Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lämmittikö ne katsastusmiehet yhtään sitä autoa mittauksen aikana?

    Jos eivät lämmittäneet ja autoa on huolleltu sytytyspuolen osalta edes kohtuudella, eikä käytössä tunnu häikkää, niin kannattaisko kokeilla ihan ajaa oikeasti lämpimäksi ja ottaa ne arvot.

    Muistuu vaan mieleen eräs kerta kun olin pyöränsuuntauksessa jonkun nivelen vaihdon jälkeen, niin paikalle tuli tientakaiselta katsastusasemalta A3 Audi, oli pompannu päästöistä, huoltomies kävi lyhyen lenkin, ei kai tuntenu mitään vikoja, löi audin analysaattoriin ja printtas hyväksyntään oikeuttavat luvut..

    Ei kai niissä mitään armonpaloja enää nuissa arvoissa ole, nuo arvot on suurinpiirtein kunnossa olevalle vakioautolle helppo nakki.

    Comment


    • Katalysaattoriautossa, jos lambda on yksi, pitäisi CO2-arvon olla yli 15%- tällöin katalysaattori toimii. Kyseisistä arvoista on vaikea sanoa oikeaa vikaa, mutta esim. näin voisi olla:
      HC-arvo korkea ehkä pakoputken ilmavuoto ennen lambdaa, koska palamatonta happea jää jonkin verran.
      HC-arvo korkea ehkä sytysongelmaa, lambda-anturivika tai öljyä pääsee palotilaan, pakoputki vuotaa vähän jostain muuttaen lambda-mittauksen oikeaksi.
      Katalysaattorissa vikaa, ko. HC-arvot pitäisi katalysaattorilla korjautua eli aika kallis vika. Toisaalta, jos moottori on kunnossa huonolla katalysaattorillakin auton pitäisi mennä katsastuksesta läpi.

      Comment


      • Kyllä ensimmäisenä kannattaisi käydä jossain pajalla mittauttamassa kuumalla koneella ja katilla kuten täällä jo neuvottiin ja tehdä diagnoosi siellä. Lambda-anturi on tuossa tapauksessa todennäköisin vikakohde.
        Arvot on tontillaan mutta ei kohdallaan.

        Comment


        • joo pitää yrittää saada kohilleen ilman isompaa remonttia.. käydä testaamassa jossakin, autossa oli myös muita vikoja jotka ei menny läpi takaiskarit + vas.ajovalon korkeudensäätömoottori ei toiminu.

          Comment


          • ilmansuodattimen vaihdoin, onkohan tuolla mitään vaikutusta asiaan?
            Ainakin ruikki bensaa alakuun..

            Comment


            • Eikös tuo HC-arvo kieli mm. imuvuodoista? Tosin tuo ei taida kovinpaljoa olla yli sallitun. Joskus noita arvoja fiksailtiin kaasarikoneissa suihkepullolla jossa puhdistettua vettä. Kierroksia koneeseen ja ilmanputsarikoteloon suihkuteltiin vettä, tupsauttaa melko mustat savut putkesta, jos koneessa on karstaa. Tosin melko raaka keino, ja on omat riskinsä, mutta arvot paranivat.

              Comment


                Eikös tuo HC-arvo kieli mm. imuvuodoista?
                Ei, vaan palamattomasta polttoaineesta.

                Comment


                  Häkä (CO) ja palamaton hiilivety (HC) kertoo siitä, että palaminen ei tapahdu täydellisesti, jos tapahtuu ollenkaan, eli ilmaa tai lämpöä ei ole riittävästi kunnon palotapahtumaan. Siltä pohjalta imuvuoto ei sopisi kuvaan.

                  Lambda -ohjatussa pakovuoto (ECU korjaa näkemäänsä ilmaylimäärää rikastamalla seosta) voisi olla mahdollinen, varsinkin, kun lambda arvo on aavistuksen laihalla.

                  Comment


                  • Pakovuoto pitäisi silloin olla koneen ja katin välissä. Jos jotain tilastoa haluaisi uskoa niin lambda-anturi olisi se syyllinen.

                    Comment


                    • Laitteessasi on vikakoodien lukumahdollisuus. Itselläni vaihdettiin vanhassa C4:ssä 1 katti ja kaikkea muuta ennekuiin luettiin nöyrästi vikakoodit ja lamdahan siellä oli rikki. Sen vaihdon jälkeen unelma-arvoilla läpi. Lue koodit!

                      Comment


                      • Paljonko maksaa tuo lambda? onnistuuko ite vaihtaa? tosiaan ruikkii bensaa aika paljon kylmänä varsinki..

                        Comment


                        • Kylmänähän katti ei toimi ja moottorin toiminta ja katin nopea lämmitys vaatii rikasta seosta.

                          Joten jos kylmänä toimii ihan ok, ei kylmän koneen rikkaasta seoksesta voi päätellä yhtään mitään.

                          Edelleen, mittaus kunnolla lämpimänä eka, jos ei toimi, piuhan nokkaan auto, ja syy yleensä alkaa ratkeamaan.

                          Comment


                            Täällä kans pomppas päästöistä

                            tyhjkäkäynnillä
                            CO% 0.9
                            CO2 15
                            HC ppm 190
                            O2 0.5

                            kierroksilla
                            CO% 0.8
                            CO2 15.3
                            HC ppm 115
                            O2 0.4

                            Voisko joku kertoa ne arvot joihin noita verrataan. Sen verran setää asemalla kuuntelin ja arvoja koneelta kattelin, että aikasta paljon heittää... Toissa iltana kun vag-comilla katselin niin herjas lambdaa, (no activity - en muista vika numeroa, täytyy tarkastaa). No lambda on vaihdettu vuosi sitten... Oliskos vaihtoehtoja, mistä vikaa alkaa etsimään?

                            Comment


                              Vaihtaisin lambdan :)

                              Comment


                                Sehän on mullakin mielessä (ei pillu) mut mikä sen mahtaa polttaa jos ei kestä kuin vuoden...

                                Comment


                                  Asennusvirhe, huono laatu, jotain mömmöä elementissä, huono tuuri, jne...

                                  Comment


                                    Juu eli lambda oli kohtuu paskanen kun sen vielä illalla irrottelin. pinta oli musta ja alta vaalea/valkoinen. Eli onko auto käynyt rikkaalla jossain vaiheessa ja se kenties hajottanut lambdan. Autossa oli vielä muutama viikko sitten vanha varaosa maffi joka sittemmin antautui ja nyt on uusi alkuperäinen tilalla. Vääntöjä tuli lisää ja muutenkin toimii paremmin mutta onko voinut olla, että tuo varaosa maffi on antanut vääriä lukemia ja siitä syystä lambda on antanut periksi?

                                    Comment


                                      Voiko turbon vajaa toiminta (vajaat max ahdot) vaikuttaa päästötulokseen. Entä jos by-pass ei kunnolla sulkeudu, vaikuttaako päästöihin? Silloinhan kierrättää vai ilmaa ahdetulta puolelta imupuolelle?

                                      Comment


                                        Itse itseäni edelleen toistaen. Eli nyt on autoon saatu hyväksytty päästölappu ja auto leimattu... Tuossa paikallisella huoltamolla käytin mittauksessa. Ensin meinas mittaaja, että kaikki arvot korkeella. sit suihkuteltii starttipilottia konehuoneeseen myös auton alla katottiin maholliset vuodot, ei löytyny. uutta mittausta ja pienellä herkuttelulla sai hyväksytyn paperit. Voisko olla et joku anturi on puoliks pimee eikä toimi kunnolla?

                                        Comment


                                        • Tänne jo aikaisemmin kirjoittelin omista arvoistani.(päästöt katsastuksessa), niin se oli senverran veikee homma, että aluks arvot ihan pielessä, vaikka moottori kuuma. Sanoin sille katsastajalle, että otapas tuo imuri putkesta pois ja avot, arvot nytkähti heti kohilleen.
                                          Joku joskus kertoi, että se pakokaasuimuri antais saman vaikutuksen niinkuin pakoputkessa olis vuoto, tiedä sitten, mutta se anturikin täytyy olla tarpeeksi syvälle putkeen työnnetty, jos ei ole lukemat on mitä on.

                                          Comment


                                          • Katastuksessa näytti päästöarvoja 0,78, mitään muita arvoja ei lapussa näkynyt, ja läpi meni. Mikä arvo tuo on, ja mitkä on raja-arvot? Kyseessä siis B6 tdiq.

                                            Comment


                                              Savutus

                                              Comment


                                                Kävin kokeilemassa päästöjä katsastusta varten ja tyhjäkäynnin HC meni yli, AAN kone kyseessä:

                                                Kierroksilla:
                                                CO 0.09%
                                                HC 34
                                                CO2 15.1%
                                                O2 0.13%
                                                LAMBDA 1.002
                                                RPM 2440

                                                Tyhjäkäynnillä:
                                                CO 0.02%
                                                HC 175 (sahasi 85-250 välillä)
                                                C02 15.1%
                                                O2 0.12%
                                                LAMBDA 0.998
                                                RPM 820

                                                Vikakoodeja ei ole (tai muutakaan havaittua vikaa), tuomio lienee halkinainen pakosarja? Puristukset on mitattu reilu vuosi sitten, silloin olivat OK.
                                                Joku valusarja tai RS2 kopio tilalle, kun ei tarkoitusta tehdä suurempaa päivitystä/remonttia tuohon ihan lähiaikoina?

                                                Comment


                                                • lambdan perusteella palotapahtuma käy ihan ok keskiarvoistettuna, mutta välillä tulee kaiketi rankkoja misfirejä.

                                                  vaihda tulpat ja tarpeenvaatiessa kokeile uusia puolia. (myös uudet tulpat ja niihin vaikka 0,9mm kärkiväli voisi parantaa tilannetta.)

                                                  happea ei ole liikaa päästöissä korotetulla / tyhjäkäynnillä, eli ei pakosarjavika.

                                                  Comment


                                                    Vaihtelin puolat uusiksi 115R puoliin (tehty siis 1.8t puolakonversio) ja katoin tulpat, jotka olivat OK, vaihdettu 6tkm sitten. Tulpat ovat FR7DPP33:set, eli nyt kait sitten liian kuumat ja väärät AAN koneeseen. Kattelin tuota pakosarjaa vähän tarkemmin taskulampun ja peilin kanssa ja kävin käynnistyksen jälkeen nuuhkimassa konehuoneessa ja pakokaasuhan siellä haisee ihan selkeästi. Kolmospytyn pinnapultin mutteri oli ihan noessa ja ykkösestäkin tiivisteen välistä näytti pukanneen nokea joskus...

                                                    EDIT: niin tuota misfireä ei ECU ainakaan valita, mutta tyhjäkäynnillä huomasi, että kierrokset ei pysy ihan vakiona vaan välillä koneessa tulee selkeästi misfire, kun tapahtuu sellainen "niiaaminen" tai mites sitä nyt kuvailisi. Kuitenkin koneen pitää kerätä itsensä takaisin normaalille tyhjäkäynnille ja sitten taas 10-30 sek päästä kone tärähtää, kerätään vähän lisää kierroksia ja taas käydään nätisti...

                                                    Comment


                                                      Totaalinen kipinän puuttuminen nostaisi jäännöshapen ja HC aika ylös.

                                                      Comment


                                                        Arvonta jatkuu. Vaihdoin myös tulpat FR5DP:ksi (ja ne puolat on jo vaihdettuna) ja kattelin tilannetta vielä tuon pakosarjan osalta, lämpökilpi kannen ja pakosarjan/hukkaportin välissä on kuvan osoittamassa kunnossa. Lievää nokeamista havaittavissa... Kun koneen pisti käyntiin, kolmospytyn kohdalta tunsi selvästi pakosarjan päältä sormella (ei koskemalla vaan lähellä pitämällä) että pakokaasua tulee halkeamasta melkoisesti ulos. Vielä en päässyt mittaamaan tämän hetkistä päästötilannetta.

                                                        Tuosta misfirestä vielä, kone vetää (myös vanhoilla puolilla ja tulpilla) ihan nätisti vajaan puolentoista barin ahdoilla rajoittimeen asti (porkkis lastu), mutta tekee tuota niiailua edelleen tyhjäkäynnillä. Mikä piru sillä nyt on hätänä vai onko tuo pakosarja sitten oikeasti niin paljon halki että se sekoittaa lambdan ja sitä kautta seokset ja siitä sitten loputkin tyhjäkäynnillä?
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          HC:tä nostaa myös riittämätön kattien lämpötila. Eli kannattaa käydä polkemassa autoa kunnolla ennen mittausta, ja sitten mittauksessa sanoa että kierrättää vaikka 3-4min autoa kunnolla ja sitten katsoo sen tyhjäkäynnin HC:n.

                                                          Comment


                                                            Nuo STP:n saasteet on aivan samanlaiset mitä minulla oli coupessa ennen kansihuoltoa ja pakosarjan laipan oikomista. Kannessa ei varsinaisesti vikaa ollut mutta pakosarjan laippa oli useita milleja kiero. Se määrä happea mikä jo sotkee lambadasäädön liian rikkaalle ei välttämättä näy testerin arvoissa, happi ehtii palamaan pois katissa ainakin osittain.

                                                            Kiireapuna katsastusta varten ja diagnoosin tarkentamiseen voisi yrittää seuraavaa : Osta tuubi pakoputkiston tiivistystahnaa ja levitä kerros näkyviin vuotokohtiin. Kuivissa öljyttömissä paikoissa tahna pysyy aika hyvin ellei vuoto ole niin voimakas että se puhaltaa tahnan pois ennen jähmettymistä.

                                                            Toinen pirkkaniksi on sitten järjestää pieni tai hyvin pieni vuoto putkistoon reilusti lambdan jälkeen mutta ennen katteja. Katit saa sitten siitä vuodosta tarvittavaa lisäilmaa sen liian rikkaan seoksen polttamiseen. En ota kantaa vaatiiko tämä konsti enemmän tuuria vai taitoa onnistuakseen.

                                                            Jos joku ihmettelee miten se ylimääräinen happi voi päästä vastavirtaan ulkoilmaa kovempaan paineeseen sinne putkeen pakokaasujen sekaan niin sitä ei kannata maalaisjärjellä pähkäilllä. Kaasujen liikkuminen on siitä outoa että kun happiatomi haistaa että vastavirran toisella puollella (korkeamman paineen puolella) on hapen osapainevaje niin se vaan menee sinne jos atomin kokoinen reikä löytyy. Hitsauslaitepuolella tuota ongelmaa esiintyy esimerkiksi TIG-hitsauksen argoniletkuissa. Jos letkumateriaali on väärää niin happi voi kulkeutua letkun seinämän läpi puhtaan argonin puolelle vaikka letkupaine olisi useita kertaa ilmakehän paine.

                                                            Comment


                                                              Jarin vinkki auttoi maaliin asti :-) Nyt HC oli 40-80 välissä kokoajan tyhjäkäynnillä.
                                                              Hain motonetistä pakoputken korjausjankkia ja läträsin pakosarjan pahimmat halkeamat kiinni. CRC:n tavaralle luvattiin kestoa 1000 asteeseen asti, niin uskalsi laittaa pakosarjaankin sitä. Tietty se että kävin ajamassa koneen nyt todella lämpimäksi ja alettiin mittaamaan samantien saattoi kans auttaa asiaan jotain.

                                                              Sain foorumin kautta replica RS2 pakosarjan hommatuksi ja se pitänee tänä kesänä vaihtaa joka tapauksessa paikoilleen, mutta eipä ole nyt enään niin kiire katsastuksen kanssa (deadline 22.6). On vielä muutakin parsittavaa tuossa tehtävänä ennen leimalle pyrkyä...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X