Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 (NG) elvytystä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 (NG) elvytystä.

    Tämän "Projektin" aihiona toimii Audi 90, jonka vaihdoin Kokkolasta 3.10.2009. Vaihdossa olennaisin asia oli, että auto lähtee käyntiin ja käy suht hyvin, koska tästä piti tekniikka vaihtaa toiseen autoon. Kokkolaan paikalle päästyäni sain ilokseni todeta että auto on aikas hyvässä kunnossa, jos nyt ei muutamaa kukkasta etupyöränkaarissa lasketa. Kone lähti käyntiin kun vain avainta vilautti, eikä kone pitänyt minkäänlaista ylimääräistä kilkatusta.

    Kotimatkalle siinä sitten lähdettiin ja oltiin kovasti tyytyväisiä hankintaan, mitä nyt hieman hirvitti ajaa pari kilometriä huoltoasemalle, kun tankin mittarin viisari ei hievahtanutkaan kun pihasta lähdin. Noh, huoltoasemalle päästiin, ja päätin ajaa ensin peremmälle pihaan ruutuun jotta voisi tutkia miten tankin korkin saa auki, mutta päätin ensin polkaista hieman kaasua jollon kuului sellainen ihmeellinen pöllähdys takaa. Siitä sitten hirveää kyytiä auto sammuksiin, ja tutkimaan mistä ääni tuli. Syyksi paljastui pakoputken äänenvaimentajan villat, jotka päätti tulla ulos putkesta. Ei siis ihme että alkumatkan oli tuntunut vähän laiskalta. Tankin korkki oli sitten ihan perus kamaa, joten sain tankattua ja matka kotiin alkoi. Aluksi luulin että matka tulee olemaan aivan vietävän tylsä, kun ei tuo jenkkakonekaan alkanut laulaa vaikka mitä yritti, mutta ilokseni huomasin että ei siinä niin käynyt kun tuo 5 alkoi murista aikas kauniisti, kun ne tukkeet sai putkesta pois ;)

    Alunperinhän tämän piti tulla varaosa-autoksi, mutta niin siinä kävi, että tykästyin tähän niin paljon, että ajoonhan tämä jäi. Audi oli seissyt 2 vuotta (ainakin sen perusteella että katsastus olisi viimeksi pitänyt suorittaa papereiden mukaan 10.1.2007) joten se oli saanut hieman siipeensä alustan puolesta. Jotta leimalle oltaisiin päästy, piti taakse uusia kaikki jarruputket ja letkut, jarrulevyt oli ihan ruosteessa ja käsijarruvivut satuloissa oli jumissa. Ei siinä sitten muutakuin auto kouluun ja jarrut auki.

    Satulat purettiin täysin, ja puhalleltiin puhtaiksi. Satulat saivat pintaansa keltaisa miranolia joka sai ajaa satulamaalin virkaa siihen asti että saan oikein maalit jostain hankittua. Samalla kun satulat oli paloina, vaihdoin kaikki tiivisteet ja rasvanipatkin tuli laitettua vivuille. Homma nippuun vanhoilla paloilla ja sitten jarruputkien kimppuun. Tässä ohessa hieman mittoja jarruputkien pituuksista joita uusin:
    - pääjarrusylinteriltä kuormaatuntevalle jarrupaineensäätimelle: 350cm (x2)
    - kuormaatuntevalta jarrupaineensäätimeltä vasemmalle takapyörälle: 175cm
    - taka-akseliston lyhyet jarruputket: 45cm (x2)
    Noiden jälkeen ilmat pois järjestelmästä, ja lenkille jotta saatiin takalevyt kiiltämään. Jarruista tuli p*run hyvät, Edessä 2.2KN ja takana 1.7KN, käsijarru 1.5KN, katsastus setä kehui ne ;)

    Ennen katsastusta katsottiin myös etupäästä välykset. Positiivistä oli se että alapallonivelet ja raidetangon päät oli ehjät ja välyksettömät, MUTTA ei aina voi kaikki mennä niin nappiin, eli alatukivarsien puslat. 3 puslaa neljästä oli rikki, eli se rautaholkki puslan sisällä oli irti -> vaihtoon. Samalla alatukivarren puhalleltiin puhtaiksi, ja ne saivat pintaansa hieman mustaa maalia (keltaista en viitsinyt laittaa, kun se olisi ollut jo liian mautonta).

    Nyt autosta joitain tietoja näin lopuksi.
    - Audi 90
    - 2.3E (NG)
    - KE-Jetronic ruiskulla
    - vajaavetoinen -> etuveto
    - kaksitoiminen kattoluukku
    - sähköpeilit
    - bosch ajonesto (poistettu autosta)
    - väri on harmaa
    - sisustan väri on sininen

    Mitä on tulossa vielä:
    - mittariston valojen korjaus.
    - ratin parsiminen (päällinen repsottaa).
    - sumuvalojen korjaus.
    - kojelaudan nappien valojen korjaus.
    - laturin laakerointi
    - öljyt + suod.
    - alipainepumpun tarkistus.

    ps. jos joku katsoo että ei ole projekti, niin voi poistaa. Pahoittelen kirjoitusvirheitä sun muita kieliasullisia systeemejä.

  • #2
    Tännä tuli korjattua nuo mittariston valot, eli 4 lamppua oli rikki. Pitkien merkkivalo, Latauksen merkkivalo, 1 kierroslukumittarin/kellon taustavalo ja oikea vilkun merkkivalo.

    Eli homma alkoi sillä että mittaristo irti, ja sisälle purkamaan sitä. Yleismittarilla tarkistin kaikki lamput läpi, ja rikkinäiset heivattiin menemään, ja uutta ehjää varamittaristosta. No niinhän tuon varamittariston kanna sitten kävi, että se oli luovuttanut jo melkein kaikki ehjät lamppunsa edelliseen audiin, ettei siitä saanut kuin 1 ehjän tähän. Hetken siinä sitten tutkin vanhoja rikkinäisiä lamppuja, ja huomasin että nuo lamputhan voi korvata 12v 1.2W lampuilla, joita on esimerkiksi lämmityslaitteen säätimien takana. Eli vanha lamppu kannasta irti (juotettu kiinni) ja uusi tilalle, Valot korjattu.

    Samalla huomasin, että mittariston "lasi" oli alkanut lähteä irti yläosasta ja siinä samassa iski se paljon pelätty "tuuning kärpänen". Lasi otettiin irti pienellä ruuvimeisselillä ja vasaralla. Hyvin lähti. Kun lasi oli nyt irti, otettiin elektroniikka irti mittaristosta, jolloin jäljelle jäi vain tausta, taustasta on hyvä muistaa poistaa myös vilkkujen kohdista ne muovilipareet, joilla se valo saadaan vihreäksi. Tausta sai hieman 320 hiomapaperia, jonka jälkeen se sai harmaata maalia spray-purkista. Lasi takaisin kiinni pikaliimalla, ka puretut kamppeet takaisin kiinni mittaristoon. Kyllä nyt kelpaa taas katsella. ON muuten hienompi livenä, kuvia liitteinä.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Tänään tuli korjattua tuo keskuslukitus, kun ei toiminu aluksi kun apukuskin ovesta, ja sitten sekin lakkas toimimasta. Syyksi tuon kuskin oven toimimattomuuteen paljastui se että edellinen omistaja oli laittanut tuon ajoneston piuhat siihen väliin, ja minä olin ne mennyt siitä sitten poistamaan. Piuhat yhteen, mutta mitään ei tapahtunut joten sulakkeiden kimppuun. sulake 19 oli poks, sen vaihdoin ja nyt toimii. Ei ollut vaativa operaatio.

      Vikakoodit tuli luettua, eli 10A sulake polttoainepumpun releen päälle, auto käyntiin ja sulake pois, ja sitten autoon istumaan ja laskemaan vilkkuja. 4 4 4 4 se näytti, eli kaikki on kunnossa? näin muistelin että olisin jostain lukenut täällä foorumilla.

      Huomenna pitäis sitten hyökätä tuon kohonneen HC arvon kimppuun. Voikohan tuon lambdan putsata jossain nesteessä, ilman että se menee rikki? esim. bensassa? vai annanko vain teräsharjaa ja paineilmaa?, noh sen näkee huomenna. HC arvon kimppuun pitäis köydä siksi, että tuo kulutus 15-18l/100km on aika korkea, eikä tuota kauan lompsa kestä. Olisko kellään ehdotuksia?

      Pakoputken taka-akselin ylitys pitää kohta uusia, joten ajattelin samalla laittaa sinne jonkun vapaammin virtaavan päätevaimentimen, mutta mistä löytyis hyvä ja halpa jolla tuo vitosen ääni pääsis kunnolla oikeuksiinsa. Saisi kuulua sisällekkin, ettei tarvitsisi kierrättää sinne 3-4tonniin kaiken aikaa, kun tahtoo kuunnella niitä ääniä. Ja sen päänkin pitäisi olla sellainen ovaalin muotoinen, joka istuisi hienosti tuohon puskuriin pakoputkelle varattuun aukkoon. Tuohon on kyllä vissiin vaihdettu joskus tarvike pönttö, kun lukemani mukaan näissä pitäis olla sellainen 2 päinen päätevaimennin, mutta tässä on vain 1 pää?

      kiitos.

      Comment


        #4
        KE3-jetissä pitää käydä ensin ulkoiluttamassa autoa, ja vasta sen jälkeen katsoa vikakoodit tuolla tavalla kuin katsoitkin.

        Koodeja jää muistiin ajon aikana, mutta masiina unohtaa ne, kun sytytysvirta katkaistaan.

        1. Ajoa
        2. Sulake releen päälle "minimissään 4 sek".
        3. Sulake pois
        4. Katsoo, mitä valo blinkuttaa

        Uusiksi 2:sta eteenpäin.
        Tuo 4 4 4 4 meinaa ettei masiina löytänyt vikoja mistään (niitä voi toki olla)

        Korkea HC on yleisimmin mittaamattomasta ilmasta johtuvaa eli imuvuodosta vessanpytynkannen jälkeen;
        tai sytytysjohtojen pätkimisestä, minkä näkee hyvin nyt pimeällä;
        tai pakovuodosta lähellä lambda-anturia.
        Viimeksi muokannut JonasK; 18.10.2009, 20:30. Perustelu: Lisäys

        Comment


        • #5
          Kiitos neuvosta. Pitänee huomenna koulumatkan päätteeksi koittaa katsoa uudelleen nuo koodit ja uusia sitten alipaineletkut, tarkistaa tulpanjohdot, vaihtaa tulpat ja uusia ilmansuodatin. Pakovuotoa ei pitäisi ainakaan olla, kun ei ainakaan ole tullut niitä mustia kohtia putkeen... mene sitten ja tiedä onko pakosarja halki, ei ainakaan äänten perusteella, eikä pakokaasut haise konehuoneessa kun kone on käynnissä.

          Comment


          • #6
            Tänään tuli harrastettua pientä jarruremppaa tien poskes, enemmän siitä tuolla "Että ottaa päähän" -osios.

            Tulpanjohtojen vastuksia tuli mittailtua, ja saatiin aikaan seuraavanlaisia tuloksia
            - 1syl -> 7.82 KOhm
            - 2syl -> 7.12 KOhm
            - 3syl -> 8.01 KOhm
            - 4syl -> 6.57 KOhm
            - 5syl -> 8.02 KOhm
            - Puolan -> 5.96 KOhm
            Onkohan nuo yhtään sinnepäinkään? En ole vielä katsellut konehuoneeseen pimeällä, mutta Silikoni johdot sinne on joskus vaihdettu, merkkiä en tiedä kun ei niissä lukenut mitään muuta kuin tuo double silicone.

            Myös tulpat tuli tarkastettua ja niiden kärkiväli oli päässyt karkaamaan tuonne 0.90mm huonommalle puolelle, joten ne taottiin lähemmäs tuota 0.70mm ja käynti tasoittui huomattavasti, mutta vieläkin pätkii hieman joten uudet tulpat on tulos heti kun saan tilin kuun lopus.

            Virranjaottimen kansi ja pyörijä oli hiljattain vaihdettu, joten niille ei tarvinut tehdä mitään.

            Alipaineletkuja en löytänyt, mutta niitähän ei näissä vissiin ole? siis niitä pieniä ohkaasia.

            Vessanpytyn ja imusarjan välisestä kumista löytyi pieni repeämä paikasta joka oli suht helppo korjata, ja nyt sen pitäisi olla OK.

            Päästöjä en kerenny mitata.

            Comment


            • #7
              Suosittelen vaihtamaan tulpanjohdot, vaikka vastuksissa ei mitään ihmeellistä ilmenisikään. Omassa Passatissa piuhojen vastusarvot oli tasaiset, mutta silti pätki jä kävi vajaalla. Vaihdoin Berut tilalle ja vika korjaantui.

              Comment


                #8
                Laita sitten kuparijohteiset piuhat. Käsin tunnusteltavissa jäykemmät hiilijohtimiin verrattuna. Ei sitten tarvitse vähän ajan päästä vaihtaa taas uusia.

                En tiedä, mutta itse vaihdoin kaksi kertaa hiilijohdot ja kolmannella kerralla sitten nuo Berun kuparit.
                Bremi taisi olla myös suositeltu valmistaja.
                Viimeksi muokannut JonasK; 23.10.2009, 19:13. Perustelu: NG-koneeseen siis

                Comment


                • #9
                  Mistä noita beruja saa ja minkälainen on hinta niille?

                  Comment


                  • #10
                    Tuo ulina konehuoneessa on alkanut pahentua, eikä laturin välyksellisten laakereiden vaihto auttanut asiaa. Tänään kuuntelin tuola konehuoneessa oikein korva kädessä, ja tuo ääni tuntuisi tulevan koneeen takaosasta. Voiko kytkimen painelaakeri pitää ulisevaa ääntä vaikkei vaihde ole päällä? Olen aina luullut että jos painelaakeri on tienä päässä, niin poljinta painamalla se alkaa ulista. Voisiko huonosti ilmattu poljin aiheuttaa sen että painelaakeri pyörii kaikenaikaa?

                    Comment


                    • #11
                      Muuttuuko ääni kun painat kytkinpoljinta? Kytkinhän "irrottaa kytkinakselin ja kampiakselin toisistaan", joten vaihteen päällä oleminen ei minusta vaikuta millään lailla painelaakerin ulinaan. En ihan varmaksi tiedä, että onko siellä silmälaakeria, mutta jos on niin veikkaisin, että vika on siinä. En usko myöskään että huonosti ilmattu poljin vaikuttaisi asiaan. Silloinhan kytkin ei pikemminkään irrottaisi.
                      Viimeksi muokannut 80 2.0 16v; 27.10.2009, 18:09.

                      Comment


                      • #12
                        On sielä silmälaakerikin, mutta nyt taas alkaa tuntua siltä että se kuitenkin olisi ohjaustehostin. Saakohan tuohon tehostimeen vaihdettua laakerit? vai onko valmistettu samalla taktiikalla kuin tuo jarrupääsylinteri? (ei voi purkaa), se nyt olisi kuitenkin helpompi ja halvempi korjata.

                        Comment


                        • #13
                          En tiedä miten noissa viisipyttysissä oikein menee nuo hihnat, mutta etkö pystyisi "testaamaan" ohjaustehostimen niin, että otat hihnan irti? Jos ääni häviää, niin vika tietysti siinä.

                          Comment


                          • #14
                            Onko ulina jatkuvaa?
                            Vaikuttaako kierrosten nosto?

                            Meillä nyt ei suoranaisesti ulise, mutta kitisee ainenkin laturin hihna aina tyhjäkäynnillä mutta lakkaa kun nostaa kierroksia. Joskus asiaa pähkäilin ja tulin siihen lopputulkseen että laturin on joku entinen asentaja asentanut jotenkin oudosti hieman vinoon ja siksi kitisisi. Ulinana tuokin oli tovin kun erehdyin ruikkaamaan bilteman hihnaspraytä hihnaan, "piti poistaa kitinät", mutta muuttikin vaan ulinaks, ääni oli kun remmiahtimessa semmonen kimeä ja kierrosten mukaan nouseva.

                            Comment


                            • #15
                              Lainaan vähän tätä topiccia kun itselläni NG:sä melkein kaikki samat ongelmat. Palataan ihan tuohon kulutukseen Itselläni myös kulutus on juuri tuota 15l/100km luokkaa. Voiko se johtua lamdasta vai mistä? Auto ainakin nokee niin prkleesti perän kun vaan voi olla. Ihan kun olisi dieseli :D http://limetic.kuvat.fi/kuvat/Audi/PA020758.JPG

                              Sitten mulla on sellainen ongelma kun ajelee mottorijarrua vasten vaikka, tai käyttää kierrokset korkealla, niin kierrokset tipahtavat alta tyhjäkäynnin ja yleensä sammuu. Eli kytkin pohjaan ajon aikana ---> Auto sammuu. Ei aina tee tätä, mutta yleensä. Mistä voisi johtua? Imuvuoto?
                              JonasK Koita kattella noita mun kuvia, siellä on kuvia omastani missä on ovaaali takavaimentimen ulostulo.

                              Comment


                                #16
                                Tuo sammuminen voisi olla ISV:n vika. Koita putsata, josko auttaa.

                                Noki tarkoittaa huonoa palamistapahtumaa, joten joko seos on poskellaan, tai se mikä menee sylinteriin ei syty kunnolla. Lambda voisi vaikka olla yksi syyllinen.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuo sammuminen voisi olla ISV:n vika. Koita putsata, josko auttaa.

                                  Noki tarkoittaa huonoa palamistapahtumaa, joten joko seos on poskellaan, tai se mikä menee sylinteriin ei syty kunnolla. Lambda voisi vaikka olla yksi syyllinen.
                                  ISV:tä olen koittanut putsailla ja yksi uusi isv:n putkikin on ostettu uusi. Uskaltaako ton isv:n tiputtaa johonkin liuotin vetteen vai miten se kannattaisi putsata? Sammuminen alko mun mielestä sen jälkeen kun vaihdoin ilmanputsarin.

                                  Missäs toi Lambda sijaitsee ja mitä sille voisi tehdä? Kaveri otti päästöt koulussa ja sano, että aluks se kävi ihan pirun laihalla, ja sen jälkeen pirun rikkaalla. Lopulta sai päästölappuun sopivat päästöt ja lambdan arvo oli kohdillaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Itse heitin ABK:n ISV:n liuottimeen pariksi päiväksi siten, että kanavat olivat liuottimen pinnan alla. Lambda on jossain kohtaa pakoputkea aika alkupäässä, eli jostain pakosarjan ja katin välistä se varmaan löytyy.

                                    Comment


                                    • #19
                                      ABK:ssa lambda on katalysaattorissa kiinni, varmaan NG:stä saa aloittaa etsinnän samasta paikkaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä se lambda siellä katissa on kiinni, NG:ssä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuli tänään irroitettua nuo kylkilistat jotka repsotti, ja kyllä siinä sai pelätä ettei pellit vääntyile, kun oli apukuskin puolelle laitettu lasiliimalla kiinni. Irti on!, mutta voi jee kun on typerän näkönen...

                                          Tuli myös painuttua tuon vikakoodin 2142/2412 vai mikä se nyt olikaan, koodin selitys oli kuitenkin nakutusanturi. Liittimet kävin ensin läpi, ja hyvät ne oli, mutta kun johtoa seurailin anturille, niin johdossa oli perstumia ja hopean värinen sisus loisti läpi ja myös sen anturin kuori oli halki. Ilmeisesti vaihtokunnossa? Tepon hinta näkyi pyörivän siinä 60? paikkeilla kuten myös motonetinkin. Kuinkakohan nopeasti Teppo saisi tuollaisen 053905377 hankittua?
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #22
                                            Sehän selviää parhaiten Tepolta kysymällä. Perinteisesti toimitusajat on olleet parin-kolmen viikon luokkaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              pitänee koittaa ottaa yhteyttä... voi vaan olla vähän turhan pitkä aika tuo pari-kolme viikkoa :/

                                              Comment


                                                #24
                                                Tuohon Mehtalan 'ulinaan' veikkaisin myös ohjaustehostimen pyörää. Varsinkin, jos sen hihna on joskus kiristetty ylikovaa, niin nyt kylmänä saattaa vihloa.
                                                Jos 'ulina' on sellaista satunnaista mutta jatkuvaa "kohinaulinaa", niin yksi toki harvinaisempi äänilähde on kampiakselin takimmainen stefa, joka falskaa ilmaa, kun kampikammiossa on alipaine. Ääni saattaa loppua, kun käyttää kytkintä; tai vaihtamalla öljyt.
                                                Kannen kyljessä olevan alipainepumpunkin olen kuullut joissain tapauksissa pitävän "ulinaa".

                                                Limetickin ongelmaa lähtisin ratkomaan varmistamalla, ettei vessanpöntön jälkeen ole vuotokohtia, mistä pääsisi ylimääräistä ilmaa koneeseen. Eli etsimällä vuotokohtia osista, jotka ovat
                                                yhteydessä ilmanottoon, esimerkiksi:

                                                • Imusarjan välissä olevan tyhjäkäyntiventtiilin tulo- ja lähtöletkun liitoksista. Varsinkin, jos ovat vielä tehtaan jäljiltä ilman kiristimiä.
                                                • Ilmamäärämittarin päällä olevan mustan hanurin alle tuleva huohotusletku/putki. Myös itse hanuri on usein mätä.
                                                • Bensasuuttimien ympärillä olevat muovi/bakelliittiholkit. Löytyvät, kun irroittaa imusarjan yläosan.

                                                Vuotavat kohdat ilmenevät vaikkapa suihkuttamalla "starttipilottia/käynnistyssuihketta" (tai muuta herkästi syttyvää sumutetta) letkuliitoksiin ja halkeamiin, jolloin kierrosten pitäisi laskea/nousta selkeästi.
                                                • Näiden jälkeen säädä "perusseos" kohdalleen, jos määräjakajan ja hanurin välissä ei ole enää suojusta säätöruuvin päällä - eli joku on jo kajonnut sinne.
                                                • Sytytysennakko
                                                • Lambda-anturin kunto
                                                • Kaasuläpän alla olevan tyhjäkäyntikytkimen asento ja tarkistus yleimittarilla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei jumaleissöns! Tuli tuossa vähän harrastettua auton kimpussa ja etsiskelin tuota vikaa, mutta seuraavanlaisin tuloksin.
                                                  - laturin remmi irti -> ei vaikutusta ulinaan
                                                  - ohjaustehostimen remmi irti -> ei vaikutusta
                                                  - alipainepumpun tappi (oli jo poistettu) -> ei vaikutusta

                                                  Tuli myös tutkittua noita putkia, ja löytyi 1 imuvuoto tyhjäkäyntisäätimen ja kylmäkäynnistyssuuttimen väliltä jonka onnistuin korjaamaan siten, että noin 10cm rautaputki sinne putken sisälle ja 2 klemmaria siihen että on varmasti tivis. Tämän operaation seurauksena tyhjäkäynti hieman nousi ja on siinä 800-900rpm.

                                                  Suuttimet ulvoo tyhjäkäynnillä, mutta tuntuu että ne ulvoo vähän kaikissa. Suuttimet ei kuitenkaan aiheuta tuota ulinaa jota metsästän.

                                                  Pitää koittaa vaihtaa öljyt tuonne ensi viikon aikana. Mitäköhän tuonne laittaisi? 10w-40 vai 5w-40 vaiko 5w-50?, mobil, shell, teboil?, täyssynteettiset vai semisynteettiset? Öljyä tuo kone ei ainakaan ulospäin ole vuotanut, joten ei senpuoleen ole väliä mitä sinne laittais.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nyt voi olla että löytyi osasyyllinen tuohon suureen kulutukseen, eli sytytys oli säädetty liian aikaiselle -> 30 astetta ennakkoa, kun ohjearvo on 15 astetta. Säädin ennakot tuohon 15asteeseen, kun polttoainepumpun päällä olis sulake, joten oletan että tein oikein kun tulostakin syntyi. Myös auton menohalut parani ;)

                                                    Päästöt ennen säätöä (noin arvot)
                                                    rpm: ~ 850 /min
                                                    CO: ~ 3-5 %vol
                                                    HC: ~ 650-750 ppmvol
                                                    CO2: ~ 13.8-14.5 %vol
                                                    O2: ~ 1-2 %vol
                                                    Lambda: ~ 1.02-1.4

                                                    Säädön jälkeen:
                                                    rpm: 790 /min
                                                    CO: 0.006 %vol
                                                    HC: 64 ppmvol
                                                    CO2: 15.3 %vol
                                                    O2: 0.58 %vol
                                                    Lambda: 1.020

                                                    rpm: 2040 /min
                                                    CO: 0.067 %vol
                                                    HC: 63 ppmvol
                                                    CO2: 15.4 %vol
                                                    O2: 0.32 %vol
                                                    Lambda: 1.014

                                                    selitykset ja ohjearvot:
                                                    rpm: kierrosluku.
                                                    - EI vähäpäästöisissä mitataan vain tyhjäkäynnillä (alle 1000rpm)
                                                    - Vähäpäästöisissä mitataan tyhjäkäynnillä (alle 1000rpm) ja kierroksilla (yli 2000rpm)
                                                    -vm.01 ja sitä uudemmissa autoissa joissa OBD-mittaus katsastuksen yhteydessä, mitataan päästöt vain kierroksilla (yli 2000rpm).
                                                    CO: hiilimonoksidi eli häkä.
                                                    - EI vähäpäästöisissä arvon tulee olla alle 3.5 %vol.
                                                    - Vähäpäästöisissä arvon tulee olla tyhjäkäynnillä alle 0.5 %vol, ja kierroksilla alle 0.3 %vol.
                                                    HC: Hiilivety.
                                                    - Ei vähäpäästöisissä arvon tulee olla alle 600 ppmvol
                                                    - Vähäpäästöisissä arvon tulee olla alle 100 ppmvol, tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla.
                                                    CO2: Hiilidioksidi.
                                                    - Tälle ei ole olemassa ohjearvoja, mutta siitä voidaan päätellä kuinka puhtaasti seos moottorissa palaa. 15-16 %vol olisi "ihanteellinen".
                                                    O2: Happi.
                                                    - Ei vähäpäästöisissä ja Vähäpäästöisissä on sama arvo, ja sen tulee olla alle 5 %vol
                                                    Lambda: Lambda arvo laskettuna päästöistä
                                                    - Ei vähäpäästöisissä ei tällä ole mitään merkitystä.
                                                    - Vähäpäästöisissä arvon tulee olla 0.970-1.030 välillä, tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla
                                                    Viimeksi muokannut Mehtala; 25.4.2010, 22:19.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Noista öljyistähän on ollut puhetta jo melkoisestikin, mutta itse laittaisin mobilin ralliformulan(5W-50).

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuli tuossa eilen koulussa availtua tuo audin viiksipaketti, kun lakkasi ajovalot pelaamasta kesken koulumatkan, mutta onneksi noissa ysikympeissä on sentään valomuisti. Laitan tähän oheen kuvat ohjemaisesti.
                                                        1. Irroita ratin keskiö autosta. Lähtee ihan netämällä joka nurkasta, pientä väkivaltaa käyttäen (4 puolainen ratti, 3 puolaisesta en tiedä miten lähtee keskiö).
                                                        2. Aseta ratti suoraan, ja irroita keskipultti. Keskipultin koko on 24mm.
                                                        3. Kun ratti on poissa edestä, poistetaan ratin akselin suojamuovit, jotka ovat kiinni kahdella (2) ristipäisellä ruuvilla alaosasta.
                                                        4. suojamuovin alaosassa näkyy ovaalin mallinen reikä josta näkyy viiksipaketin pannan ruuvi, joka pitää aukaista (ristipää).
                                                        5. Vedä viiksipaketti irti, ja muista irroittaa äänimerkin johdot ja viiksipaketin johdot.
                                                        6. Viiksipaketin kuuluisi nyt näyttää tältä (kuva1).
                                                        7. Irroita 3 ruuvia jotka näkyvät kuvassa (kuva2) punaisella ympyröitynä.
                                                        8. Irroita nyt kuvassa (kuva3) näyvät punaisella ympyröidyt ruuvit / muovinastat.
                                                        9. Irroita viiksipaketin etupuolella oleva rautainen levy. (kuva4)
                                                        10. Irroita hätävilkun ja ajovalojen viikset. (kuva5)
                                                        11. Irroita hätävilkun alla oleva metallinen osa (kuva6) myös ajovalojen viiksien alla oleva metallinen osa olisi hyvä irroittaa ja taittaa niitä hieman lisää alaspäin.
                                                        12. Sahaa poikki kuvissa (kuva7 ja kuva8) näkyvät messinki kiskot.
                                                        13. Irroita puolikkaat toisistaa. (kuva9)
                                                        14. Irroita vilkkun palautinvipu
                                                        15. Irroita Vilkkuviiksi ja lasinpyyhkijöiden viiksi (kuva11)
                                                        16. Irroita kaikki pienet osat viiksistä ja pese kaikki osat, jotta vanhat vaseliinit saadaan pois.
                                                        17. Hio kaikki kontaktipinnat hiomapaperilla.
                                                        18. Taita lisää ajovalo- ja hätävilkkuviiksen alla olevia metallilevyjä, ja hio kontaktipinnat.
                                                        19. Nyt voit kasata viiksipaketin, mutta muista käyttää vaseliiniä, jotta remontti olisi hieman pitkäaikaisempi.
                                                        20. kokoaminen tapahtuu käännetyssä järjestyksessä.

                                                        Toivottavasti tästä oli apua edes jollekin.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tässä nyt hieman lisää tuosta Että ottaa päähän - topicin tilityksestäni, eli Perjantaina audi sammui risteykseen noin 1km päässä kotoani, eikä kirveelläkään käyntiin. Siinä sitten vietettiin 30min kun hiljakseen lykittiin autoa kohti kotia ja kirottiin kovaan ääneen kaikenlaista kivaa... mahto naapurit ihmetellä. Löpulta päästiin kotia ja audi lykättiin talliin jossa vikaa alettiin paikantaa. Otin releen irti ja mitoin virtakynällä minne tulee virtaa ja sitä tuli niinkuin piti, noh pikainen johtopäätös että p-a pumpun rele on rikki.
                                                          Sisälle raamattua lukemaan, ja sain selville että Coupessani, joka seisoo koulun pihalla on tuollainen rele joka sinne menee. Eikun sitä hakemaan ja laittamaan autoon kiinni. Mitään ei tapahtunut, joten alettiin ihmettelemään tuota vikaa lisää. Releestä otettiin kuoret irti, ja huomattiin ettei käämi pelitä. Kun tuo käämi ohitettiin sormella painamalla, niin p-a pumppu lähti surraamaan, ja audi heräsi henkiin, ja kävi niin kauan kunnes otti sormen pois releeltä. Tuota ihmeteltiinkin sitten vähän kauemman ja myös se ihmetytti että kun laittoi virtakynän tuon käämin toiseen napaa, napsahti navat yhteen ja rele toimi... Lopulta palattiin sisätiloihin miettimäänja lueskelemaan foorumeita, ja hetken lueskeltuani sain selville että ECU ohjaa tuota relettä tässä mallissa ja sitten alkoi kytkentäkaavioiden lukeminen oikein urakalla. Seuraavana päivänä paljastui että releen käämin toinen napa menee tuonne ECUn pinniin nro10. ECU irti autosta ja mittailemaan sisälle.

                                                          ECUn boxia kun availin niin sisältä tipahti palanen ja asentajan naama valahti valkoiseksi. Kun piirilevyt oli saatu boxista ulos ja loputkin ruuvit irti, niin päästiin kurkkaamaan piirilevyjen väliin ja välittämästi sai huomata mistä tuo palanen oli irronnut (pitäisi näkyä kuvista hyvin). Hetken siinä mittailin yleismittarilla ja sain selville että pinni nro10 on yhteydessä tuohon komponenttiin joka oli halki.

                                                          Edit: Tuo ei ole ECU, vaan Electronic Control Unit for Anti-Knock Sensor. Huomasin tuossa äsken ETKAa selatessa. Ei ihmekään kun tuntui jotenkin turhan pieneltä tuo boxi.
                                                          Attached Files
                                                          Viimeksi muokannut Mehtala; 15.11.2009, 23:26.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei tarvi olla iso vika, kunhan vaan osuu oikeaan paikkaan. Onneksi on halpa korjata. Oletan, että olet jo laittanut uuden tilaukseen?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X