Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 kaasuläpän sopeutus ei onnistu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 B5 kaasuläpän sopeutus ei onnistu.

    Elikkäs -99 B5 S4 kyseessä ja tämmöstä antoi vagcomilla kun yritin sopeuttaa kaasuläppää.

    eli mitä tein: läppäri ja piuha kiinni -> autoon virrat mut ei käyntiin -> softa käyntiin -> sitten sopeutus yritys -> tuloksena tuli suoraan kenttään missä pitäs lukea ok/run/error tuli siis suoraan error , luvut throt sens 1 on 14.8% throt sens 2 on 85.2% , count kohdassa lukee 1 , ja sitten viimeisessä lukeepi ERROR.

    Sopeutuksen tein siis basic puolella eli pitäisi olla ohjeitten mukaan tehty. Ja antoi siis samantien tuon ERROR , toisella yrittämällä errorin tilalla vilahti parin sekunnin ajan jotain numeroita ja lopussa joku TNF tai TFN tms. Olisiko kenties jonkun anturin tai kaasuläpät tunnistenumero tms.

    Olenko siis tehnyt jonkun mokan tossa?

    Tälläistä antoi vikakoodiin tämän homma jälkeen:

    VAG-COM Version: Release 311.2-N

    Control Module Part Number: 8D0 907 551 C
    Component and/or Version: 2.7l V6/5VT G01 0002
    Software Coding: 05711
    Work Shop Code: WSC 00000
    1 Fault Found:
    17987 - Throttle Actuator (J338): Adaptation Not Started
    P1579 - 35-00 - -

  • #2
    Vaijerikaasullisessa 1.8T:ssä ainakin viallinen kaasuläppä aiheuttaa tuollaista. Kannattaa kokeilla putsata sitä ennen sopeutusta.

    Comment


    • #3
      Olisko vain lika kyseessä , koska kaasuläppä toimii kuitenkin ns "normaalisti" ajossa , normaalilla tarkoitan siis kun en tiedä onko vikaa vai ei. Lähinnä ongelman ratkaisuja haen kun kokeilin , että auttaisiko tuo sopeutus. Varsinainen ns vika on , kun tuntuu että kaasu pohjassa auto menee paljon huonommin kuin puolikaasulla. Vai oireileeko viallinen maf noin? toinen vika on myös semmoinen , että kun kylmäkäynnistää auton niin kierroksen "huutavat" noin 1200-1400rpm tyhjäkäynnillä (ja tämä yleensä kun on kesähelteet ja tehdään kylmä käynnistys , nyt ilmojen viilennyttyä vika hävisi tai ainakin pieneni eli kierrokset nyt max 1000rpm kylmä käynnistyksellä. Nuo korkeat tyhjäkäyntikierroket huutavat noin pari minuuttia kunnes laskevat pikkuhiljaa alas ja sinne jäävät ns normaaliin tyhjäkäyntiin.

      edit. niin ja siis vikakoodeja ei tule. Ylläoleva kaasuläpän vikailmoitus tulee vain jos sitä yrittää vagcomilla sopeuttaa , eli jos vian kuittaa pois ja ajaa autolla ei vika tule silloin.

      Comment


        #4
        Viallinen putkisto oireilee ennemmin noin. Viallisella tarkoitan tässä yhteydessä esim umpeen muurautunutta kattia ;)

        Comment


          #5
          Toisaalta sillon pitäis kaasuläpän sopeutus mennä läpi, kun konehan ei silloin ole edes käynnissä.

          Comment


            #6
            No se kyllä.

            Comment


            • #7
              Oikeat arvot angle sensor 1 3%-20% / angle sensor 2 80%-97%.
              Learning stage counter arvoksi pitää tulla 8 eli virhe stage counterissa. Tosin ei ole tärkeää tuleeko 8 vaan pitäisi tulla ADP OK.
              Kaasuläppä ei nyt todennäköisesti pääse liikkumaan koko matkaa eli ehkä likainen.

              Comment


              • #8
                ok , pitää tuossa viikonloppuna ottaa auki ja putsata , ilmeisesti jarrucleaner on ihan hyvä aine siihen.

                Comment


                  #9
                  CRC quickcleen on parempaa, erittäin hyvää ainetta.

                  Comment


                  • #10
                    jaahas , pitänee ostaa sitten tuommoista.
                    Viimeksi muokannut Tosde; 23.10.2010, 19:17.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt toimii.

                      Noniin , nyt on kaasuläppä putsattu ja homma rupesi pelittämään samantien. Nyt tulee sopeutuksessa ADP.OK ja countteja tulee 8 , arvotkin ovat yllä annettujen rajojen sisäpuolella.

                      Kiitos avusta kaikille osallistuneille.

                      Comment


                      • #12
                        toinen vika on myös semmoinen , että kun kylmäkäynnistää auton niin kierroksen "huutavat" noin 1200-1400rpm tyhjäkäynnillä (ja tämä yleensä kun on kesähelteet ja tehdään kylmä käynnistys , nyt ilmojen viilennyttyä vika hävisi tai ainakin pieneni eli kierrokset nyt max 1000rpm kylmä käynnistyksellä. Nuo korkeat tyhjäkäyntikierroket huutavat noin pari minuuttia kunnes laskevat pikkuhiljaa alas ja sinne jäävät ns normaaliin tyhjäkäyntiin.
                        Häviskös tämä tuon putsauksen seurauksena? Itellä tekee ihan samaa ja olen kuvitellut sen olevan ohjelmaan koodattuna ja tarkoitettu konetta suojaamaan, kun antaa tuon pari minuuttia esilämmitystä ennen ajoon lähtöä. Onko sulla joku "lastu"? Itellä nyt REVO ja edellisessä ACE Competition ja siinä ei moista ollut..

                        Comment


                          #13
                          Mulla kanssa välillä kierrokset huutaa ja välillä ei. Ei ole oikein selvinnyt tuon korotetun tyhjäkäynnin logiikka mulle vielä.

                          Jos kierrokset on 1200 startin jälkeen, on seos silloin tasan lambda 1. Jos taas kierrokset jää kylmäkäynnistyksessä alle 1000 rpm niin seos on silloin rikkaalla seoksella 0.89.

                          Jotenkin tuo lambda 1 kuulostaa haetulta eli kierroksien kuuluisi huutaa. Mulla on arponut tätä jo ennen kaikkia virihommia.

                          Comment


                          • #14
                            Mullahan huusi kierrokset tyhjäkäynnillä koko viime talven ja kevään sekä kierrokset laskivat jotenkin hitaan tuntuisesti. Joskus tyhjäkäynti oli 800, mutta yleensä 1100-1200.

                            Oireet alkoi ensimmäisen kovan pakkasen jälkeen, vikakoodiksi herjasi system too richiä ja intermittent signaalia maffilta. Kaasuläpän sopeutusta ei kertaakaan tullut tehtyä kun ei vielä silloin ollut omaa vag-comia, mutta pistin huohotuksen uusiksi, putsasin kaasuläpän, vaihdoin lämpötila-anturin ja maffin ja koodit poistuivat muttei vika. Jossain vaiheessa pidin akkua irti muutaman tunnin, niin tyhjäkäynti rauhottui kerrasta. Samalla hajos kyllä akkukin, ei ottanut enää latausta vastaan.

                            Uusi akku ja kaikki ollut siitä lähtien ok.

                            Comment


                            • #15
                              Täällä myös tuota huutamista. Alussahan ei lambdaohjausta käytetä, koska ne ovat kylmät, eivätkä anna oikeata tietoa seokseata. En tiedä mitä seosta pitäisi hakea kylmänä, mutta jos Vaynella on laajakaista 1, niin warm up -kartta on sitten varmaan tehty 1:lle. Tuota warm up bensaahan voi Lemmiwinksilläkin säätää jos haluaa, se että kuuluuko olla rikkaalla vai lähellä 1:stä, en tiedä. Mutta ilmiö on juurikin, niin että lämpimillä keleillä lähtee tuolla 1200 rpm käymään ja nollan tuntumassa sitten 1000 rpm.

                              Comment


                              • #16
                                Tämä ei hävinnyt ainakaan kokonaan kaasuläpän putsaus operaation jälkeen , nyt on kierrokset olleet noin 1200rpm ja ovat siitä laskeneet hiljalleen muutaman minuutin kuluttua. Yksi mitä tähän liittyen huomasin on myös se , että jos lähtee samantien ajamaan niin auto käy todella rikkaalla ja bensaa siis kuluu älyttömästi enemmän. Kun vertaa siihen jos antaa auton hetken käydä ja kierrosten tippua.

                                Edit. Tsamille vastaus siis :) Ainiin ja lastu siis on "ehkä" ei tienny myyjä että onko vaiko eikö , mutta meno haluista päätellen on joku lastun mutta merkistä ei tietoa.
                                Viimeksi muokannut Tosde; 26.10.2010, 19:23.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuli vielä mieleen , että kun purkasin kaasuläpän niin siellä imusarjan sisällä oli joku "anturi" tms törröttämässä imusarjan pohjasta imusarjan sisäänpäin. Näytti kuin olisivat olleet jotain lämpötilaa mittaavia komponentteja tms.

                                  Niin mikäs tämä anturi sitten on , jos kerran kaasuläpän suulla olevassa y kumiputkessa on se lämpöanturi.

                                  Comment


                                    #18
                                    Imusarjan sisällä on imuilman lämpöanturi, kaasuläpän edessä on MAP, eli ahtopaineanturi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ok, hyvä tietää nuokin :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Minulla tyhjäkäynti myös 1200rpm kylmänä myös kesäisin.
                                        Nyt muutamana pakkasyönä laittanut eberin pauhaamaan 30 minuutiksi ja lämmöt on käynnistäessä noin 60 asteessa ja käy heti 800rpm.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jatketaas taas pitkästä aikaa tätä , kun jaksaa taistella taas :) eli eli.

                                          Tuossa toissapäivänä vaihdoin ässään uuden maffin , uuden n75 , uuden 085 (imusarjansisällä oleva lämpötila-anturi). Samalla toivoen , että korjaantuisi tuo kylmänä käynnistettäessä tuleva 1400rpm:n kierrosten "huutaminen" noin 2 minuutin ajaksi.

                                          Vika ei korjaantunut , mutta aikaisemmin täyskaasu kiihdytyksessä tuntuvat nykimiset ja puutumiset katosivat ja taas on potku tallessa (maffin vaihdon vaikutus ilmeisesti).

                                          Auto siis edelleen B5 S4 -99 avant.

                                          Onko ässässä minkäänlaista tyhjäkäynti anturi/venttiiliä ja missä mahtaa sijaita jäähdytin nesteen lämpötila anturi joka antaa boxille tietoa?

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei ole tyhjäkäyntiventtiiliä.

                                            Lämpötila-anturi on suunnilleen maffin alapuolella kannen takaosassa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              jaahans , täytyypä varmaan koittaa vaihtaa sitten toi vedenlämpötila-anturi.

                                              Onkos se nyt koodilla : 059919501A

                                              jos nyt osasin tota etkaa oikein selailla.

                                              Edit: Niin ja mikäs tossa ässässä sit hoitaa tuon tyhjäkäynnin ohjaamisen?
                                              Viimeksi muokannut Tosde; 25.7.2011, 09:31. Perustelu: lisäys

                                              Comment


                                                #24
                                                ECU ohjaa suoraan kaasuläppää.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eli siellä on siis täysin sähköinen kaasu. Ecu ohjaa läppää aina, kuski esittää pedaalilla vain sähköisesti toiveen väännöstä ;)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Selvä. Tänään tilasin palikkaa Speed:stä mm. tuo jäähdytysnesteen anturi on tulossa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      kauanko tuon sopeutuksen pitäis kestää? itellä profiilin kulkineessa nyt 30min rallattanu. arvor 85% ja 15.3%. luku heittelee 2-6 välillä ja konehuoneesa kuuluu kun kaasuläppä pyörii

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei se kestä minuuttiakaan. Ehkä 10-20 sekuntia. Se mikälie luku siinä nyt olikaan, taisi jäädä kahdeksaan jos toimii ok.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          no itellä se raksuttaa niin kauan kunnes painan cancel vag-comista, luku hyppelehtii ton 2 ja 6 välillä. konehuoneesta kuuluu et kaasuläppä pyöris ympyrää. canceli jälkeen kun menee katsoon anturiarvoja niin näyttäs 8 olevan prosenttiarvoja on 2, 85% ja 14%.

                                                          alkaa oleen pirun riivaama vehje tuo S4. maffin ja kaasuläpän putsannu eikä vieläkään vika ota poistuakseen.

                                                          (kun kone on lämmin, kierrokset jää junnaan kytkimen painamisen jälkeen n. 1-1.5s ennekun palautuu tyhjäkäynnille, tämä tapahtuu vain kierrosalueella 1000-3000rpm, jos painaa yli 3000 kiekan niin kaasu palautuu normaalisti. Lisäks kuuluu erikoinen "vinkuna" kun kiekat ylittää 2000rpm.)

                                                          tuntuu tehotkin olevan kateissa, sain tänään 0-200km/h turpaani kaverin 3.2 v6 passatilta!
                                                          Viimeksi muokannut okkim; 12.8.2011, 23:36. Perustelu: Samaankin viestiin mahtuu

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Miettikääpä mikä ohjaa ECU:a nostamaan kierroksia??? perusvika monessa muussakin merkissä. Korjauksen jälkeen kunnossa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X