Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 Turbo Quattro [Perushuoltoa]

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    100 Turbo Quattro [Perushuoltoa]

    Tuli joulukuussa ostettua tuollainen lötkö toiselle kaveriksi.

    http://i48.tinypic.com/2ps3j42.jpg
    http://i50.tinypic.com/dbjeo9.jpg
    http://i46.tinypic.com/2zzpb8h.jpg
    http://i50.tinypic.com/2qvz0uq.jpg
    http://i46.tinypic.com/15hbxa1.jpg

    - Alkuperäinen turbo quattro.
    - Mc1
    - Mittarissa ostohetkellä 294 tkm.
    - Sähkölasit edessä ja takana.
    - Sähkökattoluukku.
    - Sähköpeilit.
    - Sporttinahkasisusta.
    - Penkinlämmittimet edessä ja takana.
    - Kyynärtuki edessä.
    - Automaatti-ilmastointi.
    - Alkuperäiset verhot takasivu ja takalasissa.
    - Vakionopeudensäädin.
    - Jotain muuta pientä löytyy.

    Historiasta hieman. Ollut kaverilla, joka asunut Suomessa ja Saksassa. Auto ostettu Saksasta, tuotu Suomeen, viety Saksaan ja taas tuotu Suomeen.
    Vuodesta 93 -> 06 asti ollut tällä kaverilla ja sitten mennyt porukalle, jolta minä tämän ostin. Aikaisemmin huollettu aina Audilla, kun tarvinnut jotain tehdä. Juttelin tämän omistajan kanssa tovin puhelimessa kysellen kaikkea autoon liittyen. Kuulin myös, että kasa kuitteja/lappuja huolloista olisi seurannut auton mukana seuraavalle, mutta eipä nämä kuitit/laput minulle asti ehtineet...

    Ostin auton porukalta, jolla ei näistä Audeista ollut mahdottomasti kokemusta. About 3 vuotta oli heidän omistuksessaan ja huomannu tässä, etteivät ole ennakoivaa huoltoa juurikaan tehneet. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin pari tuhatta km tullut lisää mittariin heidän aikana. Muuten seisonut katoksessa/pihalla. Sen kyllä huomasin, kun putsasin puhallinkaukalosta lehtiä. Ei näitä Audeja ole tehty seisotettavaksi, kun muutenkin auto tuntui aluksi jokseenkin kankealta. Nyt ruennut vetristymään.

    Tuli myös vietyä auto katsastukseen ja menihän se moitteetta läpi! Vaikka minua arvelutti, kun tiesin auton olleen vähällä käytöllä.

    Laitellut tässä hiljakseen;

    - Kaikki mittariston taustavalot + painikkeiden yms taustavalot korjattu.
    - Ajotietokoneen näyttö oli jumissa, korjaantui viiksipaketin puolikkaalla.
    - Kattoluukku ei auennut ilman voimaa, nyt toimii kuin insinööri sen suunnittelikin.
    - Kirkkaat vilkut edessä ja savunharmaat sivuilla.
    - Vanha defalainen poistettu ja nyt tilalla jotain muuta.


    Tarkoitus kunnostaa pienimmätkin viat/jutut autosta ja muistaa samalla pitää tämän alkuperäisessä asussaan. Teiniräpellyksiä on aivan liikaa liikenteessä, kun taas tälläisia satasia ei ole täällä päin yhtään liikaa. Liekköhän montaa tämän lisäksi?

    Jospa tästä tulee oiva harraste/käyttöauton yhdistelmä. Ensimmäinen turbo-lötkö minulla, joten konehuoneen puoli saattaa aiheuttaa kysymyksiä ja päänraapimista tulevaisuudessa. Muu tekniikka on tuttua aikaisemmista satasista...

    Talvisia kuvia otan sopivassa ajankohdassa :)
    Viimeksi muokannut Härski; 21.3.2010, 02:22.

    #2
    Siistin näkönen vehje. Tiputa puol metriä alapäin ihan alkuun:)

    Comment


    • #3
      Kaunis, mutta turhan korkealla ;) , olen siis samaa mieltä Villen kanssa.

      Comment


        #4
        Tykkään. Aika kovetut varusteet on. En edes tienny et sataseen on saanu takapenkille grillit.

        Comment


          #5
          Sit vielä vaikka tällaiset vaneet alle, ois aikakauteen käypäset. Takavalopaneeli koko punaseks, vaikka CAC:lta. Eipä tuo muuta sitten vaadikkaan.

          Comment


          • #6
            Olin ostamassa samaa audia tässä jouluna mutta päädyin tuohon typ89q. Siisti peli mutta vähän saisi madaltaa ja sitä tehoa :) jotkut BBS vanteet alla olisi nätit.

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Härski
              Tarkoitus kunnostaa pienimmätkin viat/jutut autosta ja muistaa samalla pitää tämän alkuperäisessä asussaan. Teiniräpellyksiä on aivan liikaa liikenteessä, kun taas tälläisia satasia ei ole täällä päin yhtään liikaa. Liekköhän montaa tämän lisäksi?
              Nuff said.
              Okei, malliston lisävarustelistalta löytyy kivoja vanteita tuohon ja kokopunaista takavalopanelia tuskin kukaan katsoo kieroon..

              Aika kattava varustelista on kyllä sataseen osunut. Hieno peli!

              Comment


                #8
                Ei ole vanteet ja madallus ensisijaisena juttuna ;) Täytyy nuo pienet jutut korjailla ekana.

                Foorumin ostoilmoituksessahan mulla on toi musta -ja kokopunainen valopaneli. Ei vaan järkihintaista ole tullut vastaan.

                Comment


                • #9
                  Komea peli, paitsi vanteet aivan järkyttävän rumat.
                  Laita vaha pintaan ja pidä mahdollisimman alkuperäisenä, niin on autolle kaikkein paras ja arvokin säilyy. :)

                  Comment


                    #10
                    En nyt kauheasti valita noista kesävanteista, kuitenkin melkein uusilla renkailla ovat. Omasta mielestä noi olisi just hyvät sellaseen japanilaiseen riisikuppiin :) Mut eipä sitä tiedä, mitä aina päähänsä saa...

                    Talvirenkailla maalatut orggikset, tuossapa huono kuva.
                    http://i47.tinypic.com/nei2vt.jpg

                    Alkuperäisenä tälläinen miellyttää omaa silmää eniten.
                    Mullahan sitten toi riisikuppi työmatka/yms autona, joten kaikennäköistä koiruutta voi siihen harrastaa.

                    Comment


                      #11
                      Jos jotain pitää lyödä kauhan alle, niin nuo talvivanteet.

                      Comment


                      • #12
                        no niin...ei pitäis olla kateellinen...mutta kateus iski...=)))
                        komee auto..sit vakuutusyhtiöön ja hakea kunnon vakuutus helmeen!!!

                        (melki yhtä hieno kun oma)..mun mielestä=))))

                        Comment


                          #13
                          Just hyvä noin!

                          Comment


                            #14
                            Palaute on aina tervetullutta :)

                            Kyl vakuutukset on kunnossa, heti otin omasta mielestä järkevimmät pohjolalta.

                            Comment


                            • #15
                              Jos jotain pitää lyödä kauhan alle, niin nuo talvivanteet.
                              Ite ostin toissa kesäks alut(autoa ostettaessa siinä oli 8x peltivanteet), talvella on alla edelleen peltivanteet. Jos sit osuu liukkailla johonki, ja saa vanteen solmuun ni tallista löytyy 4kpl varavanteita(ex-kesävanteet) eikä maksa miljoonaa, jos joutuu vaihtamaan sellasen tarhaan mennessä vaurioituneen tilalle. Ulkonäössä niillä tosin häviää bling-bling vanteille, mut se on mulle ihan sama...

                              Comment


                                #16
                                Edistyy hissukseen. Etuhiekkapelti suoristettu edellisten omistajien jäljiltä ja samalla tuli puskurit ja kylkilistat yms muoviosat käsiteltyä korrekin muovikiillolla. Tullu aiemmissa autoissa käytettyä ja tässä näkyy toimivan kanssa.

                                Ja lähti myös muutama kourallinen lehtiä roskiin siitä öljynjäähdyttimien soikeasta kurttuputkesta.

                                Kennethillä on tossa pointtia. Silleen hassusti kun rupeaa miettimään, niin meneekö ostamaan autoa auton takia, vai autoa sen mukana tulevien vanteiden takia? :)

                                Sit tuli mieleen, että tartteeko näistä kaikista lötköistä tehdä samanlaisia? :D Eli kauheet huulivanteet alle, sit ne kokopunaiset takavalot ja ihan tonttiin yms resepti. Tottahan se on, että matalana tuollainen iso auto on näyttävin. Mutta ehjät jouset/iskarit kun on, niin mukavan kyydin tuollaisissa nahkapenkeissä saa. Istuipa sitten edessä tai takana.


                                2.2.2010
                                - Apuhihnat uusittu.
                                Viimeksi muokannut Härski; 3.2.2010, 01:21. Perustelu: Korjattu vanhusta lisää

                                Comment


                                  #17
                                  Kävin päivällä ulkoiluttamassa audia vaihteeksi tuon laturin vaihdon jälkeen. Piti sitten samalla turata kameran kanssa, tässäpä tulos:
                                  Viimeksi muokannut Härski; 4.5.2010, 20:59.

                                  Comment


                                    #18

                                    Comment


                                      #19
                                      Lämmitylaitteen kenno + automaatti-ilmastointi

                                      Jeespoks. Tänään porsi sitten lämmityslaitteen kenno. Auto seisoi paikoillaan pyörien tyhjäkäyntiä. Flekti pyöri, rupesin konepellin avausvipua sorkkimaan ja samalla kuului piippaus. Vilkaisin mittaristoon ja kas; jäähdytinnesteen merkkivalo tillottaa silmään. Noh, moottori sammuksiin, tuulilasi huurtu sisäpuolelta heti ja kokeilin sitten lattiamattoa ja sehän oli todella märkä...

                                      Nestettä lisäämällä ja lämmityslaite pois päältä saatiin auto tallille.

                                      Purin puhallinpaketin pois ja olikin yllättävän yksinkertainen toimenpide automaatti-ilmastoinnin tapauksessa.
                                      Ei tullut montaa kirosanaa. Harjoitustahan tästä asiasta on, kun tuli kaverin kanssa vaihdettua ensimmäiseen lötköön lämmityslaitteen kenno.

                                      Kuitenkin pääpiirteittäin tapahtui näin (järjestys jokseenkin näin):

                                      - Vänkärin jalkatiloista: Molemmat kickpanelit, alapeitelevy, hanskalokero, "ilmasuutin"(sähköliitin irti siitä laitteesta),
                                      90' kulmaputki ja alipaineletkujen liitin (paljon erivärisiä alipaineletkuja).
                                      - Kuskin jalkatiloista: kaasupolkimen vierestä paneli, ratin alusmuovi, "ilmasuutin", 90' kulmaputki.
                                      - Keskeltä yläpäästään irti se soikea, taaksepäin lähtevä ilmaputki.

                                      - Konehuoneen puolelta: Pyyhkijät pois, musta muovi pois, pyyhkijöiden mekanismi pois kokonaan, kiinnityspanta pois,
                                      puhaltimeen liittyvät sähköjohdot irti.
                                      - 3 kpl alipaineletkuja (punainen, valkoinen ja musta) irti mahdollisista nippusiteistä.
                                      Niissä pitäisi olla mustat taipuisat letkut, niistä on helppo irroittaa jatkokset.
                                      - Ilmastoinnin osan ja puhallinpaketin välissä on sellainen valko-musta rengas. Nyt laitoin sen keskeltä halki, jotta paketin saa liikkumaan
                                      (jokainen soveltakoon itse). Ilmastoinnin osiin en tarvinnut koskenut missään vaiheessa!
                                      - Nyt oli hyvä tuuri, paketti ei ollut juuri laisinkaan kiinni, joten varovasti ja harkiten nostaen se tuli ehjänä pois.

                                      - Puhallinpaketti halkeaa, kun ottaa 3 ruuvia auki (tarvitsee tosi pitkän ristipäämeisselin) ja ympäri pakettia olevat metalliklipsut.
                                      Kuvassa näkyvä boschin säädin pitää ottaa pois...
                                      - 5 tai 6 läppää on sisällä, joilla on paikkansa. Hätiköiden ei kannata pakettia halkaista :)

                                      Alla pari kuvaa tilanteesta. Hyvin näkyy letkulähtöjen kunto. Hieman hipaisin meisselillä niitä, niin jo irtosi muovin palasia. Hieman vaikuttaisi olevan alkuperäinen kenno ja puhallin.




                                      Kenno meni kuitenkin tilaukseen ja taidampa samalla uusia puhaltimen, kun se tykkää vinkua hetken pyörittyään.
                                      Viimeksi muokannut Härski; 4.2.2010, 00:32.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jostain muistan lukeneeni, että ne vaahtomuovin palaset kennon ympärillä kannattaa huolella laittaa takaisin. Tai korvata ne jollain muulla sopivalla materiaalilla.
                                        On tainnut joillakin lämmityslaitteen teho laskea melkoisesti, kun uusi kenno on laitettu ilman vaahtomuoveja paikoilleen. Ilma kiertää silloin kennon ohi.

                                        Oman Audini kohdalla miettinyt, että tulikohan ne laitettua kunnolla paikoilleen, kun ei ainakaan ylitehoinen lämmityslaite ole Audissani. Muistan kyllä kennon vaihdon yhteydessä puntaroineeni asiaa ja etsineeni korvaavaa ainetta. Mutta ensisijaisesti siitä syytä, että kenno ei hierrä itseään puhki puhallinkoteloon.

                                        Comment


                                          #21
                                          Noniin, uusi lämmityslaitteen kenno ja puhallin laitettu paikoilleen. Hyvin kävi taas tuo kenno paikoilleen,
                                          mitä nyt molempien letkulähtöjen huulesta piti ottaa parin millin suikale pois.

                                          Myöskin puhallin kävi hyvin paikoilleen. Etkan mukaan eri puhallin ilmastoidussa ja ei-ilmastoidussa autossa. Noh, katsotaan toimivuus käytännössä.

                                          Pari kuvaa otin uusista osista. Tosi varovainen oltava kennon kanssa, ettei mene nuo "rivat" ruttuun...
                                          Kuvissa näkyy myös ikkunatiivistenauhasta ja superloonisti tehtyjä pehmikkeitä/tiivisteitä, joista audiq juurikin mainitsi.



                                          Sitten kysymys arvon lukijoille, kokemusta ja tietoa tarvitaan :)

                                          Lattiamatot ovat märät vieläkin, vaikka niitä tuntitolkulla tallissa kuivasinkin... Voisiko siitä johtua, kun vetää pikkuhiljaa sivuikkunat ja tuulilasin huuruun?
                                          Viimeksi muokannut Härski; 6.2.2010, 02:57.

                                          Comment


                                            #22
                                            Oma iso-lötkö alkaa huurtaa ikkunoita heti, kun autossa on joku muu itteni lisäksi. Matot on kuitenkin kuivat. Ilmiön voimakkuus riippuu vahvasti ulkolämpötilasta ja ajonopeudesta.

                                            Comment


                                              #23
                                              -5 näytti auton mittari yöllä Varkaudessa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kasikympissä mulla rupes ikkunat huurtumaan sillon kun matot oli vielä kosteat ja puhallusta ei tullut, mutta ei ne kyllä ajossa huurtunu juurikaan. Sen lattiamaton saa parhaiten kuivaks kun raottaa sen irti ja pistää sisätilan lämmittimen tmv sinne puhaltamaan. Eikä tarvii edes kauan olla. Äänieristeitä ei niin helposti sillä lämppärillä tuntunu saavan kuivaks joten lattiamaton ja eristeiden väliin sanomalehtiä reilusti ja sitten matto takas paikoilleen. Tosin jos ne on ihan litsläts ne eristeet niin kantsii painella niitä eka sanomalehen kans jotta lähtee enempi vesi poikkeen. Ja vaihtelee niitä papereita aluks tyyliin päivittäin ja sitten vähän harvemmin kun eivät enää vettä valu. Ite vaihtelin lehtiä varmaan reilun kuukauden verran. Virtapiuhoja kun vedin niin kopasin eristeitä niin eivät enää tuntunu kosteilta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Omaani kun vaihdoin kennon, niin muistelen putsanneeni kojelaudan alta jonkin niistä alakanavista samalla. Sinne oli kerääntynyt jäähdytinnestettä.

                                                  Minulla on ihan perus-lämmityslaite, mutta kai noissa muissakin malleissa siellä jokin syvennyt on, mihin nestettä voi kerääntyä.
                                                  Lisäksi ilmakanavien seinämät ovat varmasti jäähdytinnestehuuruissa, jotka vaativat jonkin aikaa haihtuakseen.

                                                  Omani alkoi huurtaa tuulilasia kennon asennuksen jälkeen, vaikka vanha kenno oli ollut ohitettuna kesän ajan. Lämmin ilma sai viimeiset nestejäämät liikkeelle.

                                                  Lattiamatot otin kokonaan irti ja pesin painepesurilla. Samalla laitoin lisää äänieristettä lattiaan.
                                                  Olihan siinä oma hommansa, mutta sen jälkeen on ollut helpompi pitää lattiamattoja puhtaana, kun ne on saanut kerran syväputsattua.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Omasta oli putket haurastunu konehuoneen puolelta ja puski sitten tiivisteen välistä matoille nesteet, mitään ei menny ilma kanaviin. Mutta tämäkin riippuu siis ihan täysin siitä että vuotaako kenno kotelon sisällä vai ulkoota. Muistelen että härskilläkin ois ne putket menny?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Elikkäs ikkunat rupesivat ajossa huurtumaan, taisi jäädä sanomatta.

                                                      Jalkasuuttumia pitkin kusi nesteitä matolle, sitten sieltä kennon alareunasta jostain valutti kardaanitunnelin päälle ja sitä rataa alaspäin kohti lattia. En huomannut nesteitä kanavissa, mitä nyt noissa jalkasuuttimissa. Ne eivät tosin ole vielä paikoillaan, että niistä ei nyt ole huurruttajaksi.

                                                      Puhallinpaketin puolikkaat puhdistettiin sisältä ja ulkoa irtoliasta. Ilkeä vaan tuo jäähdytinneste, tahmaa paikkoja... Vanhaa kennoa en tutkinut sen syvemmin, että osaisin sanoa sen vuotokohdan.

                                                      Nyt on auto seisomassa tallissa ovet ja ikkunat auki, kun ei sinne voi itsekseen puhallin jättää päälle. Tuli mieleen, jos kuumailmapuhaltimella puhaltelisi lämpöä matolle nopeuttaen "haihtumista"?
                                                      Viimeksi muokannut Härski; 6.2.2010, 18:37.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Glykoli kuivuu sitten tooooosi hitaasti, eli kärsivällisyyttä... Itte joskus onnistuin kastelemaan asennusvillapaidan ihan huolella jäähdytinnesteessä. Se ei kertakaikkiaan vain kuivunut, ennenkuin pesin sen. :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Glykolissa on ruostumista estäviä aineita. Siitä ei siis onneksi ole haittaa korille. Mutta eihän se kiva ole, että lattiamatto on märkä.

                                                          Minä en jaksa uskoa, että glykoli kuivuu koskaan kunnolla, ennen kuin ottaa matot pois ja pesee. Ja lattiapellit on kanssa hyvä huuhdella samalla. Semmoisia aurinkoisen kesäpäivän hommia nuo.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Nyt on lattiamatto hieman märempi, mitä oli ensimmäisessä lötkössäni kenno hajoamisen jälkeen. Siinäkin kuivui ajallaan matto, kun piti sanomalehtia kuramaton alla ja muisti vaihtaa niitä.

                                                            Eroahan on kuitenkin kesällä(auto pihalla/ajossa) ja nyt talvella (auto tallissa/ajossa).

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X