Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sääliksi kävi autoa tänä aamuna pakkasella

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kenda, täällä on kanssa kolissu koko syksyn oikea etunurkka.

    Kuiteista katselin, että yläpään laakeri ja koiranluu on vaihdettu. Itse vaihtelin raidetangon pään.
    Kattelin kanssa, että vakaajan puslissa ei lie väljää sen koommin kuin alapallossakaan.

    Tänään kävinkin hakemassa etuiskarit, ne kun meni näiden pakkasten tultua aivan lötköksi.

    Voihan se iskarikin kolistaa.

    Tarttee ny kattoo jos tarkenee viikonloppuna katoksessa vaihtaa, vai pitääkö pyhille ootella vielä lämpimämpiä kelejeä.

    Comment


    • No joo, se unohtu mainita et pakkasten tultua on audin alusta myös muuttunut jotain vanhaa 200-sarjan volvoa vastaavaks. Eli ihan ku vetäis veneellä pisin maantietä, keinuu keinuu...

      Ei kuitenkaan kolahda/tömähdä muutaku teräviin kuoppiin ajettaessa, täytyy laittaa noi iskaritkin huomenna tarkastettavien osien listalle.

      Syksyllä alle vaihtus Powerflexin puslat niin tukivarsiin ku etuvakaajaanki, toivottavasti vika ei oo ainakaan niissä.

      Comment


      • Mulla kylläkin meni kivikovaksi (alusta) pakkasten myötä. Aamusella kun ekaa kertaa istahtaa autoon niin ei juurikaan anna myöten. Pikkasen löystyy kun hetken ajelee.

        Comment


        • Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
          Jepulis, tuossa meidän pornstartterissa on ihan tehtaan kello. Siinä kattovalojen yhteydessä.

          Sen verran olen kaahannut nettiä läpi, että olen jo asennoitunut siihen ettei tuota oikeasti saa pidemmäksi aikaa päälle :(
          Edellisessä T5:ssa oli myös tuo kello omalla akulla, ja siihen sai aikaa ainakin enemmän kuin puolituntia. Lisäksi taisi olla viisi eri ohjelmaa, joten sitä kautta ainakin sen olisi saanut. Tää tosin oli -08, epäilen kuitenkin että kelloon olisi koskettu vuosien varrella..

          ...nykyisessä onkin sitten kaukosäädin, ihan joka euron arvoinen laite...

          Comment


          • Jep, tuohon saa viidelle päivälle ohjelmoitua starttiajan. Mutta edelleen, se käy vaan sen 30min max.

            Yritin myöskin tutkiskella pari viikkoa sitten josko löytyisi boksi kauko-ohjainta varten, Saksasta kun saa verraten halvalla noita ohjaimia ja parituskin on helppoa.
            En ole boksia löytäny, niin ei viitti kakeakaan tilata.

            Comment


            • Ehkä ovat rajanneet sen puoleen tuntiin ettei mene akku tyhjäksi kun ei voi sitä puhallinnopeutta pienentää. Omaan 10 vuoden kokemuksen hinausalalta jolloin tuli melko selväksi ettei kovimmilla pakkasilla kannata pitää puhallinta ollenkaan päällä. Mieluummin -30 asteen pakkasessa lähdet kylmällä autolla liikkeelle kun odotat lämpimässä autossa käynnistysapua..

              Comment


              • Tällä sivulla olen kirjoittanut, että autossa on toinen akku tätä keksintöä varten.

                Comment


                  Mistä myös loppuu virta jossain vaiheessa, nim. Transit jäi tänään kotiparkkikselle. :)

                  Comment


                  • Niitä kun ei varsinaisesti ole yhdistetty. Mm. Tamlans Tampereella myy rakentamiinsa (ambulanssit, invataxit yms.) autoihin erikseen nappia joka yhdistää akut käynnistyksen yhteydessä.

                    Comment


                    • No niin, mutta olen käsittänyt että toinen on käynnistystä varten ja toinen webastoa. Noin karkeasti.

                      Eli jos käytän webastoa yllin kyllin, ei haittaa, koska saan auton silti käymään.

                      Joka tapauksessa, sekään ei haittaa koska autolla ajetaan ihan riittävästi latausta silmällä pitäen.

                      Comment


                      • Ei käy autoa enää sääliksi, kun sai tuon eberin asennutettua ja lopulta toimimaankin kunnolla. Transitista kun lainattiin puhaltimen etuvastus, niin saatiin puhalluskin sopivalle tasolle. Ei millään suostunut ilmastointiyksikkö ohjaamaan puhallinta vaikka jokaista mahdollista kytkentää kokeilivat.

                        Mukavalle kapineelle kyllä vaikuttaa tuon easystart r+:n kanssa, sanoisinko että huoleton. Ei tarvi itse miettiä paljonko on aamulla pakkasta / milloin laittaa pöhisemään, vaan tuo päättelee sen itse.

                        Ctekin ylläpitolaturi myös hankittua. Virta sille sisätilanpistokkeesta niin saa sen tarvittaessa irti parissa sekunnissa. (Tosin mitäpä sitä muualla tarvittaisiin, kun passattiin ei pruukaa edes päästä sisällä kovilla pakkasilla, tai jos pääseekin niin sitten ei saa ovia kiinni :) )

                        Comment


                          Niitä kun ei varsinaisesti ole yhdistetty.
                          Ainakin Transitissa on ihan saman paksusella akku kaapelilla koko ajan kimpassa. :)

                          Vähän vanhemmissa transuissa huomasi jos akut alkaa olla loppu siitä kun ensin hävis vilkut ja jotku muut, sen jälkeen pääsi vielä vähän matkaa toisella akulla kunnes matka päättyy tien laitaan. Siis jos vaikka laturi paskana.

                          Comment


                          • Muija oli just viis viikkoa Aasiassa auton avaimet mukana ja tuli eilen kotiin. Löin äsken sen -87 1.3 corollan käyntiin melkein kuin palmun alta. 5 viikkoa seisonut pihassa ilman mitään lämmitystä, akkukin on varmaan 10 vuotta vanha. Ihan viimeisillä virroilla hörähti käyntiin..

                            Suurin homma oli päästä sisälle kun ovet oli niin jäässä. Ajo oli mielenkiintoista, pyörät oli neliskanttiset ja jarrut ei pelannu. Mutta kyllä se siitä sitten notkistui :)

                            Comment


                              Webasto on kiva kapine. Eilen tosin avokki soitti, että akku oli tyhjä. Ajelee tollasta 4km työmatkaa ja pitää aina lähties 30min webastoa päällä. Ei ihme, että tyhjenee.

                              Kun sitten käytiin sille lisävirtaa antamassa, se starttas ihan ok käyntiin ilman lisävirtaa. Akku tartti vaan pikkusen elpymisaikaa webastolta.
                              Muutaman kerran näin on käynyt. Kotona pistin akkulaturiin ja ilosesti se 6 amppeeria otti vastan.

                              Golffi taas on kumma värkki. Se lähtee lämmittämättä vaikka -30 pakkasesta käyntiin isompia rykimättä. Savua toki tulee ihan reippaasti, eikä käynti kauheen kauniilta kuulosta :)
                              Viime vuonna lähti käyntiin yli -30 pakkasessa, mutta konetilaan tuli apuliekki samalla. Vedenlämmityspiuhat suli ja syttyi palaan.

                              Comment


                              • Eipä oo mitää ongelmia ollu vaikkei lohkaria, webastoa ymt ole.. Mukavaahan se ei ole -25c aamulla kylmää konetta käynnistää mutta me elämme suomessa ja täällä on talvisin kylmä. (normaalisti).

                                Joten ei muutaku kovaa ajoo hajoo jos hajoo :D

                                Comment


                                • Lohkolämmittimen päässä tuo on nyt pakkasilla ollut joka päivä 1-2h ennen lähtöä.
                                  Perjantaina jäi tosin työmatkalle starttaamatta -25 pakkasesta. Ei jaksanut pyörittää.
                                  Tänään akku 5 tuntia Ctek-latauksessa ja taas mennään. 8kk vanha akku hyytyi ensimmäisillä kovilla pakkasilla:/

                                  Parin tunnin lämmityksellä lähtee pehmeästi. Öljyt vielä ennen vuodenvaihdetta vaihtoon.

                                  Comment


                                  • Laturin vaihto oli edessä tällä viikolla. Ei ladannut enää yhtään, pari päivää selvisi vielä yön yli latauksella, kun töihin oli pakko päästä. Torstaina sitten saatiin peruutuspaikka korjaamolta ja äkkiä laturi vaihtoon. Hiukan yritin vikaa selvittää, mutta totesin, että näissä pakkasissa oma remontti on ärsyttävää, varaosista tulee äkkiä laturin hinta kasaan ja joku siinä hajoaa kohta kuitenkin taas.
                                    On se mukavaa, kun akku ja laturi pelaavat ja saa taas huoleti lämmittää webastolla auton aamuisin. Vielä kun alustan ja voimansiirron saisi lämpenemään.
                                    On muuten huomattava ero työntää juuri ajettua autoa kuin muutaman tunnin kovissa pakkasissa seissyttä autoa.

                                    Comment


                                    • Minun ex A3 3.2 DSG:ssä oli webasto ja lisäksi laturi joka latasi akun kun sain auton kotona tolpan päähän..

                                      Comment


                                      • Jippii. Aiemmin mainitsemani kolina alkoi kuulua sit samanlaisena myös kuskin puolelta, syyks paljastui iskarit. Lisäks alle kymppitonnin ajetut Motonetin iskarin yläpään laakerit oli pyörät ylhäällä silminnähden väljät. Saa taas ottaa joka nurkan auki. PRKL!...

                                        Joo-o. Tässä päivänä eräänä olin lähdössä liikenteeseen, lämppärinjohtoa irti tolpasta ja sit irrottamaan sitä autosta -> ei inahdakkaan. Ilmeisesti lohkolämppäri oli sulattanut konepelliltä lumet -> vesi valunut plugin (vanhanmallinen, pystysuorassa) sisälle ja jäätynyt sinne. Lähtihän tuo lopulta irti kun haki kämpiltä muovipussillisen kuumaa vettä ja piti pussia jonkin aikaa plugin ympärillä. Otti senverran pattiin etten seuraavaks yöks laittanu autoa tolppaan kiinni -> Sit ku piti taas lähteä liikkeelle ni vittu eiks ovet oo jäässä, ja taas sisältä kuumaa vettä...

                                        Viikonloppuna pimeni pihasta tolpat, ja taas uus vika: Kiekkamittari on kuollu kun auto on kylmä, herää vasta 5-10min käynnissä olon jälkeen. Auto käy muuten ihan normaalisti. Mahtaaks toi olla joku kylmäjuotoksesta/löysästä liittimestä johtuva vika, vai pitäiskö tosta oikeesti huolestua?

                                        Comment


                                        • Lisäks alle kymppitonnin ajetut Motonetin iskarin yläpään laakerit oli pyörät ylhäällä silminnähden väljät.
                                          Mikä sitten on väljä? Ainakin mulla oli uusissakin välys.

                                          Omalla kohdalla kolina taisi johtua siitä, että pohjauskumi/suojakumipaketti oli totaalisesti häipynyt paikalta. Pieniä rippeitä oli jäljellä mutta paketti oli löysä/väljä.

                                          Olihan se iskarikin niin loppu, että kun sen painoi pohjaan, niin ei se sieltä enää ylös tullut yhtään :)

                                          Hassua, että se ei juurikaan tuntunu ajossa muuten kuin kovilla pakkasilla, paitsi että kolisi aika hyvin.

                                          Itsellä oli kanssa parina päivänä tuossa pyhien aikana nopeusmittari sellainen, että kun lähti liikkeelle, niin ei viisari hievahtanutkaan.
                                          Pomppasi sitten sieltä itsekseen näyttämään vauhtia, myöskin luuvitonen kojelautaan auttoi.

                                          Ilmat on kyllä sitä luokkaa, että juotosten murtumat tulee helposti esille.

                                          Ja tietysti vaimokin soitti tänään, että Portterin mittaristossa palaa kaikki mahdollinen jarruihin liittyvä. Ja kulku on nihkeää, jarrut laahaa.
                                          Meni sitten ohi "bootilla", saapa nähdä on tuossa sitten tehostin jotenkin saanut kosteutta vai jokin väliaikainen häiriö.

                                          Nyt kun kävin koodit lukemassa, niin oli toisesta takajarrun ABS sensorista koodi, mechanical failure. Se nyt ainakin valot sytyttää.
                                          Viimeksi muokannut A6tonen; 4.1.2010, 17:59.

                                          Comment


                                          • Pyörää sivuttain väännellessä ei tunnu/näy välystä, kuten ei myöskään ylös-alas suuntaan. Mut "45 asteen kulmassa" väännellessä tuntuu väljää, ja iskarin yläpää liikkuu koriin nähden. Ei ehkä ihan senttiä, mut ainaki jotain 5mm luokkaa. Normaalia?

                                            Ja pitäiskö sen yläpään "prikan" ja korin välissä olla joku kumi? Omassa ei ollu ennen laakereiden vaihtoa, eikä sen jälkeenkään. Mut nyt ku oon jälkeenpäin Haynesia tutkiskellu ni ainakin vanhemmissa malleissa siellä on vissiin joku kumijutska välissä...

                                            Comment


                                            • Omassakin heilui tuo rikkinäinen puoli aika hyvin, silloin kun se oli rikki. Ei tullut sitten kokeiltua miten ehjänä. Ei kait siellä ainakaan pyörät maassa luonnollisesti kuuluis väljiä olla.

                                              Juu, kyllä alhaalta käsin katsottuna oli itsellä ainakin kumi, jonka sisään iskarin yläpää sitten meni. Sen paremmin en tutkinut, totesin vaan sellaisten siellä olevan.

                                              Comment


                                                Tuli mieleen tuosta ovien sulattelusta, omaakin kokemusta kun on, josko joku tietää onko jossain tarjolla akkukäyttöisiä hiustenkuivaajia? Se jossain threadissä mainittu Dremelin kaasupoltin Motonetista voi olla hiukan järeä tuohon touhuun. Tarkoitus kun olisi sulattaa vain jäätynyt lukko, ei myös oven maalia.

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja Hannu Kulju Näytä viesti
                                                  Tuli mieleen tuosta ovien sulattelusta, omaakin kokemusta kun on, josko joku tietää onko jossain tarjolla akkukäyttöisiä hiustenkuivaajia? Se jossain threadissä mainittu Dremelin kaasupoltin Motonetista voi olla hiukan järeä tuohon touhuun. Tarkoitus kun olisi sulattaa vain jäätynyt lukko, ei myös oven maalia.
                                                  Ebaysta löytyy ainakin joku ladattava ja johdoton kuivain.. pidemmän päälle suosittelen lukon purkua, puhdistusta ja aseöljyllä öljyämistä.

                                                  Comment


                                                  • Muovipussi + lämmin vesi on helppo ja nopea konsti sulattaa lukko.

                                                    Comment


                                                      Joo, tai sitten vetää joku vanha ja sopiva avain kaasulla punaseksi ja työntää se lukkoon.

                                                      Comment


                                                      • Laitatin 1,5kk sitten lohkolämppärin LMS:llä tohon BiT:oon ja pari viikkoo sit lakkas toimimasta. No, viime viikolla sain sinne ajan ja totesivat että vastus pamahtanu. Uus vastus tilaukseen ja uus aika tälle perjantaille. Tänään sit tuli viesti, et ei oo vastuksia maahantuojalla, siirretään aika hamaan tulevaisuuteen kun vastus jostain löytyy.. Hienoa! Sääennusteet lupailee 15-25 pakkasta seuraaville 10pv. Kiva tota Ässää on tosta kylmänä käynnistellä joka päivä!

                                                        Comment


                                                        • Tuli mieleen tuosta ovien sulattelusta, omaakin kokemusta kun on, josko joku tietää onko jossain tarjolla akkukäyttöisiä hiustenkuivaajia? Se jossain threadissä mainittu Dremelin kaasupoltin Motonetista voi olla hiukan järeä tuohon touhuun. Tarkoitus kun olisi sulattaa vain jäätynyt lukko, ei myös oven maalia.
                                                          Hommaa(lainaa) tarpeeksi hyvä invertteri ja käytä mitälie lämmönlähdettä saatavilla.
                                                          Kyllä sitä aina silloin tällöin tarvitsee.

                                                          Comment


                                                            Ja invertteri tietenkin autoon sisälle lukkojen taakse.

                                                            Comment


                                                              Kaveri soitteli mökiltään, että pakkasta on yli 20 astetta ja auton hehkutulpat sanoivat sopimuksen irti. Lohkolämmitin on säteilymallia, joka ei siis tee yhtään mitään. Neljä tuntia roikassa ja öljyt on tikussa täysin kylmät. Kuulemma ei parane päästää pataa kylmäksi, jos kerran saa käyntiin. Pitää vähän väliä käydä pyöräyttämässä :)

                                                              Lisäksi tiet on auraamattomia vajaa 20cm lumikerroksen peittämiä mikä aiheutti lumen pakkaantumisen vanteisiin. Jarrusatulan näkee, jos tökkiin reiän lumeen :) Tuo taas puolestaan löi jarrut jäähän, ja lumella on niin onneton kitka etteivät tahdo aueta vetämättömältä akselilta. Muutenkin lämpiävät vain sen verran, että menevät kahta kauehammin jäähän.

                                                              Ja tästä sitten ABS,EPS,ELD yms. otti nokkiinsa, kun pyörät laahailivat, että eivät enää suostu pysymään päällä. Ei meinaa enää mökin pihalta mäkeä päästä ylös, kun ei ole mitään tasauspyörästön lukkoa toiminnassa. Kanittavat etujarrut eivät auta etenemisessä.

                                                              Kyseessä siis takaveto diesel ei leka, vaan -05 vuosimallia baijerilainen. Totesin puhelimeen, että neliveto olisi vissiin tervetullut :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X