Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TDI:n imusarjan puhdistus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TDI:n imusarjan puhdistus

    Näissä dieseleissä vissiin hyvä joskus puhdistella imusarjaa, mitä kaikkea pitää purkaa? Tarvitseeko uusia tiivisteitä ostella ja mitä?
    Olisiko kuvia jossain saatavilla?

    a4/b6 tdi -03

  • #2
    1.9tdi:n imusarjan purkamiseen ei tarvitse irroittaa kuin ahtoputki koneen päältä, EGR ja itse imusarja. Imusarjan tiiviste kannattaa samalla vaihtaa uuteen.

    Comment


    • #3
      Jos imusarja on karstottunut huolella niin on sitä sitten kannessakin samalla tavalla. Viitisen milliä paksulti oli kertynyt omassa vanhassa lintassani. Kannen kanssa touhutessa sitten tarkkana, ettei irtokökköjä jää venttiilien väliin pyörimään...

      Comment


      • #4
        Ilmeisesti polttamalla tehtävä puhdistus ei vaurioita imusarjaa? Onko noissa tiivisteissä paljonkin eroja tarvike vs. orkkis?

        Comment


        • #5
          Onko noissa tiivisteissä paljonkin eroja tarvike vs. orkkis?
          Motonetin tiivisteet toiminu mulla ok.

          Comment


            #6
            Itse tekisin/teinkin tuon karstan poiston liottamalla poltto-öljyssä ja viimeistelemällä höyrypesurilla ja liuotin pulloharja tekniikalla! Puhdasta tuli!

            Comment


            • #7
              Itse puhdistin reilusti karstoittuneen AFN:n imusarjan ihan vain perus painepesurilla ilman mitään aineita, ja hyvä tuli silläkin.

              Comment


                #8
                Kyllä pulloharjaa jne on hyvä olla apuna. Normi painepesuri ei saa kaikkea imusarjasta pois. Kuumapesuri ehkä saisi.
                Sinne jää ns kuolleita kulmia johon jää aina runsaasti moskaa.

                AJM:ssä on sellainen S-kaula ja sieltä ei meinannu saada oikeen millään kaikkea pois.

                Comment


                • #9
                  Lämmityspilli on myös hyvä laite. Vähän jarrucleaneria ja liekkiä perään.

                  Comment


                    #10
                    Lämmön kanssa saa olla sitten tarkkana, ettei onnistu halkaisemaan imusarjaa. Ne kun saattaa olla myös kevytmetallia.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä, tuo unohtui mainita. Juuri alumiinisia/kevytvalusia olen putsaillut tuolla lämmöllä, tarkkana saa olla mutta tosi tehokas on!

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
                        1.9tdi:n imusarjan purkamiseen ei tarvitse irroittaa kuin ahtoputki koneen päältä, EGR ja itse imusarja. Imusarjan tiiviste kannattaa samalla vaihtaa uuteen.
                        Koskeeko tuo myös A3:sia kyseisellä moottorilla?
                        Kovasti tekisi mieli tarkistaa kunto tässä kesällä.

                        Comment


                          #13
                          Mitä olen Caddyssä katsellut tuota 77kw 1.9:iä niin tilaa ei ainakaan ole liikaa ruuvailla. Poikittain kone tuossa.

                          Comment


                          • #14
                            Kun on ylimääräinen tiiviste pyöriny tuossa hanskalokerossa, niin tuli näin ~vuosi ja reilu 20tkm kansirempan jälkeen kurkattua mitä kannen imukanaville ja imusarjalle kuuluu.

                            Imusarjaahan en rempan yhteydessä puhdistanut muuten mutta kaivelin näkyvillä olevat isoimmat kököt pois.
                            Yllätys, sieltä oli tavaraa hävinnyt lisää. Ilmeisesti ahtoputkiston huohotinöljy liottanut sitä mennessään.
                            EGR siis on ollut koko tämän ajan laipattu.

                            Itse imukanavat oli puhtaat, nelosen kanavassa hieman huohotinöljyä pinnassa.

                            Painepesurilla toki lähti vielä joitain pieniä kökköjä irti mutta ei se mun mielestä oikein toimi tuossa.

                            Koneelliseen puhdistukseen vaan, jota kannen koneistanut koneistamo mullekin ehdotti mutta en ehtinyt viemään sitä silloin.

                            Kuviakin jäi kameraan, jos joku tuntee ohjeita tarvitsevansa. Homma on kuitenkin juurikin niin yksinkertainen kuin Juho ylempänä selvittää.

                            Comment


                            • #15
                              EGR:hän sitä sontaa imusarjaan kerää. ilman sitä pysyisi sarja varmasti puhtaana pl. pieni määrä huohotinöljyä.
                              Viimeksi muokannut turbokiisseli; 17.6.2009, 20:53. Perustelu: Opetellaan kirjoittamaan :)

                              Comment


                              • #16
                                Juu, näin on. Pakokaasun ja huohotusöljyn sekoitus se on joka sen saa aikaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                                  Kuviakin jäi kameraan, jos joku tuntee ohjeita tarvitsevansa. Homma on kuitenkin juurikin niin yksinkertainen kuin Juho ylempänä selvittää.
                                  Kelpaa kyllä. Kun kuitenkin täysin vierasta tekniikkaa.
                                  Viimeksi muokannut Kennedy; 23.10.2014, 20:46.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Poikittaiskoneeseen ei oikein samat ohjeet vissiin päde ja kuten todettu aikaisemminkin, niin ei taida olla ihan yhtä nopea homma.

                                    Mutta jakajapumpullisessa pitkittäiskoneisessa tää toimii. AHUssa ja AFN:ssä menee muistaakseni eri suuntiin EGR:n putki.

                                    Moottorin yläsuojamuoviakaan ei varmaankaan tarvitse irroittaa. Itsellä se on aina narikassa.

                                    Imusarja, imusarjaan liittyvä ahtoputki ja EGR venttiili näkyvät tuossa kuvassa:
                                    http://picasaweb.google.com/aki.rant...73943677261170

                                    Sitten imusarjasta on irroitettu klemmareilla kiinni oleva ahtoputki ja EGR venttiili. Venttiili on AFN-koneen imusarjassa kiinni kahdella 6mm kuusiokolopultilla ja pakosarjassa kahdella 12mm kannalla olevalla mutterilla.
                                    http://picasaweb.google.com/aki.rant...73957827260770

                                    Imusarjan pultteja ei näy kuvissa mutta ne on imusarjan alaosassa, kuusi kappaletta 6mm kuusiokolopultteja.

                                    Tossa näkyy suurimmat skeidat mitä oli, neloselle menevä kanava:
                                    http://picasaweb.google.com/aki.rant...73990922600162

                                    Sit vaan puhdistelee sarjan miten parhaaksi näkee ja uuden tiivisteen kanssa paikalleen.
                                    Itse "heftasin" uuden tiivisteen tiivistesilikonilla paikalleen, helpottaa takaisin laittoa huomattavasti:
                                    http://picasaweb.google.com/aki.rant...74011622851682

                                    Tuosta kuvasta näkee kannen kanavat, suht puhdasta.
                                    http://picasaweb.google.com/aki.rant...73977085966146

                                    Ei tuossa paljon selitettävää ole kun on nopea ja yksinkertainen homma.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tässä olisi pari linkkiä

                                      http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php...ieli=1#sisalto


                                      tai selvempi
                                      http://www.opelclubfinland.fi/forum/...?f=19&t=147602


                                      Yksinkertainen ratkaisu
                                      http://s161.photobucket.com/albums/t...20puhdistusta/


                                      Kannata putsata, itselläni oli aika karstoissa ainakin tuo imusarjan väliputki.

                                      Comment


                                        #20
                                        Puhelivat tuolla Volvo-korjaamolla, että ei itse EGR aiheuta tukkeentumista vaan perimmäinen syy on polttoaine. En tiedä Voisko se olla sitten jotenkin paremman laatusta kuin mitä nyt on tarjolla vai mikä siinä on huonoa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jos laittaa hieman tiisseliä sinne sarjaan ja polttaa sen pihalla, onko vaaraa halkeamisesta?

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Petri.Koskinen Näytä viesti
                                            Puhelivat tuolla Volvo-korjaamolla, että ei itse EGR aiheuta tukkeentumista vaan perimmäinen syy on polttoaine. En tiedä Voisko se olla sitten jotenkin paremman laatusta kuin mitä nyt on tarjolla vai mikä siinä on huonoa.
                                            Joo, jos polttoaine olis vetyä, niin tuskin olis ongelmia.

                                            Comment


                                              #23
                                              Huohotuksen mukana imukanavistoon kulkeutuva öljy + polttoaineen epätäydellisestä palamisesta syntyvä noki EGR:n kautta samaan hormiin ajettuna = mustaa paskaa imusarjan seinät täynnä. Siinä se soppa.

                                              Kun EGR tukitaan, ei noella enää ole reittiä imusarjaan ja likaantuminen loppuu. On raportoitu jopa imusarjan puhdistumista tulppauksen jälkeen. Ei se EGR yksinään siis mitään sontaa. Öljynkeruusäiliö huohotuslinjaan ennen imusarjaa taitaa olla yksi lääke, jota pitäisi varmaan itsekin kokeilla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eikös siellä jo öljynkerääjä ole, AAT & AEL? Putkia katsellessani olen antanut itseni niin ymmärtää. Selittänee oleellisesti pienemmän karstoittumisen vrt AFN, josta se ainakin puuttuu, ja kun sen lisää, niin samalla laittaa isomman imuputken by Oldman TDIclub. Happy diy!

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Missä siellä? Ei ole itselleni käävellyt vastaan, vaikka enpä ole kyllä osannut etsiäkkään.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eikös eräänlainen keräin ole koneen etupuolella, imusarjan vieressä. Sinne se ainakin välijäähdyttimessä olevan öljyn pitäisi nousta.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      046103495A, oil separator

                                                      No niinpäs näkyy. Olen tuota joskus tähtäillytkin, mutten sen kummempaa huomiota kiinnittänyt. Seuraavaksi herää kysymys, miksei tuota sitten ole enää uudempiin laitettu? Tai neloskoneisiin..

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Sanoppa se. AVG:ssä moinen ilmeisesti on, ainakin albumin mukaan.
                                                        Ei varmaankaan ole estettä käyttää AVG:n osia esim. AFN:ssä.

                                                        Toki netistä löytyy diy-miehillekin ohjeita moisen rakentamiseen.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Johtunee siitä, että tuollaiset systeemit maksaa... :) Ja jälkimarkkinoinnilla työt vähenee kun ei kone karstaa itseään tukkoon.

                                                          Vahvistaa taas käsitystäni siitä että tuo I5 TDI on todella korkealla konsernin parhaimpien moottoreiden listalla ;)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            olen tässä kans tuumaillu että jos tuosta omasta katiskasta
                                                            putsais imusarjan ja laippais EGR:n mutta kymysys kuuluuki:

                                                            antaako se vikavalon jos tuosta menee tulppaamaan EGR:n??
                                                            ja riittääkö pelkät laipat vai pitääkö jotain letkuja vielä tukkia??

                                                            auto siis tuo AUDI A4 130hv 1.9tdi -02, konekoodia en nyt tiedä tähän
                                                            hätään mutta jos joku muistaa niin voi toki lisätä.

                                                            kiitos. :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X