Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

5 sylinterinen 20 vt kahdella turboahtimella

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Tuossa on yksi toteutus kadella ahtimella, on sekä remmi että pakokaasu ahdin. Hyvin liikkuu vaikka ooppeli onkin.. :) http://www.youtube.com/watch?v=RBd4zdsFMr8

    Comment


    • #32
      ja vielä volvon koneella :)

      Comment


      • #33
        ja mrc:lle: toinenkin etu on, eli siiven pinta-ala on isompi kahdella pienemmällä kuin yhdellä isolla samantuottoisella.

        mutta väitän yhä että putkituksen monimutkaisuus ja kurvien ja muiden lisä syö nämä massan muutaman gramman kevenemiset ja muutaman neliömillimetrin edut.

        Comment


          #34
          Mitäs mieltä katsastusmiehet asiasta ovat, jos 2 ahdinta on yhden sijasta ja tehot samat.

          Kertokaas nyt? ;)

          Comment


          • #35
            Eivät voine tykätä. Eiköhän ne vtt:lle lähetä jos huomaavat tai sitten auto entiseen kuntoon

            Comment


            • #36
              Ei nyt ruveta heti synkistelemään. Kompura+turbo vehkeitä on tehty ihan toimivia Suomessakin, joten senkin puolesta sellainen olisi Audirivistöön saatava.

              Comment


              • #37
                Kyllä se nyt vaan lain puolesta niin on, että mikäli vähäpäästöiseen tehdään mitään moisia viritelmiä, se on käynti vtt:llä. Jos katsuri sen läpi syystä tai toisesta päästää ilman puolueettoman tutkimuslaitoksen leimaa, on tehty virhe ja kulkine on laiton.

                Eri asia sitten jos kompura+ahdin tulevat jonkun valmistajan tiettyyn automalliin suunnitellusta kokonaisuudesta ja tämä valmistaja on tyypittänyt ja testauttanut auton muutosten jälkeen. Tällaisilla papereilla saatettaisiin välttyä uudelleen testaamisilta, näin niinku periaatteessa. Mutta kun Suomessa ollaan niin en ihmettyisi vaikka käskettäisiinkin käyttämään vtt:llä...

                Jos tuntuu, että rahaa on, ei se itse rakentaminen ja vtt:llä testauttaminen mikään amerikantemppu ole. Sillä saa laitteen ku laitteen leimaan sillä edellytyksellä, että päästöt ovat sallittujen rajoissa.

                Comment


                • #38
                  Sitten voitais testauksista ja säännöistä puhuminen tämän aiheen yhteydessä lopettaa ja keskittyä siihen oleelliseen eli tekniikkaan. Siinä kun vielä riittää puhuttavaa.

                  Comment


                  • #39
                    Pari ongelmaa tulee mieleen kahden ahtimen ratkaisussa. Eli jos meillä on kone jossa vaikka kompura + turbo ja kumpikin ahdin elää omaa elämäänsä. Ahtavat siis eri kierrosluvuilla.

                    Esim. IC:t, tarvitaanko molemmille ahtimille omansa vai onko mahdollista käyttää yhtä isoa IC:tä molemmille, jos on niin miten estetään paineiden karkaaminen "lepovuorossa" olevan ahtimen kautta harakoille? Jotain venttiilejä putkistoissa?

                    Entäs ahtimien paineputkien yhdistäminen imusarjan päässä. Siellä tulee sama ongelma, jos putkistoja ei ole yhdistettu jo IC:n kohdalla.

                    Kompura + turbo olisi kyllä mielenkiintoinen ratkaisu vitosessa. Sellaisen tuuppaaminen esim. Coupen/B4:sen konehuoneeseen tosin voi olla, eh... haastava tehtävä lievän tilanahtauden takia. Kaikki tietysti sopii kun sovittaa.

                    Comment


                    • #40
                      Muistelisin, että ruotsinmaalla on eräs oranssi manta (löytynee videoita youtubesta), jossa on volvon kutoskone ja sen hengitystä avustamassa remmiahdin ja pakokaasuahdin. Taisi käyttää yhtä intercooleria ja ilmavirtauksia ohjailtiin jollain venttiileillä. Vähän jäi hämäräksi vaikka videolla selitettiin kun ruotsi ei ole kielitaidon vahvimpia puolia...

                      Comment


                      • #41
                        No tässäpä tuota suomalaista tietotaitoa volsun keulilla, tekniikasta sen verran että toimii kuten yllä kerroinkin.

                        http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=1453


                        ja tuossa video kyseisestä kamppeesta

                        klik

                        ffp:n puolellakin on projekti menossa jossa tekniikka toimii samoin.

                        Comment


                        • #42
                          tarinaa lisää ja valokuvia projektista

                          http://rs246.de/Forum2/viewtopic.php?t=815

                          Comment


                            #43
                            Siinähän on näppärästi tehty putkitukset .
                            Eli tuo on mahdollinen juttu toteuttaa .

                            Mikäs tuo on tuo 5 pyttyisen 5-venttiili kansi tuolla alempana?

                            Ei tuo saksa taivu oikein .

                            Comment


                            • #44
                              5 venttiili kansi on peräisin IMSA GTO audista

                              Comment


                              • #45
                                Eipä muuten ole, vaan kultaiselta 80-luvulta. Tuolla koneella ajoivat Talladegan ovaalia ympäri, typ44-korilla.

                                Comment


                                  #46
                                  Teppoa peesaillen: http://www.audistory.24max.de/old1/etallade.htm

                                  Comment


                                  • #47
                                    Ebayssa oli joku aika sitten myytävänä 5-syl 25venanen kansi. Hintaa en muista.

                                    Comment


                                      #48
                                      Aihetta sivuten, törmäsin toisaalla mielenkiintoiseen toteutukseen, "VNT"-tyyppinen ratkaisu bensakoneisiin, eikä edes mahdoton toteuttaa.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Tuohan vaatii niin sanotun twin scroll pakopesän ja tämä vanha temppu on tunnettu jo mazdan wankeleissa 80-luvulla.

                                        Comment


                                        • #50
                                          tuollaista toisen solan tukkimista on mietitty monta kertaa, vaatii tosiaan tuon jaetun pesän, tiedä sitten kuinka 1:1 voi verrata tojotamiesten tuloksia kun siellä on tasasylinteriparit ja liki litra iskua enemmän, mutta periaate kyllä toimii samanlailla.

                                          Comment


                                            #51
                                            Käsittääkseni ainakin jotkut ovat tehneet noita 4/6-1 pakosarjalla, joka ei siis ole jaettu. Ainoastaan ahtimen pakopesä on jaettu, ja toisen solan saa tukittua läpällä tai giljotiinilla. Tuolloinhan se ei ole riippuvainen sylinterimääristä, eli 5-mukisiinkin onnistuisi. Kokeilemisen arvoinen juttu?

                                            Comment


                                            • #52
                                              audi hulluja etelästä

                                              Pakko lisätä vanhaan keskusteluun netistä löytynyttä.
                                              Siis joku on jo tehnyt audi 5 syl 20vn sekä mekaanisella, että turbolla.
                                              https://www.audiclubsa.org.za/cgi-bi...num=1246870223

                                              Comment


                                              • #53
                                                Tuossa 2007 vuodelta oma kokeilu.
                                                Odotetulla tavalla en saanut toimimaan,joten ei jäänyt lopullisesti paikalleen.
                                                Varmaan oli liikaa vapaa aikaa ja intoa.
                                                Viimeksi muokannut boost; 28.4.2018, 12:01.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Mitenkä ei alkanut toimimaan odotetulla tavalla? Onko kuvia enempi olemassa projektista?

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Juu kerropa vähän lisää tuosta. Itsellä on käynyt mielessä "20vTSI". :)

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Tollanen urssi on s2forumilla. Vähän lyhyt selostus mutta mutta...

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        tuota s2forumin juttua ei pääse lukemaan jos ei ole rekisteröitynyt käyttäjä.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          http://www.dieselinside.com/misc/compounds.jpg

                                                          Tuommonen kuva tuli vastaan.

                                                          Lisää kuvia

                                                          http://dieselinside.com/misc/r5_turbos.jpg

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Tuo s2forumin urssi on tuo eteläafrikan poikain tekele. Eli feden linkki on samaan autoon kuin tuo s2forum linkki.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Löytyy audifinnsiltäkin yksi diesel, jossa ainakin ollut tuollainen toteutus:
                                                              http://i2.photobucket.com/albums/y15...7092008281.jpg

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X