Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lisäpitkät A6 4F:n keulaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lisäpitkät A6 4F:n keulaan

    Olen asentamassa -07 vuosimallin A6:een lisäkaukovaloja. Autossa on ilmeisesti CAN-väylä tekniikkaa (tai jotain sellaista) eli kestääkö herätevirran releelle "ryöstää" normaalisti pitkien valojen syötöltä?

    Toiset on sitä mieltä että silloin järjestelmä joka tarkkailee valojen toimintaa menee sekaisin .... Osaisko joku viisaampi kertoa miten asia oikeasti on???

    #2
    Siis onkos autossa halogeenit vai xenonit? Xenoneista sopiva johto löytyy, josta voi sen ohjausvirran voi ottaa. Luulisi onnistuvan helpommin vielä halogeeneista. Eipä tuo releen vaatima virta vaikuta on sen verta pieni.

    Comment


    • #3
      Onnistuu ihan normaalisti,ei mitään vika valoja tai muuta sellaista oo ilmenny !

      Comment


        #4
        Herätevirta löytyy helpoiten apumiehen puoleisen umpion johdoista. Rele mahtuu just just releboksiin, jos haluaa sen kosteudelta suojaan.

        Omaani laitoin rekkarikilven alle pelkkään rosteritelineeseen kiinni ilman ylärautoja eikä nuo näytä juurikaan heiluvan tai tärisevän.

        Vasemman puoleinen umpio on niin ahtaassa paikassa, että sieltä sitä herätettä ei saa.

        Aika hyvä seloste on ultimatevw.com:n Kaikkea Audi A6:sta, jossain sivun 24-26 välillä nimimerkillä MasadaMasa.

        Jos viittii itse laitella umpiot kiinni ja pujottelee johdot oikeille paikoilleen ja tekee kaiken muun valmiiksi paitsi pelkät varsinaiset kytkennät niin merkkarilla pitäisi hoitua yhdessä tunnissa. On vähän noita vastuukysymyksiäkin pelissä varsinkin takuunalaisessa autossa.

        Itse teetätin koko homman Auto-bernerillä ja aikaa meni kaikkiin kiinnityksiin yms jotain 4 tuntia, mutta osa ajasta meni oikeita paikkoja hakiessa, joten lasku oli 3:sta tunnista. En usko kenenkään sitä 2:een tuntiin kaikkineen tekevän.

        Comment


          #5
          Kiitos kommenteista.
          Autossa on halogeenit.
          Auton omille pitkille tulee 2 ruskeaa, sininen ja valkoinen johto. Mikähän niistä on virta piuha?

          Comment


            #6
            Huuh. Olet hakoteillä.

            Jos Sinulla ei ole kytkentäkaaviota ja et ole 100% varma ÄLÄ tee sitä itse.

            Autosi on ainakin nimimerkin perusteella vielä takuunalainen auto. Ei siihen kannata 100-300 euron säästön takia koskea lisävalojen takia.

            Olen lisävaloja itsekin laittanut X:ään autoon, mutta tähän ei enää tehnyt mieli laittaa kun en jaksanut etsiä sitä kytkäriä mistään. Eikä virtaa voi ottaa niiltä lampuille meneviltä johdoilta vaan vain herätevirta releelle. Varsinainen virta tulee omia johtojaan pitkin suoraan lisäpitkille, mutta tämän olettaakseni tiedät muutenkin (?). Ei ne olemattomat alkuperäiset karvat kestä lisävaloja, tai ainakin sulavat (tai polttavat koko auton) ellei sulake kärvähdä ennen sitä (esim pimeällä mutkaisella tiellä sumussa Murphyn lain mukaisesti).

            Comment


              #7
              Sori, kirjoitin vähä huonosti eli lampuilta meneviltä johdoilta otan vain herätteen uudelle lisävalojen releelle ja lisävalojen virran syötön otan suoraan akulta tulevasta "lisävirta" kengästä joka on pelkääjän puolella konehuoneessa.
              Kytkäriä ei ole mutta joku varmaan osaa kertoa nuo värit eli kumpi on virtapiuha sininen vai valkoinen?
              Oletan että 2 ruskeaa piuhaa liittyvät polttimojen valvontajärjestelmään....

              Comment


              • #8
                Minä taas olettaisin, että yksi on parkin +, yksi lähivalon +, yksi kaukovalon + ja yksi maa. Jos niitä neljä siellä on.
                Eli vähintään kannattaa yleismittaria/sähkökynää käyttää tuossa, niin homma on aika selkeä sen jälkeen.

                Comment


                • #9
                  Yleensä ruskea on maa piuha autoissa.
                  Jos on h7 valo niin silloin sininen - ja valkoinen +
                  Älä luota sokeasti tohon mitä kirjoitin.
                  Yleismittari käteen ja mittaat maata vasten nuo piuhat, niin tiedät mikä on mikäkin.

                  Comment


                    #10
                    No niin.

                    Omassa (vm 2004/2005) Xenonin kuupan nostomoottorille (kytkärissä nro N395 tai N396) tulee sininen/lila johto, jolta heräte otettiin. Tämä ryöstäjällä tehty liitos oli siis ilmansuodatinboksin takana (irti se) heti umpion takana. Vieressä on silloin kolmion muotoinen lokasuojasta tuleva toinen ilmakanava auki. Apumiehen puoli on se "väljempi" puoli tehdä tuo liitos.

                    Omassani Boksilta tulevan johdon liitin on C6 ja jossain välissä on 10-piikkinen liitin T10f ja siinä pinni9. Sitten se menee liittimelle T14b, jossa pinni 11. (Voi olla myös liitin 56a ??).

                    Nämä nyt siis ilman mitään takuita, koska johtojen värit saattavat vaihtua, mutta jos tuollaiset värit löytyy niin kannattaa ainakin kokeilla siitä ensiksi. Siihen tulee siis virta vain silloin kun pitkät valot palaa.

                    FF200:n omilla johdoilla valoja ei välttämättä kannata rakentaa. Ne on aika onnetonta tavaraa. Kannattaa ostaa ennemmin 2-napaista ja 2-eristeellä olevaa vähän paksumpaa johtoa, niin kestää paremmin ja voltit menee perille asti.

                    Voisin laittaa kuvia jos osaisin...

                    Comment


                      #11
                      a6 4f c6 lisävalojen releelle ohjaus.

                      Lisävalojen asennus menossa. Tarvisi ohjauksen releelle, autossa kääntyvät tehdas xenonit jossa pitkät ja lyhyet samalla polttimolla.

                      Eli minkä värisestä johdosta voisi ohjauksen varastaa esim umpion sisältä tai muualta.

                      Onkohan tähän oikein tehdas ohjetta.

                      Comment


                        #12
                        Mittaa umpiolle tulevasta johdoista, että mihin tulee virta pitkät päällä.

                        Comment


                          #13
                          Liijan ahdas paikka purkamatta mitata jos ei johtoja riko.
                          Siksi asennus ohjetta kaipaan tai pitkien moottorin + johdon väriä.

                          Comment


                            #14
                            Entä jos irroittaa sen liittimen ja mittaa sitten. Vanhemmissa väri on puolesta riippuen valko-musta / valkoinen ja lyhyille kelta-musta / keltainen.

                            Comment


                              #15
                              Ei purkamatta näe pitkien moottorin liitintä ei edes missä moottori sijaitsee, vain johdot saa näkyville kun kannen poistaa, tosi ahdas paikka.

                              Tietoa odottelen vielä, jos ei löydy ei auta muuta kuin puskuri veke ja umpio käteen ja mittaileen viikonloppuna.

                              Comment


                                #16
                                samanlaisia ongelmia pohtinut, mutta löysin ~40? johtosarjan DRL:le, noh tämä johtosarja tulee umpion ja johtosarjan väliin. Tästä nipusta jo voisi ruveta oikeasti tekemään lisävaloille DRL Ledeille jne. kunnollista kytkentää.

                                kufatec saksassa näytti myyvän.. Verkosta bongattua osiossa on myös linkki tallessa.

                                Comment


                                  #17
                                  Pitkät ja lyhyet toimii niin, että yhteen piuhaan tulee virta kun kauha kääntyy polttimon edestä pois pitkiä varten. Siitä pitäisi ottaa virta. Löytyy helpoiten oikeanpuoleisen etuvalon piuhanipusta. Väriä en muista. Voipi löytyä jostain meikäläisen viestistä v 2008.

                                  Varsinaiset virrat kannattaa ottaa suoraan releboksilta ja laittaa relekin sinne, niin pysyy kuivana ja suojassa.

                                  Voisin laittaa yksityisviestinä kuvia, niistä melkein selviää piuhojen väritkin. Pistä yksit.viestiä niin katotaan.
                                  Viimeksi muokannut Jukuri; 9.10.2009, 23:47.

                                  Comment


                                    #18
                                    Oikealla puolella pitkien kauhalle väri on valkoinen menee umpion alle ruskean kanssa, niinkuin Pasi mainitsi. Valkoisia 2kpl lähdin mittailemaan ja heti tärppäsi oikea. Siitä ajattelin ottaa herätevirran releelle.

                                    Löytyy kun purkaa ilansuodatin kotelon pois ja umpion takakannen,
                                    Vasen puoli kannattaa unohtaa liijan ahdas ainakin 2.7tdissä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Lisäpitkät A6 4F:n keulaan

                                      Onko foorumilla mielipiteitä taikka kuvia lisävaloratkaisu(i)sta ko. mallin Audiin?

                                      Ensi viikolla pitäisi saapua postista Lightforcen E 170 -lisäpitkät, joita siis 2 kpl oman Audin keulalle parantamaan turvallisuutta pilkkopimeillä pohjoisen teillä...

                                      Alustavasti olen suunnitellut rekisterikilpitelinettä, mutta mielelläni kuulen, onko muilla kokemusta siitä ja mitenkä hyvä ratkaisu on ollut. Onko jollakin puolestaan antaa parempaa ideaa?

                                      Edellisessä autossa (VW Passat -03) oli ko. ratkaisu Hellan Cometeille + tukiraudat, ja se oli jämäkkä yhdistelmä. Nyt pyrin välttämään ylimääräisiä lisärautoja ym...

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä ne pysyy sillä rekisterikilpitelineelläkin.
                                        En ole viittinyt enää muutamaan viimeiseen autoon muuta kuin sen rekkaritelineen laittaa.

                                        Polttimot kestää ihan samalla lailla, ennemmin umpiot hajoo lentelevistä kivistä. Polttimot joutuu joka tapauksessa joka syksy vaihtamaan uusiin, että niillä näkee jotain.

                                        Kuoppaisella soratiellä tietty vähän värähtelevät, mutta haitta on ennemminkin kosmeettinen.

                                        Ainakin FF200:n jalka on niin tiukka, että suuntaus pysyy. Ja jos johonkin osuu niin parempi että lisävalo antaa periksi ja vaikka hajoaa kuin että voima siirtyy johonkin kalliimpiin osiin. Henk.koht mielipide.

                                        A6 tosiaan kaipaa kunnollisia pitkiä valoja. Originaalit on aika onnettomat, lähivalothan on tosi hyvät, mutta lisäpitkillä maailma kyllä kirkastuu ihmeesti ja tiirailu ja tihrustelu loppuu.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jukuri, kiitos kommentista. Kyllä se kilpiteline varmasti paras ratkaisu on. Toisaalta itsellä ei ole pelkoa umpioiden hajoamisesta, kun kuitenkin tähän mennessä tiettävästi maailman kestävimmäksi lisävalon etumuoviksi valittu toi Lightforce: kestää haulikolla ampumisen n. 15 metristä, pesäpallomailalla takomista ym. Periaatteessa rikkoutumaton sen suhteen ja takuuta muutoin 3 vuotta.

                                          Kunhan ei liiaksi resonoi ja värise niin sittenpä ei oo tarvista tukivivuille, mutta jos alkaa olla vibraa koko ajan, ni sit laittas jotku kevyet versiot tuista.

                                          Comment


                                            #22
                                            Eipä kestä. Jostain syystä lokakuun puolella nämä lisävalot on jotenkin pinnalla.
                                            Miun nimmarilla on ohjeita kytkennästä ja nimimerkki "audi a4 tdi" oli tehnyt ite kytkennät. Ei pitäisi olla mikään ihan mahdoton homma itsekään tehden. Releet on itelläni sulakelootassa, joka on hyvä paikka sikäli, että osat ja liitokset pysyy kuivassa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei oo todellista... Pari viikkoa sitten ostin tuon -07 Allroadin ja siinä tietty bi tai plus xenon-valot (kuinka vain näitä läppävaloja kutsutaankin) ja päiväajovalot 21W hehkuilla. Ensimmäisen pimeällä ajetun lenkin jälkeen suurin kysymys olikin: voiko nykyautossa oikeesti olla näin surkeat valot, hä?

                                              Lähivaloilla nyt sentään näkee kohtalaisesti, mutta pitkät kun laittaa päälle, niin eka ajatus oli, et eikö ne mennytkään päälle, onko valokatkaisija väärässä asennossa??? Tarkempi tiirailu kuitenkin osoitti, että ai niin nyt 50m päässä näkee puiden rungotkin äskeisten tyvien sijaan. Valitettavasti tuo valojen kantama pitkilläkin säilyi samana, n. 50 metrinä, niinku lyhyilläkin. Näyttää vain hiukan korkeammalle.

                                              Nyt olen pari viikkoa miettinyt, että pääsisköhän tuosta koko autosta eroon vielä ennen talven tuloa, vai mitä tekisi?

                                              Uuden faceliftin lyhdyissä noiden päiväajovalojen paikalla näkyy olevan halogenilisäpitkät ja sellaisiin kun laittaisi xenon muunnossarjan, niin ilmeisesti tilanne paranisi aika lailla. Sähkötöitä joutuisi tietty tekemään jonkin verran, että saisi ledinauhat ja muut pelittämään ilman, että tulee herjoja.

                                              Henkisesti raskain vaihtoehto olisi tuo lisävalojen hankkiminen keulalle, mutta kaunista siitä ei millään keulaan ruuvatuilla ämpäreillä saa :-(
                                              Maskin taakse mahtuis jotkut max. 130 mm lyhdyt, mutta milläs ne pitää puhtaina suolaloskapaskassa ajaessa.

                                              Onkohan joku avannut tuollaisia liimattuja umpioita? Pääsisi sitten vaikka rakentamaan ihan omat systeemit sinne sisälle... Sylettää vaan tällainen puuhastelu, tai edes sen pohdiskelu. Auto on sentään maksanut vajaat 3v sitten melkein 100 K? ja valot on lainattu kuplavolkkarista. Ei voi ymmärtää saksalaista ajatuksen juoksua.

                                              Comment


                                                #24
                                                Onko valot varmasti suunnattu oikein ja et jokanen pitkille tarkotettu polttimo varmasti palaa pitkillä? Siskon miehellä on -04 XC90 xenoneilla ja siinä on huomattavasti huonommat valot mitä mulla on nuo Depot.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Laita xenon sarja niihin pitkiin ja 50 wattiset niin jopa näkee ajella.
                                                  Ollo merkkiset ,ovat hyvät.
                                                  Itse laitoin sellaiset ja kyllä näkee ajella.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Laita xenon sarja niihin pitkiin ja 50 wattiset niin jopa näkee ajella.
                                                    Ollo merkkiset ,ovat hyvät.
                                                    Itse laitoin sellaiset ja kyllä näkee ajella.
                                                    Kaukovalot toimii tuossa kutosessa samalla polttimolla kuin lähivalot. Läppä vain siirtyy pois edestä ja valokuvio ulottuu kauemmaksi \ korkeammalle.

                                                    Tuskin kannattaa itse alkaa mitään räpeltään sinne umpioon sisälle.

                                                    Minun mielestä oikein suunnattuna kutosessa ja nelosessa on erittäin hyvät lähivalot. Kirkkaat ja leveä valokuvio.

                                                    Sitten taas jos pitkälle haluaa nähdä niin kyllä ne kunnon lisävalot auttavat siihen. :) Minun mielestä ulkonäkö kysymys on siinä vaiheessa ihan sama. Talven ne siinä keulalla kuitenki vaan on. Kesäksi sitte ruuvaa pois. Ei kuitenkaan iso homma ole vaikka renkaan vaihdon yhteydessä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Niin siis näissä umpioissa palaa pitkillä ja lyhyillä ihan samat 2 xenon lamppua (siis yksi molemmin puolin). Puolivaloilla valoaukosta on peitettynä n. 70% ja pitkille kun vaihtaa, niin luukku heilahtaa ja valoa pääsee linssille hiukan suuremmalta alalta. Valokuvion kannalta kyllä hyvä ratkaisu, mutta valon määrä vain jää aika pieneksi.

                                                      Siellä Haaparanta-Tornio seudulla elellessä ja ajellessa on sellainen etu olemassa, että teiltä puuttuu tämä eteläsuomen ikuinen luonnonvara; maantiesuola. Siinä mössössä, kun ajaa puoli tuntia ilman pesureita, niin saa tosissaan etsiä lyhtyjä keulalta. Auton omat umpiot kyllä puhdistuu, mutta lisävalot pitäisi käydä pesemässä joka huoltoasemalla. muistan vain aikoinaan, kun Passatissa oli lisäpitkät.

                                                      No joo, kunhan marisen ja pohdin vaihtoehtoja. Eihän nekään faceliftin umpiot maksa kuin 1200.-/pari, ilman liitäntälaitteita ja xenon lamppuja. Nykyisten umpioiden lamput on D2S tyyppiä ja sytytinlaitteet sen mukaan, kun taas faceliftissä näyttäisi olevan D3S lamput ja erilaiset liitäntälaitteet, eli menis sitten todennäköisesti nekin vaihtoon -> toinen tonni siis niihin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Noilla hinnoilla kannattaa ottaa jo riski ja kokeilla niitä inhottuja lisävaloja. On meinaan niitä investointeja, jotka ei todellakaan harmita.

                                                        Pienimmät HYVÄT ja toimivat on nuo Hellan FF200:t.
                                                        Rekkarin alle teline ja valot siihen kiinni. Ei tarvii mitään tukitankoja, jalka on niin jäykkä.
                                                        Sitten vaan virtaa etsimään pitkävalon kauhalta tai merkkarissa ja rupeaa näkymään.

                                                        Itelläni on nuo ollut noin 3-4 viimeisessä autossa ja ainoa harmittanut asia on ollut, että ei vaihtaessa ole niitä heti asentanut.

                                                        Tosi on, ettei niillä A6:n originaali Xenon-pitkillä mihinkään näe.
                                                        Voi olla, että jollain kikkailulla (xenon-asennukset yms) voi päästä melkein samaan tulokseen, mutta rahaa menee kertoimella 10 ja vaiva on kertoimella 5.

                                                        Ajaminen helpottuu tosi paljon kun tien reunan tiirailu loppuu. Jos ostaa kalliimmat (ja vielä tehokkaammat) niin ne kostautuu kyllä sitten huonommalla ilmalla ja toisaalta myös siinä, että niitä ei voi käyttää jos on joku samaan suuntaan näköetäisyydellä menossa. FF200:t riittää huonolla kelillä johonkin 150-200 m:in ja kuivalla kelillä noin 200 m:iin ja lumikeleillä noin 250-300 m:iin eli ihan tarpeeksi. Sarja maksaa noin 70 eur, joten kiven rikkomat umpiotkaan ei kovin harmita. Polttimo on H3, joka löytyy jopa ABC-tasoisilta asemilta.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Pistin tuohon omaani Lightforce 240 xenoneilla ja nyt näkee.
                                                          Tosin ovat rumat mutta niin on talvivanteetkin eli kesäksi pois.
                                                          Viimeksi muokannut audi a4 tdi; 4.11.2009, 10:42.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Onko kellään kokemuksia noista Light Forcen 140stä, ja mikä lampputyyppi niissä on sisällä? Olisivat meinaan kooltaan jo ihan näppärän kokoiset ja jos valokuvio olisi hiukan erilainen, kuin noiden FF200sten, jotka oli silloin siinä Passatissa. Omasta mielestäni FF200 valokuvio oli "matala viiru" ja se häiritsi ajamista varsinkin mäkisessä maastossa.

                                                            LF140 mahtuisi myös tarvittaessa nippa nappa maskin taakse piiloon ja siihen kun heittäisi vaikka tuon Ollon xenonsarjan, niin valoteho 300m päässä lisääntyisi varovasti arvioiden sata kertaiseksi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X