Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Näissä dieseleissä vissiin hyvä joskus puhdistella imusarjaa, mitä kaikkea pitää purkaa? Tarvitseeko uusia tiivisteitä ostella ja mitä?
Olisiko kuvia jossain saatavilla?
1.9tdi:n imusarjan purkamiseen ei tarvitse irroittaa kuin ahtoputki koneen päältä, EGR ja itse imusarja. Imusarjan tiiviste kannattaa samalla vaihtaa uuteen.
Jos imusarja on karstottunut huolella niin on sitä sitten kannessakin samalla tavalla. Viitisen milliä paksulti oli kertynyt omassa vanhassa lintassani. Kannen kanssa touhutessa sitten tarkkana, ettei irtokökköjä jää venttiilien väliin pyörimään...
Itse tekisin/teinkin tuon karstan poiston liottamalla poltto-öljyssä ja viimeistelemällä höyrypesurilla ja liuotin pulloharja tekniikalla! Puhdasta tuli!
Kyllä pulloharjaa jne on hyvä olla apuna. Normi painepesuri ei saa kaikkea imusarjasta pois. Kuumapesuri ehkä saisi.
Sinne jää ns kuolleita kulmia johon jää aina runsaasti moskaa.
AJM:ssä on sellainen S-kaula ja sieltä ei meinannu saada oikeen millään kaikkea pois.
Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseliNäytä viesti
1.9tdi:n imusarjan purkamiseen ei tarvitse irroittaa kuin ahtoputki koneen päältä, EGR ja itse imusarja. Imusarjan tiiviste kannattaa samalla vaihtaa uuteen.
Koskeeko tuo myös A3:sia kyseisellä moottorilla?
Kovasti tekisi mieli tarkistaa kunto tässä kesällä.
Kun on ylimääräinen tiiviste pyöriny tuossa hanskalokerossa, niin tuli näin ~vuosi ja reilu 20tkm kansirempan jälkeen kurkattua mitä kannen imukanaville ja imusarjalle kuuluu.
Imusarjaahan en rempan yhteydessä puhdistanut muuten mutta kaivelin näkyvillä olevat isoimmat kököt pois.
Yllätys, sieltä oli tavaraa hävinnyt lisää. Ilmeisesti ahtoputkiston huohotinöljy liottanut sitä mennessään.
EGR siis on ollut koko tämän ajan laipattu.
Itse imukanavat oli puhtaat, nelosen kanavassa hieman huohotinöljyä pinnassa.
Painepesurilla toki lähti vielä joitain pieniä kökköjä irti mutta ei se mun mielestä oikein toimi tuossa.
Koneelliseen puhdistukseen vaan, jota kannen koneistanut koneistamo mullekin ehdotti mutta en ehtinyt viemään sitä silloin.
Kuviakin jäi kameraan, jos joku tuntee ohjeita tarvitsevansa. Homma on kuitenkin juurikin niin yksinkertainen kuin Juho ylempänä selvittää.
Sitten imusarjasta on irroitettu klemmareilla kiinni oleva ahtoputki ja EGR venttiili. Venttiili on AFN-koneen imusarjassa kiinni kahdella 6mm kuusiokolopultilla ja pakosarjassa kahdella 12mm kannalla olevalla mutterilla. http://picasaweb.google.com/aki.rant...73957827260770
Imusarjan pultteja ei näy kuvissa mutta ne on imusarjan alaosassa, kuusi kappaletta 6mm kuusiokolopultteja.
Sit vaan puhdistelee sarjan miten parhaaksi näkee ja uuden tiivisteen kanssa paikalleen.
Itse "heftasin" uuden tiivisteen tiivistesilikonilla paikalleen, helpottaa takaisin laittoa huomattavasti: http://picasaweb.google.com/aki.rant...74011622851682
Puhelivat tuolla Volvo-korjaamolla, että ei itse EGR aiheuta tukkeentumista vaan perimmäinen syy on polttoaine. En tiedä Voisko se olla sitten jotenkin paremman laatusta kuin mitä nyt on tarjolla vai mikä siinä on huonoa.
Alkuperäinen kirjoittaja Petri.KoskinenNäytä viesti
Puhelivat tuolla Volvo-korjaamolla, että ei itse EGR aiheuta tukkeentumista vaan perimmäinen syy on polttoaine. En tiedä Voisko se olla sitten jotenkin paremman laatusta kuin mitä nyt on tarjolla vai mikä siinä on huonoa.
Joo, jos polttoaine olis vetyä, niin tuskin olis ongelmia.
Huohotuksen mukana imukanavistoon kulkeutuva öljy + polttoaineen epätäydellisestä palamisesta syntyvä noki EGR:n kautta samaan hormiin ajettuna = mustaa paskaa imusarjan seinät täynnä. Siinä se soppa.
Kun EGR tukitaan, ei noella enää ole reittiä imusarjaan ja likaantuminen loppuu. On raportoitu jopa imusarjan puhdistumista tulppauksen jälkeen. Ei se EGR yksinään siis mitään sontaa. Öljynkeruusäiliö huohotuslinjaan ennen imusarjaa taitaa olla yksi lääke, jota pitäisi varmaan itsekin kokeilla.
Eikös siellä jo öljynkerääjä ole, AAT & AEL? Putkia katsellessani olen antanut itseni niin ymmärtää. Selittänee oleellisesti pienemmän karstoittumisen vrt AFN, josta se ainakin puuttuu, ja kun sen lisää, niin samalla laittaa isomman imuputken by Oldman TDIclub. Happy diy!
No niinpäs näkyy. Olen tuota joskus tähtäillytkin, mutten sen kummempaa huomiota kiinnittänyt. Seuraavaksi herää kysymys, miksei tuota sitten ole enää uudempiin laitettu? Tai neloskoneisiin..
Comment