Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointiyksikön valot?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastointiyksikön valot?

    Tuli mieleeni seuraavanlainen ongelma....
    Kun päivät jälleen pitenevät ja valoisaa aikaa riittää kohta vaikka kellon ympäri. Ajovalopakko aiheuttaa sen, että esim. ilmastointiyksikön näyttö näkyy todella huonosti ajovalojen ollessa päällä. Sen valothan himmenevät, kun ajovalot kytketään päälle. Tiedän, että tuo on ominaisuus, joka on sen vuoksi, etteivät ilmastointilaitteen valot pimeällä häikäise. Kesäaikaan sellaista ominaisuutta ei tarvitse. Onko kellään tietoa, tai taitoa, miten tuon himmennysautomatiikan saa pois päältä? Valot palaisivat siis koko ajan samalla kirkkaudella riippumatta siitä, ajetaanko ajovalojen kanssa, tai ilman.
    Kysessä kuvan mukainen laite.


    #2
    Vaihdat erillaiset polttimot tuohon yksikköön.

    Comment


    • #3
      Lähtikö muuten helposti irti tuo ilmastointiyksikkö?

      Comment


      • #4
        Sleepy. Ajattelin samaa, mutta silloin, kun näyttö olisi valot päälle kytkettynä sopivan kirkas, niin valot sammutettuna, se olisi sitten aivan tolkuttoman kirkas. Siis parempi olisi, jos sen säätöominaisuuden saisi kokonaan pois. Mutta miten? :o)

        Comment


        • #5
          -Maukka-. Helppo oli irroittaa. Tuhkakuppi ensin auki ja se sisätuhkakuppi pois. Sen jälkeen varovasti väännät itseesi päin paneelia joka on siinä ilmastointilaitteen säätöyksikön ympärillä. Lähtee ihan vetämällä (Vaikka onkin tosi jäykkä...). Klipsut paneelin molemmissa päissä. Varovaisuutta kuitenkin kannattaa käyttää. Kun paneeli on irti, voit ruuvata muistaakseni ristikantaruuvit ( Voi olla kuusiokoloruuvikin... ) auki. Yksi ruuvi säätöyksikön molemmilla puolilla.
          Ritten yksikkö lähteekin jo irti ja on enää kolmen johtokimpun varassa.
          Johtokimppujen liittimet on keskenään erilaisia, joten takaisin laittaessa ei sekaantumisen vaaraa ole. Itse laitoin vähän vaseliinia siihen paneelin klipsuihin, niin on seuraavan kerran vähän helpompi irroittaa.

          Comment


          • #6
            Ok,kiitoksia.

            Comment


              #7
              Tai sitten tekee ajovaloille kytkenän, jotta ajovalot palaa aina kun autossa virrat päälä...Ns. Valomuisti. Näin itsellä.

              Comment


                #8
                Onkohan tuossa nyt valaistuksen syöttö vastaavasti kuin radiolle eli yksi valaistuksen piuha säätyvällä syötöllä? Ottaa siihen vakio virran jostain virtalukon takaa niin ei säädy enää.

                En tosin tiedä, kun ei ole kytkentäkaaviota käsillä.

                Comment


                  #9
                  Ei nimittäin lähde paneeli ihan vetämällä! Kyllä se panelikin on ruuveilla kiinni ja vielä radio pitää irroittaa ennen kuin panelin saa irti.
                  Itse juuri pari tuntia sitten vaihdoin palaneet polttimot omaani, joten on tuoreessa muistissa.

                  Comment


                  • #10
                    jasso- Näinhän se asia varmaankin on. Nyt kun vaan tietäis, minkä johdon sieltä katkaisee. Johtoja on meinaan aika pirun paljon! Idea on kyllä hyvä!
                    Kiitos

                    Vesseli-
                    Kyllä se C4-korisessa vetämällä lähtee. Olen sen varmaan kaikkiaan 10 kertaa irroittanut. Eri korimalleissa tietty voi olla eroja, vaikka tuo lämppärin yksikkö onkin samanlainen. Näin kuitenkin C4-korisessa.
                    Viimeksi muokannut 8866; 28.3.2009, 16:19. Perustelu: Yhdistin.

                    Comment


                      #11
                      C-liittimen pinni numero 7, harmaa-vihreä johto. Koita katkaista se.

                      Comment


                      • #12
                        pasi_
                        Kiitos tiedosta. Riittääkö sen pelkkä katkaisu, vai syötänkö siihen johdon tynkään esim. virtalukon pohjasta 12v jännitteen?

                        Comment


                          #13
                          Otetaas komento takaisin. Oikea johto taitaa olla A-liittimen pinni 5 (harmaa-sininen), joka tulee himmentimeltä. Tuo C7 ohjaa luultavasti vain nappuloiden valaistusta, kun valot kytketään päälle.

                          Comment


                          • #14
                            Riittääkö katkaisu?

                            Comment


                              #15
                              Uskoisin, että riittää.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos pasi_ !

                                Huomenna heti kokeilen ja raportoin, kuinka kävi.

                                Comment


                                • #17
                                  Eipä ollut oikea johto. Säätöyksikön valot paloivat, kun ajovalot eivät olleet kytkettyinä, mutta näyttö sammui totaalisesti, kun ajovalot kytkettiin päälle. :o(
                                  No, nyt vaan kolvi kuumaksi ja palautetaan tilanne ennalleen.
                                  Onko muita ehdotuksia.. Tietoja.. Homman ratkaisemiseksi?

                                  Muokattu: Kävin tuossa juottelemassa piuhoja takaisin ja otin yleismittarin mukaan. Tälle katkaistulle johdolle tulee, ajovalojen ollessa kytkettynä, 11.3 voltin jännite.
                                  Kun valot sammutetaan, johto muuttuu jännitteettömäksi. Voiskohan siis olla, että tälle katkaistulle johdolle pitäisi syöttää jostain 12-13 volttia?
                                  Kyseinen johto oli sittenkin varmaan oikea.
                                  Kommentteja kaivataan.
                                  Viimeksi muokannut FINJERRY; 29.3.2009, 13:40. Perustelu: Lisäys

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuo 11.3V on luultavasti ihan normi järjestelmäjännite sillä hetkellä, ei mikään pudotettu. Vai oliko auto käynnissä, kun mittasit? Jos piuhassa kulkisi jokin ohjaava signaali vain valot päällä, katkaisemalla piuha ei valojen kytkeminen pitäisi vaikuttaa mihinkään. Eli olisiko nyt niin, että tuonne tulisi kaksi valopiuhaa, joista toinen katkeaa ja toinen aina syttyy?

                                    Pakko olla noin, sillä muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä. Kaavioita kaivattaisiin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      No sammuksissahan tuo pahus oli. Pitäisköhän vielä irroittaa ja mitata käynnissä? Mukavahan tuo ongelma olisi ratkaista.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itselläni vähän ongelmana A4:ssa, että tuo ruutu vilkkuu käynnistyksen jälkeen ehkä noin minuutin ajan. Sitten toimii ihan ok. Ne lattaliittimet on tarkistettu, kolvattu, LCD:n liitännät putsattu. Ei niinkään mitään vikaa ole, kuin tuo vilkkuminen.

                                        Yhtä kondensaattoria meinasin vaihtaa piirilevylle ja ei olisi pahitteeksi nuo kytkentäkaaviotkaat, niin pääsisi vähän jyvälle mikä sitä näyttöä vilkuttaa. Polttimot kyllä palaa kokoajan, vaikka ruutu vilkuttaa. Joten hyvin mysteeri. Sen näytön ohjain piirin kaaviot löysin, kun vähän etsin, mutta ei se hirveästi auttanut. Sen verran, että tietää mitä missäkin jalassa menee.
                                        Viimeksi muokannut jounii; 29.3.2009, 15:13. Perustelu: piirin kaavio

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jos jotakuta kiinnostaa, niin löytyisi eBaystä koko yksikkö kohtuuhintaan, n 41-42€
                                          postikuluineen!! http://tinyurl.com/c2onzv
                                          Hinta on vielä Buy it Now-hinta, joten ei tartte edes lähteä huutelemaan ja jännittämään.

                                          Comment


                                            #22
                                            Eli tuo varmaan toimii sitten niin, että C7-pinniin tuleva "valot päällä" tieto aiheuttaa aina näytön himmentymisen ja tuolla A5-pinnillä sitten ohjataan himmennyksen voimakkuutta. Jos tuo C7 lisäksi sytyttää nappien valot, ei sitä voi katkaista. Joten voisi päätellä, että asialle ei oikein voi tehdä mitään.

                                            Pitää paremmalla ajalla miettiä.

                                            Kytkentäkaaviota voi ihmetellä: http://s90.5cyl.net/audi/schematics/C4_AAN_all.pdf

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nyt on jännite kokeiltu, niin sammuksissa, kuin myös käynnissä. Vakaana pysyi arvo.
                                              Akulta käynnissä mitattuna, n.14 volttia.
                                              Tarjosin tuota 14 volttia katkaistuun johdon päähän, valojen ollessa päällä.
                                              Yhtä himmeältä vaikutti, kuin ennenkin. Joten se siitä. Juottelin johdonpäät takaisin paikoilleen ja kaikki on taas ennallaan. Mitään ei tullut tuhottua, vaikka vähän kävi kyllä sekin ajatus mielessä.
                                              Yritin katsella tuota pasin kytkentäkaaviota, mutta meikäläiselle se on lähes täydellistä hebreaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Katselin ELSAn kaavioita ja sen mukaan C7 tulisi suoraan valokytkimeltä ja A5 olisi lightning control.
                                                Eli juuri kuten Pasikin tuossa kertoi.

                                                A5 tulee varmaan mittariston himmentimeltä, joten jos sen vetäisi poikki ja syöttäisi C7:ltä siihen jännitettä?

                                                Kannattanee mittailla mitä A5:een tulee jännitettä eri tilanteissa. Se ei kuitenkaan taida olla ihan näin simppeli juttu, vaan ilmastoinnin paneelissa jotain komponentteja tuon himmennyksen toteuttamiseksi.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Pläräilen tuota linkin kaaviota. Vaatii kieltämättä aikalailla tarkkaavuutta, että seuraa oikeita vetoja. Selkeä piirros onneksi on rakenteeltaan.

                                                  Ainakin ajotietokoneelle on selkeästi kaksi poltinta, päivä L62 ja yö L63. Jatketaan...
                                                  Viimeksi muokannut jasso; 29.3.2009, 18:06.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Autodatan kaaviot osaavat näemmä kertoa suomen kielellä, että A5 on mittarivalaistuksen säätövastukselta tuleva johto.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      C7 on suoraan valoviikseltä. Yhdistettynä viiksen asennoilla 1 ja 2 eli siihen pitäisi tulla +12 sekä pelkät parkit, että ajovalot päällä. Näin ainakin tuon kaavion mukaan.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        A5 tulee varmaan mittariston himmentimeltä, joten jos sen vetäisi poikki ja syöttäisi C7:ltä siihen jännitettä?
                                                        Uskoisin, että tuo ei auta mitään. Himmentimeltä tulee varmaan täysi jännite, kun se on säädetty kirkkaimmilleen. Mittaamallahan se selviää.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Minä en kyllä löydä tuosta kaaviosta ajovalojen kytkimeltä ajovaloasennon suoraa yhteyttä muualle kuin itse ajovaloille, sumuvalojen releelle sekä polttimonvalvontapurkillle. Tai no ajovalotkin on yhteydessä polttimovalvonnan lävitse, eivät suoralla piuhalla.

                                                          edit: Olisiko sellainen mitään, kuin J166 Center Console Light Booster, kytkiksessä rivin 163 kohdilla, sijaitsee mittaristossa? Se näyttäisi ehkä ohittavan tarvittaessa himmenninsäätimen, joka puolestaan syöttää jännitettä tuohon A5:seen. Ihan varmaksi en osaa sanoa.

                                                          Nopealla vilkaisulla tuo joko syöttää +12V himmentimen jälkeen tai sitten vetämällä osittain maihin eli pudottamalla himmentimen jälkeen vielä vähän jännitettä.
                                                          Viimeksi muokannut jasso; 29.3.2009, 19:00.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Minä en kyllä löydä tuosta kaaviosta ajovalojen kytkimeltä ajovaloasennon suoraa yhteyttä muualle kuin itse ajovaloille, sumuvalojen releelle sekä polttimonvalvontapurkillle.
                                                            Eihän se ajovaloilta tule vaan mittarivalojen ohjaukselta. Parkit päällä myös siis.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X