Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 (8L) 1.8Tq

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A3 (8L) 1.8Tq

    Iski hillitön 'tarve' saada alle vähän tuoreempi ajokki. Tarkoituksena oli etsiä ratsu, jolla viitsisi ajella seuraavat ainakin pari vuotta vaihtoa edes harkitsematta. Kotimaan tarjontaa ja hintoja jonkin aikaa seuranneena alkoi usko jo loppua. Tasaisin väliajoin tuli tarkisteltua Saksan ja Ruotsin tarjontaa, mutta ulkomaan hakuun ei meinannut millään raaskia itse ruveta. Haettu hintaluokka oli sellainen, ettei allekirjoittanutta hotsittanut maksaa välityspalkkioita. Jos sen itse saisi haettua..

    Jossain kohtaa silmiin osui Blocketista ilmoitus vähän ajetusta (alle 70 tkm) vuoden '02 A3:sta. Auto oli sopivasti Tukholmassakin, joten laitoin piruuttani kyselyn myyjälle, joka vastasikin nopeasti. Pari tarkentavaa kysymystä myöhemmin ja haku ei tuntunutkaan enää niin mahdottomalta ajatukselta.

    Kaverilta kyyti Helsinkiin, rahaa Forexilta ja lentäen Arlandaan, josta junalla tukholman keskustaan. Myyjä oli vastassa asemalla, josta ajettiin vähän sivumpaan koeajolle. Kaupathan siitä tuli, vaikka oli toinen vastaava, vähän enemmän ajettu katsottuna valmiiksi, jos kaupat tästä jäisi tekemättä. Kotimatka tehtiin Viikkarilla.

    Auto on ns. Ruotsi-auto ja Attraction-varusteltu. Myyjän mukaan autossa olisi lisäksi Quattro Gmbh edition -paketti joka sisältää puolinahkaiset sport-malliset istuimet ja -nahkaruorin, mustan kattoverhoilun, valkoiset mittarin pohjat, alustapaketin ja 10-spoke desingn aluvanteet 17x7"-koossa. Urssiin samanlaisia on myyty myös nimella Bolero. Tämän verifiointi on kesken, joten jos joku tietää varmistaa tuon paketin olemassa olon, olisin kiitollinen. Oli tai ei, auto istuu tiessä kivasti ja taipuu mutkaan kuin mikäkin. Ohjauksen tarkkuutta ja mutkapitoa ei ainakaan huononna alla pyörivät 225-45-17 -kokoiset Michelin Pilot Sport -renkaat.

    Moottori on ARX, eli 110 kW- versio. Väri on Ebony Schwartz, eli helmiäismusta. Muita mainittavia yksityiskohtia lienee kaasupurkausvalot ja koristelistojen puuttuminen, mikä allekirjoittaneen silmälle on plussaa.

    Tälle ei ole tarkoitus tehdä mitään, poislukien tankkaus ja ohjelmaan kuuluvat huollot. talvirenkaat ja vanteet joudun hankkimaan ja korkeintaan kevyen kaiutinpäivityksen, muuten tähän ei kosketa. Ei ole oikeastaan tarvetta, ainakaan vielä..
    Attached Files
    Viimeksi muokannut arto s; 8.6.2010, 22:32. Perustelu: vannekoko korjattu

  • #2
    Komean kolmosen Arto hakenut. Kyllä kelpaa kaasutella ja varsinkin noilla jakkaroilla on varmasti miellyttävä istua. Sisusta on kyllä allekirjoittaneen mieleen.

    Comment


    • #3
      Onpas timanttikuntoinen kampe. Arto varmaan pitää jatkossakin tuon vähintään yhtä siistinä :)

      Comment


        #4
        Kyllä se on tarkoitus pitää siistinä ja kunnossa. Tuulilasista pitää käydä otattamassa kiinni alkanut vekki repsikan puolelta ja konepellistä pari kiven iskemää.

        Myös omaan silmään tuo sisusta on kyllä oikeen käypänen. Puolinahkaiset on alcantarapulkkien jälkeen paras vaihtoehto. Kangas ei ole liukas eikä kylmä talvella ja nahka sivuilla kestää paremmin kulumista.

        Tuota Quattro GmbH -editionia aloin selvittää. VIN-decooderi ei ainakaan vahvista sen olemssa oloa. Sen sijaan isolle repsikan peilille löytyi selitys. Mikähän tuo cooling system 3 ja carrier frequency lienee..?

        PRCode: 0G4 = cable gearshift
        PRCode: 0GE = emissions concept EU 3
        PRCode: 0L2 = electric throttle actuation
        PRCode: 0YL = weight category rear axle weight range 23
        PRCode: 1AT = electronic stabilization program (ESP)
        PRCode: 1JV = rear shock absorption, sports design four wheel drive
        PRCode: 1KE = disc brakes, rear
        PRCode: 1LE = disc brakes, front
        PRCode: 1SA = without additional engine guard
        PRCode: 2PV = leather trimmed sports steering wheel
        PRCode: 3FA = without roof insert (standard roof)
        PRCode: 3L3 = manual height adjustment for front seats
        PRCode: 3NC = rear seat bench/backrest, split folding
        PRCode: 4K4 = radio remote controlled central locking operated from inside and separate trunk release
        PRCode: 4R1 = power windows
        PRCode: 4UF = driver's and front passenger airbag with front passenger airbag deactivation
        PRCode: 4X1 = side airbag front
        PRCode: 5D1 = carrier frequency 433.92 MHz
        PRCode: 5RU = outer right rear view mirror: convex (large viewing field)
        PRCode: 5SL = outer left rear view mirror: non-spherical
        PRCode: 5TC = without decorative inserts
        PRCode: 6R2 = leather gearshift boot
        PRCode: 6XD = outer rear view mirrors: powered, heated
        PRCode: 7A0 = without CD changer/CD player
        PRCode: 7Q0 = without navigation device
        PRCode: 7X0 = without park distance control
        PRCode: 8GL = alternator 120A
        PRCode: 8JG = headlight with gas discharge lamp for driving on the right
        PRCode: 8Q2 = automatic headlight-range adjustment static
        PRCode: 8Z7 = engine cooling system, type 3
        PRCode: 9Q2 = multi-function indicator/on-board computer with check control
        PRCode: C2G = alloy wheels 7J x 17 ten-spoke style, offset 38
        PRCode: D2E = 4-cyl. gasoline engine 1.8 L/110 kW 20V turbo base engine is T8C
        PRCode: E0A = no special edition
        PRCode: F0A = no special purpose vehicle, standard equipment
        PRCode: G95 = front shock absorption
        PRCode: J1L = battery 280 A (60 Ah)
        PRCode: L42 = suspension range 42
        PRCode: Q1D = sports front seats
        PRCode: QZ4 = power steering (limited steering lift mechanism)
        PRCode: T8C = components for base engine, unit 06A.C
        PRCode: U1L = instrument insert w/ km/h speedometer, clock, tachometer and special color trim
        PRCode: X1D = national sales program Sweden

        Comment


          #5
          Carrier frequency liittynee keskuslukituksen kauko-ohjaukseen, noita kauko-ohjaimia kun on muutamilla eri taajuusalueilla. Cooling systemin versiot viittaavat eri konetyypeissä oleviin eroihin jäähdytysjärjestelmissä, johon toki liittyvät myös auton varustelu (mm. vetokoukun olemassaolo yms.) ja se onko auto kuuman vai kylmän ilmaston malli.

          Peilin kohdalla sanoisin että 8L-mallin A/S3:t ennen -01 tapahtunutta faceliftiä taisivat olla normaalisti nysämallisella oikealla peilillä, faceliftistä eteenpäin ilmeisesti molemmin puolin ovat olleet täysimittaiset peilit? Tuo convex viittaa ns. kuperaan laajemmalla näkyvyydellä olevaan lasiin, kun taas aspherical viittaa raidalla merkittyyn ulkoreunastaan jyrkemmin kaartuvaan laajakulmaiseen lasiin. Sinun autossasi tuo kuskin peili tosin taitaa olla ns. flat eli ihan perusmallisella ilman kuperuutta / laajakulmaisuutta olevalla lasilla. Noista tosin ei voida päätellä onko peili ns. täysikokoinen vai nysämalli.

          Muista kuitenkin että osa noistakin PR-numeroista / varustekoodeista on saattanut muuttaa merkitystään vuosien varrella, joten virheitä noista voi myöskin löytyä.

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
            Mikähän tuo... carrier frequency lienee..?
            Eiköhän toi ole se avaimen kaukosäädön käyttämä taajuus.

            edit.. myöhässä

            Comment


            • #7
              Mitäs tuosta menee veroja? Aika edukkaasti noita saa tosiaan tuosta Ruotsista...

              Comment


                #8
                Siihen ne johonkin kolmen tonnin kantturoihin menee, riippuen vähän kilometreistä ja iästä. Tälle tuli veropäätös tänään. Paperit jätin juuri kuun vaihteessa, eli aika nopeata oli Lappeenrannassa käsittely.

                Comment


                • #9
                  Siisti kolmonen ja vielä hyvillä varusteilla! Itsekin muutamaa dieseliä kyttäsin, mutta päädyin sitten uudempaan kansanautoon.

                  Comment


                    #10
                    Tuli pällisteltyä tuota pannuhuonetta vähän tarkemmin ja peijakas, by-passin paikalla kököttää sellanen punanen tötterö, minkä päällä lukee Dahlback Racing. Joku on joskus joutunut sen siis vaihtamaan.. Liekö mäntätoiminen vai mikä, jännityksellä odotetaan ensi talvea.

                    Comment


                      #11
                      Vähän tuli päivitettyä perushuollon yhteydessä. Jarrupalojen kulumisvaroitin alkoi rääkyä Ahveniston jälkeen, joten vika korjattiin kierroksella EBC YellowStuff -paloja. Samalla jarrunesteet vaihdettiin Motul RBF600 -mallisiin. Sisäänajo tuli suoritettua Alastarossa. Normaalisti on jarrut jotakuinkin hävinneet parin kierroksen jälkeen, nyt meni kolme ennekuin nen löytyivät. Ei häipyile enää, muistaakseni 6 kierrosta laskin paraillaan yhtä mittaa, eikä puutumisesta tietoakaan.

                      Comment


                      • #12
                        Onko vakiolevyt vai onko nekin päivitetty toisenlaisiin ?

                        Comment


                          #13
                          Vakiolevyillä mennään. Olivat niin hyvässä kunnossa, etten tohtinut vaihtaa. Seuraava askel on ässän kannakkeet ja levyt eteen, taakse pitää vielä miettiä, josko jaksaisi vaihtaa ässän jarrut (sitten joskus).

                          Comment


                            #14
                            Käveli A1:n esitteestä vastaan tieto, jonka mukaan tietyt sisutan ja alustan paketit olisi Quattro gmbh:n nikaleita. Ilmeisesti vastaavat S-line juttuja näin kotimaisittain, eli juontaisikohan siitä tuo myynti-ilmoituksessa mainittu quattro gmbh -edition nimitys.

                            Tuli puuhasteltua auton kimpussa uutenkin. Moottorilta tuli add-puolen vikakoodi, eli vetää tyhjäkäynnillä laihalle. Tonkimisen seurauksena löytyi haljennut huohotusletku, joka tuli tulpattua uutta odotellessa. Samalla tuli suoritettua konehuoneen pesu.

                            Toinen tuulilasin pesurin suutin roiski kovin laiskasti, joten otin irti ja tarjoilin paineilmaa läpi. Ei se sillä vielä toennut, joten vaihdoin suuttimien paikkoja, laiska kun oli kuskin puolella. Ilmeisesti pieni lisäpuhaltelu auttoi, kun uudella paikallaan suutin ruikkii taas normaalisti. Pyyhkijän varsia tuli käytettyä irti samassa rytäkässä, mutta ei tuo suunnaton homma ollut.

                            Jarrut tuli ilmattua uudestaan, kun eivät ihan yhtä hanakasti ota kiinni heti kevyellä polkaisulla, kuin aiemmin. Pientä paranemista havaittavissa, mutta luulempa suuremman syyn löytyvän paloista. Nuo EBC:n keltaiset taitavat kuitenkin tarvita vähän lämpöä, että purevat viimisen päälle kovasti. Yhtäkaikki, hienosti tuo noillakin pysähtyy, jarrua saa vain polkaista hieman syvemmälle, että purevat samalla tavalla kuin vakiot heti alusta. Tavallaan nuo ovat mukavammat noin, kun ei ole nenä lasissa välittömästi jarruun koskemisen jälkeen, eikä tarvitse häipymistäkään pelätä. Pölyävät kyllä siinä määrin, että seuraavat on joko punaiset tai mahdollisesti Ferodot. Vaan eipä tuotakaan tarvitse ihan heti miettiä.

                            Ilmauksen yhteydessä löytyi takapäästä ylläri. Toinen takajousi on nimittäin poikki molemmista päistä. Onneksi kaverilla on männä kesänä ostetusta Konsonantista joutilaana jousikierros, josta korvaavat osat tod.näk. otetaan. Ovat meinaan samoilla merkeillä (5 lilaa maalitäppää) kuin nuo nyt alla majailevat. Ilmeisesti jouset ovat siis samat kuin ässässä.

                            Comment


                              #15
                              Tuli vaihdeltua huohotinletku ja by-pass. Dahlbackin valmiste poistettiin ihan toimivana ja se löysikin jo uuden kodin. By-pass on nyt TT:n versio. Vaihdon syynä lähinnä ennakointi, sillä noista alumiini-passeita en ole kuullut vielä keneltäkään mitään hyvää.

                              Y-haaraan liittyvässä huohotusletkussa näkyy kesäinen paikkauskokeilu, kun liitin murtuneen letkun paikoilleen letkunipalla. Eihän se kestänyt, vaan katkesi uudestaan nipan juuresta.

                              Tilasin osat Tepolta, kun pelkän letkun hinta olisi marmorilta yli 70€. Jäi sille vieläkin melkein 50€ hintaa.

                              Toisessa kuvassa näkyy potentiaalinen syyllinen kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuuluneeseen papatukseen, joka loppui muutaman kymmenen sekunnin kuluttua käynnistyksestä. Letku oli irronnut liittimestään ja takaisin laiton jälkeen ääni vaimeni. Kyseessä ilmeisesti lisäilmapumpulta tuleva torvi.

                              Josko näistä olisi jollekin apua joskus. Vaiva ei ilmeisesti ole kovin tavaton.

                              Talvirenkaat pitäisi kohtapuolin laitattaa alle. Ajattelin pyöräyttää ne noille Boleroille ja hommata ensi kesäksi toiset. Jos jollain pyörii nurkissa kevyet 5x100 -jakoiset 17" vanteet, saa tarjota.
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Täällä on ainakin bilteman pässi ollut huoltovapaana jo kolmattavuotta.

                                Comment

                                Working...
                                X