Tämän "Projektin" aihiona toimii Audi 90, jonka vaihdoin Kokkolasta 3.10.2009. Vaihdossa olennaisin asia oli, että auto lähtee käyntiin ja käy suht hyvin, koska tästä piti tekniikka vaihtaa toiseen autoon. Kokkolaan paikalle päästyäni sain ilokseni todeta että auto on aikas hyvässä kunnossa, jos nyt ei muutamaa kukkasta etupyöränkaarissa lasketa. Kone lähti käyntiin kun vain avainta vilautti, eikä kone pitänyt minkäänlaista ylimääräistä kilkatusta.
Kotimatkalle siinä sitten lähdettiin ja oltiin kovasti tyytyväisiä hankintaan, mitä nyt hieman hirvitti ajaa pari kilometriä huoltoasemalle, kun tankin mittarin viisari ei hievahtanutkaan kun pihasta lähdin. Noh, huoltoasemalle päästiin, ja päätin ajaa ensin peremmälle pihaan ruutuun jotta voisi tutkia miten tankin korkin saa auki, mutta päätin ensin polkaista hieman kaasua jollon kuului sellainen ihmeellinen pöllähdys takaa. Siitä sitten hirveää kyytiä auto sammuksiin, ja tutkimaan mistä ääni tuli. Syyksi paljastui pakoputken äänenvaimentajan villat, jotka päätti tulla ulos putkesta. Ei siis ihme että alkumatkan oli tuntunut vähän laiskalta. Tankin korkki oli sitten ihan perus kamaa, joten sain tankattua ja matka kotiin alkoi. Aluksi luulin että matka tulee olemaan aivan vietävän tylsä, kun ei tuo jenkkakonekaan alkanut laulaa vaikka mitä yritti, mutta ilokseni huomasin että ei siinä niin käynyt kun tuo 5 alkoi murista aikas kauniisti, kun ne tukkeet sai putkesta pois ;)
Alunperinhän tämän piti tulla varaosa-autoksi, mutta niin siinä kävi, että tykästyin tähän niin paljon, että ajoonhan tämä jäi. Audi oli seissyt 2 vuotta (ainakin sen perusteella että katsastus olisi viimeksi pitänyt suorittaa papereiden mukaan 10.1.2007) joten se oli saanut hieman siipeensä alustan puolesta. Jotta leimalle oltaisiin päästy, piti taakse uusia kaikki jarruputket ja letkut, jarrulevyt oli ihan ruosteessa ja käsijarruvivut satuloissa oli jumissa. Ei siinä sitten muutakuin auto kouluun ja jarrut auki.
Satulat purettiin täysin, ja puhalleltiin puhtaiksi. Satulat saivat pintaansa keltaisa miranolia joka sai ajaa satulamaalin virkaa siihen asti että saan oikein maalit jostain hankittua. Samalla kun satulat oli paloina, vaihdoin kaikki tiivisteet ja rasvanipatkin tuli laitettua vivuille. Homma nippuun vanhoilla paloilla ja sitten jarruputkien kimppuun. Tässä ohessa hieman mittoja jarruputkien pituuksista joita uusin:
- pääjarrusylinteriltä kuormaatuntevalle jarrupaineensäätimelle: 350cm (x2)
- kuormaatuntevalta jarrupaineensäätimeltä vasemmalle takapyörälle: 175cm
- taka-akseliston lyhyet jarruputket: 45cm (x2)
Noiden jälkeen ilmat pois järjestelmästä, ja lenkille jotta saatiin takalevyt kiiltämään. Jarruista tuli p*run hyvät, Edessä 2.2KN ja takana 1.7KN, käsijarru 1.5KN, katsastus setä kehui ne ;)
Ennen katsastusta katsottiin myös etupäästä välykset. Positiivistä oli se että alapallonivelet ja raidetangon päät oli ehjät ja välyksettömät, MUTTA ei aina voi kaikki mennä niin nappiin, eli alatukivarsien puslat. 3 puslaa neljästä oli rikki, eli se rautaholkki puslan sisällä oli irti -> vaihtoon. Samalla alatukivarren puhalleltiin puhtaiksi, ja ne saivat pintaansa hieman mustaa maalia (keltaista en viitsinyt laittaa, kun se olisi ollut jo liian mautonta).
Nyt autosta joitain tietoja näin lopuksi.
- Audi 90
- 2.3E (NG)
- KE-Jetronic ruiskulla
- vajaavetoinen -> etuveto
- kaksitoiminen kattoluukku
- sähköpeilit
- bosch ajonesto (poistettu autosta)
- väri on harmaa
- sisustan väri on sininen
Mitä on tulossa vielä:
- mittariston valojen korjaus.
- ratin parsiminen (päällinen repsottaa).
- sumuvalojen korjaus.
- kojelaudan nappien valojen korjaus.
- laturin laakerointi
- öljyt + suod.
- alipainepumpun tarkistus.
ps. jos joku katsoo että ei ole projekti, niin voi poistaa. Pahoittelen kirjoitusvirheitä sun muita kieliasullisia systeemejä.
Kotimatkalle siinä sitten lähdettiin ja oltiin kovasti tyytyväisiä hankintaan, mitä nyt hieman hirvitti ajaa pari kilometriä huoltoasemalle, kun tankin mittarin viisari ei hievahtanutkaan kun pihasta lähdin. Noh, huoltoasemalle päästiin, ja päätin ajaa ensin peremmälle pihaan ruutuun jotta voisi tutkia miten tankin korkin saa auki, mutta päätin ensin polkaista hieman kaasua jollon kuului sellainen ihmeellinen pöllähdys takaa. Siitä sitten hirveää kyytiä auto sammuksiin, ja tutkimaan mistä ääni tuli. Syyksi paljastui pakoputken äänenvaimentajan villat, jotka päätti tulla ulos putkesta. Ei siis ihme että alkumatkan oli tuntunut vähän laiskalta. Tankin korkki oli sitten ihan perus kamaa, joten sain tankattua ja matka kotiin alkoi. Aluksi luulin että matka tulee olemaan aivan vietävän tylsä, kun ei tuo jenkkakonekaan alkanut laulaa vaikka mitä yritti, mutta ilokseni huomasin että ei siinä niin käynyt kun tuo 5 alkoi murista aikas kauniisti, kun ne tukkeet sai putkesta pois ;)
Alunperinhän tämän piti tulla varaosa-autoksi, mutta niin siinä kävi, että tykästyin tähän niin paljon, että ajoonhan tämä jäi. Audi oli seissyt 2 vuotta (ainakin sen perusteella että katsastus olisi viimeksi pitänyt suorittaa papereiden mukaan 10.1.2007) joten se oli saanut hieman siipeensä alustan puolesta. Jotta leimalle oltaisiin päästy, piti taakse uusia kaikki jarruputket ja letkut, jarrulevyt oli ihan ruosteessa ja käsijarruvivut satuloissa oli jumissa. Ei siinä sitten muutakuin auto kouluun ja jarrut auki.
Satulat purettiin täysin, ja puhalleltiin puhtaiksi. Satulat saivat pintaansa keltaisa miranolia joka sai ajaa satulamaalin virkaa siihen asti että saan oikein maalit jostain hankittua. Samalla kun satulat oli paloina, vaihdoin kaikki tiivisteet ja rasvanipatkin tuli laitettua vivuille. Homma nippuun vanhoilla paloilla ja sitten jarruputkien kimppuun. Tässä ohessa hieman mittoja jarruputkien pituuksista joita uusin:
- pääjarrusylinteriltä kuormaatuntevalle jarrupaineensäätimelle: 350cm (x2)
- kuormaatuntevalta jarrupaineensäätimeltä vasemmalle takapyörälle: 175cm
- taka-akseliston lyhyet jarruputket: 45cm (x2)
Noiden jälkeen ilmat pois järjestelmästä, ja lenkille jotta saatiin takalevyt kiiltämään. Jarruista tuli p*run hyvät, Edessä 2.2KN ja takana 1.7KN, käsijarru 1.5KN, katsastus setä kehui ne ;)
Ennen katsastusta katsottiin myös etupäästä välykset. Positiivistä oli se että alapallonivelet ja raidetangon päät oli ehjät ja välyksettömät, MUTTA ei aina voi kaikki mennä niin nappiin, eli alatukivarsien puslat. 3 puslaa neljästä oli rikki, eli se rautaholkki puslan sisällä oli irti -> vaihtoon. Samalla alatukivarren puhalleltiin puhtaiksi, ja ne saivat pintaansa hieman mustaa maalia (keltaista en viitsinyt laittaa, kun se olisi ollut jo liian mautonta).
Nyt autosta joitain tietoja näin lopuksi.
- Audi 90
- 2.3E (NG)
- KE-Jetronic ruiskulla
- vajaavetoinen -> etuveto
- kaksitoiminen kattoluukku
- sähköpeilit
- bosch ajonesto (poistettu autosta)
- väri on harmaa
- sisustan väri on sininen
Mitä on tulossa vielä:
- mittariston valojen korjaus.
- ratin parsiminen (päällinen repsottaa).
- sumuvalojen korjaus.
- kojelaudan nappien valojen korjaus.
- laturin laakerointi
- öljyt + suod.
- alipainepumpun tarkistus.
ps. jos joku katsoo että ei ole projekti, niin voi poistaa. Pahoittelen kirjoitusvirheitä sun muita kieliasullisia systeemejä.
Comment