Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAT koneen tehon lisäys.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    1996 AEL ainakin orkkis KKK K14.

    Tähän mainos:
    Tallissa ylimääräisenä 2kpl toimivia KKK K24, ovat peräisin 100 2.0TD ja 200 2.2t. Mikäli joku haluaisi aihioksi muokkaukseen tai suoraan, sanotaan 120e/kpl. Mittoja tarvittaessa privalla.

    Comment


      #32
      C4 100 aat mottia on käsittääkseni kkk k16 ja k14 ahtimilla ja
      c4 a6 aat/ael kkk k14 ahdistimella ainakin tuon mukaan.
      http://www.gikturbo.se/bytesturbo-la...ngineSize=2.5D

      k14 ja k16 lähes T2 laippa jaolla, pienellä reikien kairauksella menee moni ahdin vakio sarjaan ilman adapteria! haaveissa itellä Holset hx25w

      ffp:llä ja volvo foorumilla kirjoitteleva Valonviejä on ainakin laittanut transportteriinsa amg 320 cdi:n vnt ahtimen saaden jotain yli 300hv/olisko ollu lähemmäs 600 vai 700nm vääntöö. Siihen on kyllä tehty kansi, nokkakeppi ja paljon muuta vuosien varrella

      EGR:n laipat on varmaan helpoin/halvin vääntää jostain muutaman millin latasta jos meinaa painelähtöjä rakennella. Vanhasta egr:n tiivisteestähän saa vallan mainion "piirustuksen" laipoille. Imusarjan perässähän on jo valmiiksi lähtö ahtopaineelle kun sen vain haaroittaa!


      Tehoja tollaisella vakio kokoonpanolla saa aat motista uudella ohjelmalla tiedustelemani mukaan muistaakseni karvan päälle 150hv/360nm ilman ongelmia ja +150hv/~380nm kaksoismassan järkyttävällä jyristämisellä

      Laatikkohan ei tuppaa kestämään edes sitä vakiota 115hv/265nm--> tyyppivikana tasauspyörästön poskilaakerit ja pinioni akselin laakerit kulahtavat kuten myös minulla, nyt ajettu 360tkm ja laatikko huutanut varmaan jo puolet elinajastaan. Talvella pitäisi tehdä laatikko remppa ja päivittää mahdollisesti vauhtipyörä ja kytkin tulevaisuutta ajatellen!

      5-v laatikko on CEP ja
      6-v laatikko on ARX, käsittääkseni samanlaisia laatikoita teknisesti/kestävyydeltään.

      Kyllähän pikkaisen voimasauhua maailmaan mahtuu, niin se minullakin pikkaisen mustaa tuprauttelee kun alkaa syöttään!

      Ja söörtsillä löytyy samat ja enemmänkin, toivottavasti näistä on jotain apua!

      Comment


      • #33
        ffp:llä ja volvo foorumilla kirjoitteleva Valonviejä on ainakin laittanut transportteriinsa amg 320 cdi:n vnt ahtimen saaden jotain yli 300hv/olisko ollu lähemmäs 600 vai 700nm vääntöö. Siihen on kyllä tehty kansi, nokkakeppi ja paljon muuta vuosien varrella
        Tuossapa siitä valonviejän T4:stä.
        Tuntuu jokseenkin käsittämättömältä tuo voima siinä koneessa.

        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...0&highlight=t4

        Comment


          #34
          Koitin kyllä haeskella AAT/AEL-aiheisia juttuja niin täältä, Ffp:ltä, kuin Holysmoke'iltakin, mutta löysin vain jotain mainintoja puhaltimista, poistetuista takapöntöistä ja voimansiirron huonosta kestosta.

          Olen Ffp:llä lueskellut jotain tuosta Valonviejän T4:stä ja nähnyt dynolappuja. Huima laite!

          Kyllä noista apua oli. Tuo retulaisen tarina on aika hyvä perustietopaketti, jonka perusteella voi ruveta suunnittelemaan tekniikkan muutoksia.

          Pitänee vielä selvittää, onko tuon perään sopivaa, kestävää lootaa (+sellaisen saatavuus ja hinta) ja miten tuo VNT-konversio kannattaisi toteuttaa. Riittääköhän alkuperäisen alipainepumpun tuotto?

          Selvitellessä voisi keskittyä kovaan ajoon ja hyvään huoltoon.

          Comment


          • #35
            Lastuntekijät eivät vaan olleet kovin kiinnostuneita tekemään ohjelmaa tuollaiselle vnt:lle, kun asiasta keväällä kyselin.
            Omassa autossa 5v laatikko on ABZ, mitähän mahtaa kestää vääntöä?

            Comment


              #36
              ABZ-laatikko, nyt vasta kuulen ensimmäistä kertaa ja ilmeisesti vain 91-92 vuosimallisissa Cnelkuissa käytetty. Vai onko ollu jossain muussakin?
              Äkkiä tosta vagcatista katselin niin en löytänyt mitään eroa äkkiseltään CEP:hen. Tosin luttamus on kyllä aika heikossa tohon vagcattiin!

              miten se eroo siis CEP-laatikosta? välitykset??

              Varmaan vois tulla aikas kalliiksikin tuollainen vnt ohjaus rakennuttaa jollain ohjelma velholla.
              ffp:llä muistaakseni joillekin on tälläinen ohjaus rakenneltu toimivasti ACV-moottorin yhteyteen jos oikein muistan ja ahdin mitä ohjataan on 270cdi mesen ahdin. Kyseessä siis transporttteri!
              Viimeksi muokannut retulainen; 6.7.2008, 22:40. Perustelu: lisäys

              Comment


                #37
                Keneltä Aleksi kyselit?

                Comment


                • #38
                  Type44 satkuissa oli taxi/police -malli, joissa oli mm. vahvistettu laatikko ja kytkin. Kestivät ns. loputtomasti. Onko näissä uudemmissa vielä näitä?

                  Tuossa AELin perässä mainio ZF ketsuppi. Pelittänyt 400tkm, kenkää lisäillään ja kuunnellaan tekniikkaa.

                  Kone on tarkka ajoituksestaan, nyt 0.27 ennakkoa ja aika hyvä alkaa olemaan -> vag-comilla loput.
                  Edellisen hihnanvaihto-operaation (korjaamossa) jäljiltä oli luokkaa ~1.1 =nakutusta, savutusta, ei vedä kierrosalueen yläpäähän, kova moottorijarrutus, kulutusta jne.

                  Comment


                  • #39
                    Karalalta ja Hariselta, molemmat suosittelivat perinteistä hukkaportillista ahdinta.

                    Comment


                      #40
                      Tätä vähn pelkäsinkin.. :)

                      Saitko jotain ihan selitystä tuolle?

                      Comment


                      • #41
                        Eihän toi vnt:hen muuttaminen tarvi muutakun vnt vehkeen n75 ja siihen ohjelman sekä muutaman alipaineletkun

                        Comment


                          #42
                          Näin minäkin olin ymmärtänyt. Joku syyhän tuolle varmaan on olemassa, kun tunnetuimmat VAG-ohjelmoijat yhteen ääneen suosottelevat hukkaportillista vaihtoehtoa.
                          Liekö hankala säätää tms.

                          Tiedä häntä..

                          Comment


                            #43
                            VNT:n vaikeus/mahdottomuus johtuu vanhojen Audien kivikautisista ecuista.

                            Comment


                            • #44
                              Levo taisikin jo antaa täydellisen vastauksen ohjelmoitsijoiden haluttomuuteen ohjelmoida vnt:tä vanhoihin alunperin hukkaportillisiin vehkeisiin, eli vanha ecu ei vaan ilmeisesti taivu fiksusti tuon vnt:n ohjaukseen. Muutoin olen kyllä itse ehdottomasti vnt:n puolella.

                              Jos välttämättä tuollaisen vnt:n haluaisi perinteisen hukkaportin tilalle vaihtaa, järkevintä olisi vaihtaa myös sähköt ja ecu jostain uudemmasta vnt-tekniikan omaavasta pelistä. Tai sitten alkaa tekemään täysin oma resepti vnt:n ohjaukseen.

                              Comment


                                #45
                                Nyt kun mainitsitte, joskus 1Z-koneiden VNT-konversion resepteissä on mainittu AFN-ecu osalistalle.

                                Mikähän olisi sopiva ECU tuohon R5-koneen vastaavaan tempaukseen? Vai pitäsikö oikeastaan kysyä, missä 5-pyttyisissä TDI-koneessa on VNT?
                                Kallishan se varmasti on.

                                Comment


                                  #46
                                  En ole varma, mutta t4 transportterissa 150hv mallissa ja olisko viimisissä 102hv koneissa vnt jo originaalina.
                                  Tiedä sitten, mielestäni näin jostain lukenut.

                                  Kuka tietäis?

                                  Comment


                                    #47
                                    Löytyi konehuoneesta, ilmeisesti jäähdytysveden lämpötila-anturin johdon välistä yksi ylimääräinen vastus. Oisko tämä nyt se kuuluisa EVRY-mod vai onko tuo tuossa vain hehkujen toiminnan takaamiseksi? Selittäisi ainakin tuon savuttelun ja mahdollisesti huonon käynnistyvyyden, sekä pölähdyksen käynnityksen kohdalla.. Miksei pitkän hehkutusajankin, kun se johdotus näytti kulkevan sinnekin.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Itse laittelen lähipäivinä AAT-koneeseen AEL:n suuttimet, saapi nähä tuopiko mitään parannusta.. Minkä koneen suutinkärjet kävisivät noihin suuttimiin, jos vaihtaisin uudet, ja hieman suuremmat?

                                      Comment


                                      • #49
                                        150hp portterin tai jotkut ihan virikärjet

                                        Comment


                                          #50
                                          Onko jollain tuon 150hp portterin suutinmallia tiedossa?
                                          Eli onko se 520:nen suutin. AEL:ssä on 502:t eli tarkemmin ASLA 150P502

                                          Comment


                                            #51
                                            AEL:n suutin taitaa olla sama kuin AFN:n. Seuraava askel taitaa olla jo Race (520?)..

                                            Jossain oli pälinää, että AFN:n vakiosuuttimet piisaa tuonne 110kW asti. Siitä juontuisi palikkamatematiikalla, että 5-pyttyisestä saataisiin ~137kW. Mahtaa huutaa jo AEL:n turboakin kaveriksi.
                                            Kyllä tuo luulisi jo persdynossa tuntuvan. Ja liekö voimansiirtokaan enää innoissaan niillä mahdollisilla väännöillä, mitä ne sitten lienevät..

                                            Comment


                                            • #52
                                              Alkaa olla jo melko pitkät ruiskutusajat tuolla 110kw tehoilla. Onhan tuohon väliin vielä muitakin virikärkiä saatavilla....

                                              Comment


                                                #53
                                                AEL:ssä on isommat suuttimet kuin AFN:ssä, sekä pumppu on suhteessa tuottavampi. Samaa kamaa kuin 150hv Portterissa.
                                                +AEL:n vakioturbo riittää 200heppaan asti, hiukan ylikin.


                                                "Bleedillä" ahdot 1.4bar ja evryllä maukkaasti lisää syöttöä, tarvittaessa takalasi pimeäksi. :)

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Eli jos ei halua koko voimansiirtoa uusia, tuo AEL:n suuttimet+puhallin-paketti olisi aika hyvä vaihtoehto. Ohjelma toki uusiksi. Siinä ~130-140kW?

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Jos turbon vaihdat, suosittelisin jotain inan isompaa ja nykyaikaisempaa.

                                                    AEL:n vakioturbossa vähenee tuotto kierroksilla tosi jyrkästi.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Osaatko heittää tarkempaa mallia, millä laipoilla pitäisi olla jne.? VNT-puhaltimien mallit ois jotakuinkin tiedossa, mutta hukkaportillisista ei ole minkään valtakunnan hajua..

                                                      Btw, jos tehotavoitteet ei huitele yli 200hp, kumpi on fiksumpi ratkaisu, racet vai loivemmat (esm AEL)?
                                                      Pienemmillä suuttimilla pisarakoko jäänee pienemmäksi (?), millä luulisi olevan positiivinen vaikutus palamiseen. Toisaalta isommasta suuttimesta tulee sama määrä kamaa pienemmässä ajassa. Tämä siis sillä oletuksella että molemmissa kärjissä on sama määrä reikiä. Eli, kuin on..?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Holsetin hx 25 voisi olla noille tehoille hyvä, turbopajoilla osaavat kertoa enemmän laipoista yms.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Laitetaanpa eurooppalaiset TDI:n suutinkoot. Aloitan näillä, korjatkaa jos menee väärin ja lisätkää:

                                                          90hp, 1Z, AHU 0.184mm
                                                          110hp, AFN 0.205mm
                                                          115hp, AAT 0.184mm
                                                          140hp, AEL 0.216mm
                                                          150hp, ??? T4 0.216mm tämä on suurin alkuperäinen koko.

                                                          Ylikokoja:
                                                          0.240mm
                                                          0.260mm 5-reikäisenä ja 7-reikäisenä


                                                          Kaikki menevät samoihin suutinrunkoihin.
                                                          Viimeksi muokannut jamietti; 22.8.2008, 11:58. Perustelu: täydennystä

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            DSS Ultime on tuo 0,260 eli sama kuin Race 520.
                                                            Ja kyllä kaikissa rungoissa on samanlaiset kärjet

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Mikähän noilla on tuotto (kW/muki)?
                                                              Esm AFN:n vakiona käytetty tuotto ~20kW/suutin, maksimi lie jossain 25kW tietämillä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X