Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI Hehkuvalo vilkkuu ajaessa - Vikak. 000565 - Boost Pressure

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Onkohan seuraavasta muilla kokemuksia / vinkkejä ongelmaan?

    "Kylmällä" koneella lähtiessä auto pelaa niin kauan kun ajaa sammuttamatta, mutta jos erehdyt sammuttaan esim. tankilla käydessä niin käynnistettäessä pirssi onkin jonkinlaisessa vikatilassa. Ahdot puuttuu. Ja hehkuvalo alkaa vilkutteleen vasta, kun kierroksilla koittaa saada autoa vauhtiin, muutapa sielä ei ylimääräistä vilkukaan. Jotain tunnin stoppi niin pelaa taas seuraavaan sammutukseen. Ja kaikki tämä on säännöllisen epäsäännöllistä. BKN motoreri pellin alla.

    Joo, pitäisi käyttää piuhan päässä vaan rakennuksella vedetään loppukiriä niin töiden jälkeen aika on kortilla vielä..

    Comment


    • #32
      Minulla ei auto anna mitään vikakoodeja, mutta onko normaalia, että auto tuntuu perstuntumalla kiihtyvän paremmin joko tasaisella kaasun lisäyksellä tai n. 3/4 osa kaasulla kuin painamalla polkimen kerrasta pohjaan (tiptronicin S-asennossa)? Tarpeeksi hyvinhän tuo liikkuu, mutta silti itseäni hieman ihmetyttää. Varsinkin ohituksissa tulee arvottua, että painaako kaasun pohjaan vai ei...

      Comment


      • #33
        Oma kulkineeni tuntuu toimivan myös juuri noin, eli osakaasulla kiihtyvyys on parempi kuin kaasu pohjassa. Erityisesti juuri alakierroksilla tuo on paremmin huomattavissa.
        Nyt kun kelit hieman viilenivät, niin alakierrosten herkkyyskin aavistuksen parani. Kuitenkin puhdittomuutta on edelleen 1500-2000 rpm alueella.

        Uusi turbon servo olisi jo pöydällä, mutta vielä en ole saanut sitä paikoilleen. Kunhan vain ehtisi ...

        edit: Vaihteistona siis 6v manuaali
        Viimeksi muokannut TDITipi; 14.8.2010, 20:09.

        Comment


          #34
          Samat tuntemukset kuin edellä kirjoittajalla tuosta osakaasukiihdyttelystä, juurikin ohituksissa mietityttää, että mikäköhän tässä on ?

          Olen kuvitellut, että kyseessä on ominaisuus.

          Samoinkuin kesken kaarretta kaasua painaessa minun mielestä normi-asennolla ei tapahdu kovinkaan reipasta kiihtymistä, ennenkuin ratti on suorassa. S-asennossa mielestäni auto käyttäytyy enemmän niinkuin kaasupolkimella antaa toiveita, eli selvästi reippaammin.

          Comment


            #35
            Päivitetäämpä tilanne omalta osalta. MAF:in lisäksi vaihtoon meni EGR alipaineventtiili sekä EGR sähköventtiili. Nyt ei tarvi ihmetellä/arpoa takaako kaasun pohjaan painaminen parasta kiihtyvyyttä :-) Ja ahtojen nousua (=nousunopeutta) hidastaa varmasti ahtimen hitaus, mutta VCDS:llä katsottuna smoke limit tulee vastaan heti kun polkasee kolmosella kaasun pohjaan ~1200rpm tasolta. Eli kaikki kunnossa näiltä osin ja auto tuntuu taas varsin pirteältä, vakioksi. Niin ja tosiaan mitään vikakoodeja ei esiintynyt missään vaiheessa.

            Comment


            • #36
              Mitä suurinpiirtein kustansi tuollainen remontti?

              Comment


                #37
                3.0TDI (BKN) varaosanumerot ja (noin) hinnat:
                MAF 059 906 461K, 230eur
                EGR 'alipaineventtiili' 059 131 503H, 150eur
                EGR 'sähköventtiili' 059 906 628B, 120eur

                Itse tehtynä työkustannus 0EUR... :-)

                Comment


                • #38
                  Nyt on vaihdettuna turbon (KKK) johdinsiipien ohjausservo ja täytyy sanoa että jotain tuossa vanhassa servossa on vialla.
                  Nyt ahtopaineet nousevat myös täyskaasukiihdytyksessä riittävän nopeasti alhaalta asti
                  ja osakaasun ns. "parempi" veto poistui lähes kokonaan.

                  Esim. 4-vaihteella kunnon veto alkaa n. 1400-1500rpm kohdalla , joten näiltä osin homma parani huomattavasti aikaisempaan tilanteeseen verrattuna.

                  Voisiko olla, että servoista alkaa "kulumaan" vanhetessaan servomoottorin asentoanturi,
                  jolloin ECU luulee säätävänsä siivet oikeaan asentoon, mutta todellisuudessa näin ei käy?
                  Täytyy katsoa josko uskaltaisi vanhan servon aukaista ja tutustua sen sielunelämään.

                  Autossa on vielä vialla läpi vuotava EGR:n sähköventtiili, jonka Hese76 tuossa jo mainitsi vaihtaneensa.
                  Jahka vain saisi ko. venttiilin saapumaan slamitilta, niin saisi tämän episodin toivottavasti päätökseen.

                  Comment


                  • #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja Kari K. Näytä viesti
                    Samat tuntemukset kuin edellä kirjoittajalla tuosta osakaasukiihdyttelystä, juurikin ohituksissa mietityttää, että mikäköhän tässä on ?

                    Olen kuvitellut, että kyseessä on ominaisuus.

                    Samoinkuin kesken kaarretta kaasua painaessa minun mielestä normi-asennolla ei tapahdu kovinkaan reipasta kiihtymistä, ennenkuin ratti on suorassa. S-asennossa mielestäni auto käyttäytyy enemmän niinkuin kaasupolkimella antaa toiveita, eli selvästi reippaammin.
                    Tämän olen myös huomannut, eli kurvista lähtiessä saa kaasua polkea huolella, jollei ole S-asennolla. Onkohan tosiaan ominaisuus?? No enivei, tänään ilmansuodatinta vaihtaessa putsasin kuitenkin MAF.fin siihen tarkoitetulla aineella. Sekä kokeilin, että turbon säätövivusto liikkui helposti, mitään vikakoodeja en ole VCDS.llä löytänyt. Moottori on BMK.

                    Comment


                    • #40
                      Autossa on vielä vialla läpi vuotava EGR:n sähköventtiili, jonka Hese76 tuossa jo mainitsi vaihtaneensa.
                      Jahka vain saisi ko. venttiilin saapumaan slamitilta, niin saisi tämän episodin toivottavasti päätökseen.
                      Miten testasit tuon venttiilin? Tai miten sen ylipäätään tulee toimia? :)

                      Comment


                      • #41
                        Kooo:

                        Otin EGR:n sähköventtiilin irti ja laitoin painetta / alipainetta venttiilin letkunippoihin lyhyen letkunpätkän avulla.
                        Luulisin että venttiilin pitäisi toimia seuraavasti :

                        Venttiilin toiseen letkunippaan tulee jatkuva alipaine. Vastaavasti toinen nippa on yhdistetty EGR:n karan kelloon.
                        Kun sähköventtiili on ns. kiinni (0% pulssisuhde), EGR:n karan kello saa korvausilman sähköventtiilin kyljessä olevan suojahatun alta ja EGR menee kiinni.
                        Kun sähköventtiilin pulssisuhdetta nostetaan, alipaine pääsee EGR:n karan kellolle ja EGR:n määrä lisääntyy.

                        Nyt tuo sähköventtiili ei mene koskaan täysin kiinni tai se vuotaa läpi, vaikka pulssisuhde on 0%. Eli alipainetta pääsee jatkuvasti EGR:lle asti ja sitä kautta EGR:n säätö / reagointi ei ole kohdallaan.
                        Esim. nopeassa kiihdytyksessä EGR sulkeutuu hitaasti, koska alipaine ei lakkaa EGR:n kellolla täysin.
                        Tällöin syntyy viivettä ahtojen nousuun, kunnes EGR on oikeasti sulkeutunut.

                        Toivottavasti tämä teoria on kohdallaan, muutoin tuo sähköventtiili tuli hommattua turhaan =).

                        Comment


                        • #42
                          Ok. Räjäytin omani kappaleiksi ja kokeilin putsata mokkulaa. En oikein päässyt jyvälle miten sen tulee palautua normiasentoon. Kun sille tarjosi sähköä niin se napsahti tasan kerran. Kara ei siis palautunut. Pitäneekö sinne mennä alipaine kokoajan että se palautuu? Kokeilin myös letkun avulla solikkaa ja tuntui kokoajan virtaavan vain läpi. Googlasin aikani ja huomasin venttiilin olevan miltei identtinen kuuluisan "N18" solikan kanssa. Tuolla oli jopa jotain purkukuvia siitä -> http://www.ridejudge.com/ridedetails.asp?RideID=1714

                          Ja kun googlasin vähän lisää löysin tuollaisen testivideonkin tuosta n18 mokkulasta ->

                          http://www.youtube.com/watch?v=bGcZExWof8U

                          mutta noin ei omani ainakaan napsunut.. pitänee räjäyttää se vielä uudelleen ja katsoa tarkemmin. Aiemmin piti kiireellä laittaa kokoon kun iski ajon tarvetta :)

                          Comment


                          • #43
                            Nyt on asennettu myös uusi EGR:n sähköventtiili paikoilleen. Äkkiseltään tuntuisi ajosta hävinneen erilaisia nykimisiä / äkkinäisiä nykäyksiä osakaasulla.
                            Ahtojen nousu alakierroksilla tuntuu ainakin nyt normaalilta.

                            Tuo aikaisempi arveluni venttiilin toiminnasta ei sittenkään pidä paikkaansa. Myös uusi venttiili on ns. auki lepotilassa, eli suora yhteys alipaineella EGR:n kellolle.
                            En testannut uuden venttiilin pitävyyttä aktiivitilassa, mutta itse kanavat tuntuivat päästävän ilmaa läpi lepotilassa herkemmin kuin vanha venttiili.
                            Täytyy kokeilla paremmalla ajalla tuon uuden venttiilin toimintaa.

                            Ajattelin myös avata tuon vanhan venttiilin auki, mutta näyttää olevan melko "kiinteä" malli.
                            Milläs tavalla Kooo sait tuon venttiilin purettua niin että sen sai vielä takaisin käyttökuntoon ?

                            Comment


                            • #44
                              Ilmeisesti tuo venttiili vaatii alipaineen toimiakseen? Olettasin näin jälkikäteen kun olen testaillut.

                              Testailin omaani laittamalla ahtopainemittarin egr:n ohjausletkuun ja seurasin alipaineen muutosta. Tyhjäkäynnillä taisi olla noin. -0,7b ja vedossa -0,1-0,2bar. En tiedä pitäisikö paineen pudota nolliin vai näyttääkö tuo mittari mallia motonet mitä sattuu =)

                              Pois suljin ongelman tukkimalla egr:n putken kokonaan. En huomannut toiminnassa juurikaan eroa, joten minulla taitaa sittenkin olla vika muualla. Porasin testien jälkeen sulkuläpykkään 8mm reiän ja toistaiseksi on vältytty vikakoodeilta =)

                              Venttiilissä on sivussa sellainen "huohotusmollukka" joka lähti kiskomalla ja ruukkarilla avittamalla hiljalleen irti. Siinä taisi näkyä pienet klipsit jotka on syytä vapauttaa ennen kiskomista =)
                              Sen jälkeen poistin metallipannan pihtien avulla. Takaisin laittaminen tuotti tässä kohtaa ongelmia ja huomasinkin että olisi ollut viisaampaa katkaista tuo metallipanta ohuesta kohtaa poikki ja laittaa kasaan puristamalla se kokoon nippusiteellä tms..

                              Comment


                              • #45
                                Oman kulkineen venttiilissä ei ole mitään metallipantaa kuten noissa N18-venttiilin kuvissa on nähtävissä.
                                Venttiilin pääty letkunippoineen on liimattu runkoon kiinni, joten rikkomatta tuota ei saa auki. Korvausilman hatun sai kyllä vetämällä irti venttiilistä.
                                Uusi venttiili on konstruktioltaan identtinen vanhan kanssa.

                                Comment


                                • #46
                                  Paljonko 3.0 tdi:ssä on ahtopaineet vakiona, vai mahtaako olla eroja eri tyyppiversioissa? Omassani ahdin ilmeisesti hieman sakkaa. Ajattelin, että voisiko johtua tuollaisesta kuluneesta ohjausservosta?

                                  Comment


                                  • #47
                                    Noin 1,3 kiloa vakiopaine erään säätäjän kertomana. BMK kyseessä. Tyyppiversioiden ahtoeroista ei mulla mitään tietoa, mutta tuskin on isoja eroja.

                                    Comment


                                    • #48
                                      B8:ssa on EDC17, jossa vakiona 1,5 bar 2-3 krpm välillä.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Ok, kiitos tiedosta. Todelliset lukemat näytti vcds:llä katsottuna olevan 1,45 bar, eli näyttäis olevan kohdillaan. Kuinka todellisia nuo vcds:n antamat vääntölukemat on? Omassani näytti väännöiksi suurimmillaan 575 Nm, kun paperillahan tuossa on 500 Nm vakiona.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Ainakin vanhemmassa kolmelitraisessa todellinen vääntö on pienempi kuin testerin näyttämä.

                                          Comment


                                            #51
                                            Kokemuksen mukaan laskennallinen vääntö on 10-20% toteutunutta suurempi. Henrin lukemat vaikuttavat normaalilta.

                                            Comment


                                              #52
                                              Alkuperäinen kirjoittaja TDITipi Näytä viesti
                                              Nyt on vaihdettuna turbon (KKK) johdinsiipien ohjausservo ja täytyy sanoa että jotain tuossa vanhassa servossa on vialla.
                                              Nyt ahtopaineet nousevat myös täyskaasukiihdytyksessä riittävän nopeasti alhaalta asti
                                              ja osakaasun ns. "parempi" veto poistui lähes kokonaan.

                                              Esim. 4-vaihteella kunnon veto alkaa n. 1400-1500rpm kohdalla , joten näiltä osin homma parani huomattavasti aikaisempaan tilanteeseen verrattuna.

                                              Voisiko olla, että servoista alkaa "kulumaan" vanhetessaan servomoottorin asentoanturi,
                                              jolloin ECU luulee säätävänsä siivet oikeaan asentoon, mutta todellisuudessa näin ei käy?
                                              Täytyy katsoa josko uskaltaisi vanhan servon aukaista ja tutustua sen sielunelämään.

                                              Autossa on vielä vialla läpi vuotava EGR:n sähköventtiili, jonka Hese76 tuossa jo mainitsi vaihtaneensa.
                                              Jahka vain saisi ko. venttiilin saapumaan slamitilta, niin saisi tämän episodin toivottavasti päätökseen.
                                              Miten sopeutit uuden ahtimen ohjainlaitteen? Eli sen servon.
                                              Oliko osa täysin uusi vai käytetty?

                                              Comment


                                              • #53
                                                Nyt en ihan äkkiseltään muista tuliko tuota sopeutettua mitenkään. VCDS ei ainakaan suoraan tajoa noita adaptaatio optioita minun ECU:n versiolle.
                                                Mutta en muista olisiko AKTEssa ollut ohjeita tuohon sopeutukseen, jonka avulla se olisi tullut sitten tehtyä.

                                                Täytyy tarkistaa asiaa. Servo itsessään oli uusi.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Sama vikakoodi hyppii päälle vähän väliä ja hehkuvalo käy vilkkumaan, kone on 3.0 TDI, BKN. Auto oli tsekattavana tästä (ei merkkikorjaamolla) ja tuli tyly tuomio, että turbo kokonaan vaihtoon. Turbon sähkösäätimessä luultavasti vika ja sitä ei saa erikseen vaihdettua (turbopaketti 1900€). Kävin Kotkan VAG merkkihuollon kautta ja he ei myöskään löytäneet mitään korjaus sarjaa turbolle.

                                                  Nyt täältä bongasin tämän servomoottori turbolle, mitä on vaihdeltu.
                                                  Onko servo siis englanniksi turbocharger actuator (siis tämä)? Eli osanumero servolle tällöin olisi 059 198 201 A?
                                                  Onko turbon servon vaihtotyö kuinka iso ja ainoastaan merkkiliikkeessä tehtävä?

                                                  000565 - Boost Pressure: Regulation Range not Reached
                                                  P0235 - 001 - Upper Limit Exceeded - MIL ON
                                                  Freeze Frame:
                                                  Fault Status: 11110001
                                                  Fault Priority: 0
                                                  Fault Frequency: 1
                                                  Time Indication: 0

                                                  Freeze Frame:
                                                  RPM: 3192 /min
                                                  Torque: 339.3 Nm
                                                  Speed: 80.6 km/h
                                                  Absolute Pres.: 2254.2 mbar
                                                  Absolute Pres.: 1142.4 mbar
                                                  Mass Air / Rev.: 581.6 mg/str
                                                  Temperature: 12.6°C

                                                  013128 - Control Circuit for Controller for Turbocharger 1 (J724): Electrical Malfunction
                                                  P3348 - 008 - Implausible Signal - Intermittent
                                                  Freeze Frame:
                                                  Fault Status: 00101000
                                                  Fault Priority: 0
                                                  Fault Frequency: 4
                                                  Time Indication: 0

                                                  Freeze Frame:
                                                  RPM: 0 /min
                                                  Torque: 167.7 Nm
                                                  Speed: 0.0 km/h
                                                  Temperature: 61.2°C
                                                  Duty Cycle: 80.9 %
                                                  Voltage: 12.39 V
                                                  Duty Cycle: 0.4 %
                                                  Viimeksi muokannut Napsnaps; 11.10.2013, 13:33.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Jos turbo menee vaihtoon, niin sitten kannattaa kyllä tsekata tarjoukset myös muualta kuin merkkitiskiltä. Oma BMK motin turbo vaihdettiin muualla ja alkuperäismallin uuden turbon hinta oli jotain ihan muuta kuin marmorilla vaikka saman maahantuojan kautta tuli. Töineen hintaa kertyi vajaa 1300€.

                                                    Edit... Tarkemmin muistellen en olekaan ihan varma mistä turbo tilattiin, mutta kuitenkin siiis täysin sama osa minkä marmorilta saa.
                                                    Viimeksi muokannut Nelistäjä; 12.10.2013, 09:06.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Jos turbo on uusittava, niin pitää tosiaan kysellä ensi viikolla hintoja eri pajoilta. Turboteciltä olisi hinta ollut turbolle n.1200€, mutta saatavuus vasta vuoden vaihteessa.

                                                      Oudosti auto toimi taas eilen ihan normaalisti, eikä hehkuvalo vilkkunut. Eli luulisi silloin olevan turbo sinäänsä ehjä ja vika jossain muussa. Ehkä siinä turbon säätimessä.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Turbon ohjainyksikössä oli tosiaan vika. Piti vaihtaa koko turbo, kun Kotkan alueelta ei tahtonut löytyä osaavaa pajaa vaihtaa pelkkä servomoottori.

                                                        Turbon sai onneksi suht edukkaasti Saksasta suoraan...

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Sama vika ilmeni itsellekin tänään. Hehkutuksen merkkivalo vilkkui ennenkuin pääsin kotiin. Nyt kokeilin startata uudestaan mutta ei käynnisty. Muilla ilmeisesti autot on startanneet vielä hehkun merkkivalon vilkkumisen jälkeen? Jos jollain on Oulun seudulla vikakoodin lukija niin olisi kiva katsoa mistä auto herjaa.

                                                          Autona: Audi A6 3.0TDI Q tipt. ASB motilla -06.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Auton käynnistymisen kanssa ei ollut ainakaan itellä ongelmia näillä vioilla. Tuo varmaan liittyy polttoainesyöttöön, mutta se selviää koodit luettamalla.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Tuomio Näytä viesti
                                                              Sama vika ilmeni itsellekin tänään. Hehkutuksen merkkivalo vilkkui ennenkuin pääsin kotiin. Nyt kokeilin startata uudestaan mutta ei käynnisty. Muilla ilmeisesti autot on startanneet vielä hehkun merkkivalon vilkkumisen jälkeen? Jos jollain on Oulun seudulla vikakoodin lukija niin olisi kiva katsoa mistä auto herjaa.

                                                              Autona: Audi A6 3.0TDI Q tipt. ASB motilla -06.
                                                              Sama täällä.
                                                              Miulla ei eilen enää startannut. Polttoaineen saamiseen liittyvältä ongelma haiskakahti. Kerron syyn kun asia ratkeaa.
                                                              Vikakoodeja ei jäänyt päälle kuin imusarjoista.

                                                              Infoa korjaamolta:
                                                              Vikakoodeissa ei jäänyt päälle mitään ongelmaan liittyvää. Ainetta tulee pa-suodattimelle asti, mutta ei yritäkkään käynnistyä.
                                                              Korkeapainepumpunhihna ehjä. ja korkeapainepuolen paineet ok. Epäilyn kohteena paineensäädin.
                                                              Viimeksi muokannut Hemi; 27.1.2014, 12:42. Perustelu: Lisätietoja.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X