Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkaremontin hintatietoa AFB 2,5TDI V6?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Alustus:
    isäni teki elämäntyönsä Esson palveluksessa, vuosia muistaakseni 25+, voiteluaineiden ja polttoaineiden parissa myös.
    Kysyin mielenkiinnosta asiasta hänen näkemystään.
    Asia:
    hänen mielestään, perustuen em. kokemukseen, voiteluaineilla on oleellinen osa moottorin kuluvien osien kestävyyteen. "halvempaa vaihtaa öljyt kuin moottori", hän kärjisti.
    hän otti myös kantaa polttoaineisiin kertoen, olleensa Saksassa tankatessaan bmw 524td:tään vuonna yks ja kaks, mitään savupilviä ei tullut missään tilanteessa, kun taas Suomessa tankatessaan ohituksissa ja vastaavissa aina pöllähti sininen savu.
    Johtopäätös:
    jää lukijalle mikäli pitää tarpeellisena.

    Comment


      #62
      Nokkien kuluminen...

      Olen juuri katselemassa A6 Tdi:tä ja tämä nokkaongelma alkoi hieman pelottaa. Onko ostohetkellä mahdollisuutta havaita nokkien kuluminen? Pitääjö kone jotenkin erilaista ääntä, tai näkeekö muutkin kuin sen yhden nokan ilman venttiilikopan poistamista.

      Comment


      • #63
        Tuli tuossa itselle eteen tämä sama nokkaongelma oman a6:sen kanssa. Kilometrejä alle 240tkm, mutta on noita nokka-akseliremontteja jouduttu kuulemma tekemään paljon vähemmänkin ajetuille, esim. taksikäytössä olleille audeille. Oma remontti joka käsittää uusien nokka-akseleiden, nostimien ja keinujen vaihdon tulee hinta-arvion mukaan kustantamaan noin 2400eur. Eiköhän tuon nokkaongelman ole jokaisen AFB-moottorilla ajavan hyvä pitää mielessä ja tarkastaa nokat ajoissa, ennenkuin tulee pahempia ongelmia. Pumppusuutinöljyä merkkiliikkeessä suosittelevat laitettavaksi koneeseen, voitelee paremmin nokat.

        Comment


        • #64
          Jos nokka-akselin hajoaminen arveluttaa, Finntakuu suojaa riskiltä. Sen saa vaivattomasti alle 180 000 ajettuihin autoihin. Eli jos olet ostamassa käytettyä isoa turbodieseliä ja pelkäät nokkien tms. puolesta, sovi vaikka puoliksi myyjän kanssa tuon takuun ottamisesta.

          Esimerkki: Avant 2.5 V6 TDi TipTronic vm. 2001 164 000 ajettu,
          Finntakuu Lisäturva Plus 12 kk / 18 500 km 428.40 €

          [Jollain näyttää olevan Nettiautossa tuollainen myynnissä, ja siihen saa Finntakuunkin :D]

          Mielenrauhaa ja nautinnollista ajoa!

          p.s. Tuliko teille postissa mainoslehti, jossa kuvattiin teiden "nyky-Saabisteiksi" neljän nollan autoja, missä viides nolla on penkin ja ratin välissä. Oli aika hyvin heitetty :D. Mutta että vertaus Saabismiin, joka on kuitenkin vakava sairaus, Audismi on kuitenkin vain kevyttä hedonismia :D
          Viimeksi muokannut peiponen; 27.1.2012, 20:05.

          Comment


          • #65
            Joo Fintakuu olis varmaan tähän malliin kovasti tarpeen, ei vain nokat..omista kokemuksista vaihdelaatikon(m) laakerointi on melkoisen heikkoa tekoa, materiaalivika...ongelmia on myös ollut joillakin d-pumpun kanssa jne!

            Jos esim. vaihderemppa tehdään merkkiliikkeessä, 2 tonnilla ei selviä, mutta onneksi korjausta osataan muuallakin.

            Ts.huonolla tuurilla autoa voi joutua uusimaan 200tkm ajomäärään melkoisesti!

            Comment


            • #66
              Sanokaas, mitä tuo "pumppusuutinöljy" oikein on? Laakkosella heittivät Shellin 5W jotain öljyt viimeksi, ei liene tuota priimakamaa?

              Comment


              • #67
                Ns pumppusuutinöljy täyttää VAG normin 505 01 (normaalit vaihtovälit) tai 506 01 (long-life) ja on jollain lailla lisäaineistettu sietämään PD koneiden nokissa esiintyvää kovaa pintapainetta. Viskositeettiluokissa löytyy ainakin 0w-30, 0w-40, 5w-30 ja 5w-40. Löytyy melkein kaikilta valmistajilta, ei tosin long-lifenä.

                Comment


                  #68
                  Jokin aika sitten tuli 507.00, joka on erityisesti DPF ystävällinen pitkän huoltovälin öljy, voi käyttää 506.01:n tilalla.

                  Comment


                    #69
                    Audin tehtaalla tuttu vika

                    Saksasta löysin asiasta juttua:
                    http://www.motor-talk.de/t1152319/f308/s/thread.html

                    Korjaamopäällikkö(?) oli kaivanut ELSAsta(?) tietoja:
                    Koodi:
                    Problembeschreibung
                    4D / 4B / 8D / 8E
                    AFB-/AKN-/AKE-/AYM-Motor V6 TDI
                    Allmählicher Leistungsverlust über Laufzeit, Ruckeln und unrunder Motorlauf.
                    Ursache
                    Möglicher starker Verschleiß der Nockenwellen mit tiefen Einlaufspuren auf den Steuernocken im Millimeterbereich ab ca. 150 000 km durch Zusammentreffen ungünstiger Toleranzen. Unrunder Motorlauf und Ruckeln durch veränderte Ventilöffnungswinkel.
                    Serien-Lösung
                    Nockenwellen nach anderem Härtungsverfahren ab Oktober 2001 und ab folgenden Fgst.-Nr. :
                    Fgst.-Nr. : 8E92A 125235
                    Fgst.-Nr. : 4D22N 003700
                    Fgst.-Nr. : 4B22N 046560
                    KD-Lösung
                    Im Beanstandungsfall speziell gehärtete Nockenwellen montieren. Soweit die Zylinderköpfe, Schlepphebel und Hydrostössel in Ordnung sind, ist deren Austausch bei Verwendung der gehärteten Nockenwellen nicht erforderlich.
                    KD-Nockenwellen ET.-Nr.
                    Einlaß Zylinder 4-6 links .... 059-109-021 P
                    Einlaß Zylinder 1-3 rechts ... 059-109-021 Q
                    Auslass Zylinder 4-6 links ... 059-109-022 P
                    Auslass Zylinder 1-3 rechts .. 059-109-022 Q
                    
                    ? In der Vergangenheit wurden häufig von den Partnern an mehreren Motoren Zylinderköpfe mit einer Laufleistung von 30 000 km ausgetauscht. An diesen Nockenwellen waren lediglich die normalen Laufspuren feststellbar, aber kein Verschleiß. Nach bisherigen Analysen ist Materialabtrag auf den Steuernocken bis zu 0,5 mm unkritisch. Erst bei einen Verschleiß über 0,5 mm ist der Austausch der Nockenwelle gerechtfertgt.
                    
                    ? Bei Reparaturbedarf nur die verschlissenen Teile austauschen.
                    Bei Beanstandungen wegen Leistungsmangel V6 TDI:
                    TPL> Technische Problemlösung< 'Leistungsmangel, harter Motorlauf'
                    
                    ET-Hinweise
                    KD-Nockenwellen ET-Nr.
                    Einlaß Zylinder 4-6 links .... 059-109-021 P
                    Einlaß Zylinder 1-3 rechts ... 059-109-021 Q
                    Auslaß Zylinder 4-6 links .... 059-109-022 P
                    Auslaß Zylinder 1-3 rechts ... 059-109-022 Q
                    eli todellakin tietystä alustanumerosta lähtien on nokkien materiaalia muutettu. Mutta tuossa yllämainitussa threadissa kyllä joku valittaa molempien omistamiensa 2002 Audien potevan samaa tautia.


                    Täällä www.motorenprofi.de sivuilla on pari kuvaa... ja houkutteleva tarjous.


                    Voiko noi vanhemmat kannet päivittää käyttämään rullanostajia? Onko joku verrannut niitä rinnakkain?


                    vanhempi versio



                    uudempi rullakeinuilla/rullanokilla

                    Comment


                    • #70
                      Kylläpä on heikkoa tavaraa nuo Diesel Aadin nokat. Diesel Merssun nokat ei ole vielä miljoonankin ajettuna tuon näköisiä.


                      Saisi risteytettyä Aadin korin ja MB:n tekniikan, niin tulis ylivoimaisesti paras menopeli.

                      Taitaa olla selityksenä myös monille nokkahihnojen katkeamisille. Nokka-akseli nalkaa lopuksi kiinni.

                      Comment


                        #71
                        Nyt taitaa Penalla mennä kaksi eri asiaa sekaisin. Tietääkseni hihnaongelmat on vitoskoneissa joissa ei nokkia kulu kun taas kutosissa päinvastoin. Vitosen hihnamurheetkin yleensä johtuvat huollon puutteesta.

                        Vielä kun se mersu oppisi tekemään ruostumattomia koreja ja täysvetoisia autoja niin voisi sellaisen laittaa harkintaan.

                        Comment


                        • #72
                          Aadin V6 tuoreistakin vuosimallin dieseleistä on mennyt hihnoja poikki. Lähipiirissä sattui moinen varma tapaus ja muutama muukin kylläkin kuulopuheiden mukaan.

                          Suorissa koneissa ei ole ollut isompia murheita, jos on vain vaihtanut hihnat ajoissa. Nokat pysyy terveenä kunhan venan nostajat kunnossa ja käytetty synteettisiä öljyjä.

                          Mersullahan tuo kori on tullut ongelmalliseksi vuosimallin 95 jälkeen (väyrynen). Tekisivät täyssinkityn korin kuten Aadilla. MB:llä ajetaan kuitenkin ne suurimmat kilometrimäärät ja ovat pisimpään liikenteessä kuin muut merkit vaikka korit eivät olekaan sinkittyjä.

                          Comment


                            #73
                            Aadin V6 tuoreistakin vuosimallin dieseleistä on mennyt hihnoja poikki. Lähipiirissä sattui moinen varma tapaus ja muutama muukin kylläkin kuulopuheiden mukaan.
                            Vaihdettu ajallaan ? Ruuvattu kilometrejä välissä ?

                            En ole kiistänyt mersujen ajomääriä, totesin vain ettei sovi mulle ennen kun korit kestää. Eipä tietääkseni W126 tai W140 taida myöskään kovin ruostevapaita olla.

                            Comment


                            • #74
                              Kiitos Pasi hyvästä bongauksesta! Tuo ongelmankuvaus eli Problembeschreibung kertoo
                              sen mitä täällä suurin piirtein on tiedettykin. Lokakuusta 2001 eteenpäin on noissa
                              AFB-/AKN-/AKE-/AYM-Motor V6 TDI koneissa alettu käyttää kestävämpää metalliseosta
                              nokka-akseleissa. Huomatkaa korjausohje: vaihdetaan vain nokka-akselit uusiin paremmasta
                              materiaalista oleviin, ventiilin nostimia EI tarvitse vaihtaa jos ne ovat kunnossa. Nokka-akselien uusimista suositellaan ylipäätään vasta, jos kulumat ovat yli 0,5 mm (kuten tuossa kuvassa).

                              Mutta olisiko tässä järkeä: etsisi vähän käytetyn purkumoottorin (esim. BDG tyyppiä) ja ottaisi siitä kokonaiset kannet ja heittäisi kiinni AFB-/AKN-/AKE-/AYM- tyypin koneeseen? Ovatko nämä rullakeinuvivulla terästetyt kannet suoraan yhteensopivat AFB-/AKN-/AKE-/AYM- alakerran kanssa?

                              Työtä tuossa ainakin säästyisi (ei tarttis nokkia irroitella ja askerralla paskarrella nostimien kanssa). Kannet vain irti ja kiinni ja menoks. Lisäksi saisi paremmat uuden systeemin nokka-akselit. Näkeekö joku ongelman tässä mallissa?

                              p.s. laitoin ACF jäsenhakemuksen menemään tänään, koska täällä foorumissa sitä näköjään ollaan viisastumassa (lue=viisastelemassa) kuitenkin jatkuvasti :D

                              Comment


                              • #75
                                Ei ne rullakeinuvivut autuaaksi vielä tee. Saattavat jatkossa olla vielä kalliimpaa vaihdettavaa tavaraa. Tätä rakenetta on käytetty muissa koneissa ja kulutustavararaa ovat nekin.

                                Lujempaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa. Usalaiset ovat tainneet rakentaa V-koneita ennen eurooppalaisia, bensana lujimmat (rullanostimilla).

                                Comment


                                  #76
                                  Vielä update

                                  Tässä sama aiemmin lähettämäni ongelmakuvaus englanniksi, jos lontoo taipuu joillakin paremmin. Löytyy siis ELSAsta otsikolla "Poor performance, erratic idle speed, jerking on V6 TDI", päivätty 2002-09-23 ja muutettu 2003-04-17.
                                  Koodi:
                                  Technical solution
                                  Problem description
                                  4D / 4B / 8D / 8E 
                                  
                                  AFB-/AKN-/AKE-/AYM engine V6 TDI
                                  
                                  Gradual loss of power with increasing mileage, jerking and engine running rough.
                                  
                                  Cause
                                  Possible extensive wear to the camshafts with deep scoring in the order of millimetres on the actuating cams from approx. 150 000 km owing to a combination of unfavourable tolerances. Engine running rough and jerking due to altered valve lifting angle.
                                  
                                  Production solution
                                  Camshafts produced with different hardening process as of October 2001 
                                  
                                  VIN &#58; 8E92A 125235 
                                  VIN &#58; 4D22N 003700 
                                  VIN &#58; 4B22N 046560
                                  
                                  Service solution
                                  In the event of a complaint, install specially hardened camshafts. If the cylinder heads, rocker fingers and hydraulic tappets are OK, it is not necessary to replace these when installing the hardened camshafts.
                                  
                                  Service camshafts, Part No.
                                  Intake,  cylinders 4-6, left ...... 059-109-021 P 
                                  Intake,  cylinders 1-3, right ..... 059-109-021 Q
                                  Exhaust, cylinders 4-6, left ...... 059-109-022 P
                                  Exhaust, cylinders 1-3, right ..... 059-109-022 Q
                                  
                                  * In the past, on several engines dealers have frequently replaced cylinder heads with a mileage of 30 000 km. Only the normal running marks were visible on these camshafts, and no wear. According to the analyses performed to date, material wear on the actuating cams is non-critical up to 0.5 mm. Replacement of the camshaft is only justified in the event of wear exceeding 0.5 mm. 
                                  
                                  * Only replace worn parts if repair is necessary. 
                                  
                                  In the event of complaints regarding loss of power, V6 TDI&#58;
                                  
                                  TS> Technical Solutions < 'Loss of power, engine running rough'
                                  
                                  Accounting instructions
                                  Service number/ type of damage&#58; 1505 / 018
                                  
                                  Parts information
                                  CS camshafts, Part no.
                                  Intake,  cylinders 4-6, left ..... 059-109-021 P
                                  Intake,  cylinders 1-3, right .... 059-109-021 Q
                                  Exhaust, cylinders 4-6, left ..... 059-109-022 P
                                  Exhaust, cylinders 1-3, right .... 059-109-022 Q
                                  Nyt heräsi kysymys tuosta "Accounting information"-kohdasta. Onko näitä korvattu takuuna?

                                  Ja toinen kysymys... Noi yllämainitut nokka-akselit on olleet markkinoilla 10/2001 - 05/2004 ja sitten 06/2004 tuli nokka-akselit, joiden numerossa on B toiseksi viimeisenä merkkinä. Mitä eroa näillä on? Etka tuntee nämä molemmat ja vaihto tapahtuu >> 4B-4-150 000 / 4B-5-000 000 >>

                                  Comment


                                  • #77
                                    Nokista

                                    Olin tekemisissä unkarilaisen henkilön kanssa työni takia. Hän oli ollut aiemmin vuosia töissä Audin tehtaalla. Teknistä tietämystä moottoreista oli runsaasti ja kyselinkin kaikennäköistä suurella mielenkiinnolla. Kysymysten joukkoon sattui tietysti mahdollisia tiedossa olevia hasardeja suunnittelussa/toteutuksessa.

                                    Hänen mukaansa ainakin yksi tiedossa oleva hasardi liittyy nokka-akseliin. Sen kiinnitykset täytyisi olla suunniteltu niin, että akseli on karkeasti kuvattuna hieman U-kirjaimen muodossa. Eli keskeltä jonkin mittayksikön alempana kuin reunoilta. Lienee sitten jotain mikrometri-luokkaa? Tämä varmistaa öljyn kulkeutumisen akselin keskeltä sen molempiin päihin akselin pyöriessä. Voisi kuvitella, että tyhjäkäynnillä voitelua ei tapahtuisi läheskään niin paljoa => siitä syystä esim. vanha taksi voi olla huono valinta?

                                    Mikäli suunnittelu/toteutus on epäonnistunut juurikin tuon voitelun osalta niin voidaan odottaa akseleiden nopeaa kulumista. Tältä osin ajateltuna moottoriöljyn laadulla tuntuisi olevan vaikutusta kulumiseen.

                                    Toki kulumiseen vaikuttaa varmasti moni muukin seikka, mutta tämä on suoraan tehtaan toteutusportaasta kuultua puolueetonta tietoa.

                                    Itselläni oli pari vuotta A4 2.5TDI AFB, ostin 120tkm ajettuna. Ajoin noin 45tkm ilman ongelmia. Joko kilometri pitivät paikkansa tai oli muuten vain hyvää tuuria?

                                    Comment


                                    • #78
                                      Olin tekemisissä unkarilaisen henkilön kanssa työni takia. Hän oli ollut aiemmin vuosia töissä Audin tehtaalla. Teknistä tietämystä moottoreista oli runsaasti ja kyselinkin kaikennäköistä suurella mielenkiinnolla. Kysymysten joukkoon sattui tietysti mahdollisia tiedossa olevia hasardeja suunnittelussa/toteutuksessa.
                                      Audin V6 dieseli ei ole mikään miljoonan kilometrin kone. Joka on perehtynyt tarkemmin koneiden rakenteeseen huomaa miksi.

                                      Comment


                                        #79
                                        Varmasti kerrot sen myös meille jotka eivät ole perehtyneet.

                                        Ei ihan miljoona mutta kyllä näissäkin alkaa jo yritystä olemaan:
                                        http://tinyurl.com/yat99a

                                        Comment


                                          #80
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Getoman
                                          Hänen mukaansa ainakin yksi tiedossa oleva hasardi liittyy nokka-akseliin. Sen kiinnitykset täytyisi olla suunniteltu niin, että akseli on karkeasti kuvattuna hieman U-kirjaimen muodossa. Eli keskeltä jonkin mittayksikön alempana kuin reunoilta. Lienee sitten jotain mikrometri-luokkaa? Tämä varmistaa öljyn kulkeutumisen akselin keskeltä sen molempiin päihin akselin pyöriessä.
                                          Miten tämä voisi auttaa öljyn kulkeutumista keskeltä akselin päihin?

                                          Comment


                                          • #81
                                            Varmasti kerrot sen myös meille jotka eivät ole perehtyneet.
                                            Tieto luo tuskaa (on vanha sanonta).

                                            Comment


                                              #82
                                              Kyllä minua kiinnostaisi silti vaikka siitä tuskaa tulisikin. Tieto on valtaa, toinen vanha sanonta ;)

                                              Comment


                                              • #83
                                                Rullanostajassa on kuluvaa sekä rulla että akseli, hydraulinostajassa ei. Muistetaan kuitenkin että rullanostaja ja rullavippa (keinu) on kaksi eri asiaa.

                                                Pasin laittamista kuvista voi suoraan päätellä että kyseessä on voiteluhäiriö. Se mistä se tulee, tai mikä sen aiheuttaa niin sitä en tiedä, mutta kuvat ei jätä pahemmin tulkinnanvaraa. Näyttää justiin samalta kuin laakeriliuskan urat tukkeutuneen öljykanavan jäljiltä.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Toivottavasti ei mene kenenkään joulu pilalle. Laitan nämä, kun jotkut haluaa kovasti tietää enemmän asiasta. Sama tilanne kaikissa vastaavissa V6 Diesel VAG:in koneissa.

                                                  Tässä aluksi muutama kuva ja tietoa V6 2,5 TDI yläpään rakenteesta. Öljyn voiteleva kalvo ei jaksa pitää nokaa ja kapeaa paininta erossa toisistaan. Osat alkaa hankautua vastakkain ja siitä syntyy metallihiukkasia öljynkiertoon niin paljon, että se syö koko koneen laakerit. Katsokaapa miten vanha painin on kulunut montulle saatikka sitten nokka-akseli. Nokan vastinpinta kun olisi edes leveämpi ja nokille tehty parempi öljynkierto homma saattas pelatakkin. Nykyinen rakenne ei käytännössä pelaa pitkään. Mitenhän lie tällainen raakile läpäissyt tehtaalla käyttötestit?









                                                  Tästä näkee mukavasti koko kannen rakenteen. Täältä voi pikkurahalla tilata myös korjaussarjan.
                                                  http://www.49101037.delphi05.de/index.php?id=45492

                                                  Jos kone olisi suunniteltu ja rakennettu 1 nokka-akseli / kansi ja 2 venaa/sylinteri, perinteisellä rakenteella, niin jopa kestäisi eri tavalla.

                                                  Lopputuloksena motorschaden:


                                                  vaurioitunut nostin:


                                                  Koneen alakerta olisi hyvä laakeroida uudelleen kansien laiton yhteydessä, sillä metallinpaska öljynkierrossa vaurioittaa melko pian koneen muutkin laakerit.

                                                  Eihän se remontin teko ole muuta kuin uusien osien vaihtoa. Henkilöautokokoluokassa pientä voimistelua kinkun sulattelun ohessa.

                                                  ================================================== ================
                                                  Lopuksi vielä Jani Forssille. Lukasitko mitä kaikkea ja millä rahalla oli uusattu osia linkissäsi olevaan audiin:

                                                  Beschreibung:
                                                  Ein AUDI der EuroChess Zentrale: 1 Hand. Racinggrün-Metallic Perleffekt. 2003 wurden in dieses Langstreckenfahrzeug ? 16.318,19 investiert wie folgt: => Facelift und Lakierung nach Vollkaskoschaden durch AUDI Zentrum Köln (Fleischhauer) => Neu: Turbolader, Wasserkühler, Kühler, LMM, Kupplung, Scheinwerfer etc. => Fahrzeug wurde nach Richtlinien des Herstellers instandgesetzt (Erklärung liegt vor) => Anschließend bei Audi in Ingolstadt Motorgeneralüberholung wie folgt: => Neu: Einspritzpumpe, 4 Nockenwellen, Glühkerze, Schlepphebel und Ausgleichselemente => Alle Arbeiten/Wartungen nur durch AUDI-Zentrum Köln/Bonn/Koblenz/Ingolstadt => Alle Belege vorhanden Dieser A6 wurde erstmals zugelassen am 25.08.1998. Laufleistung bei Verkauf: 490000 km mit Motorfunktionsgarantie. Ausstattungsdetails: => Lichtpaket innen und außen (u.a. Impr. Laser red light Nachtbeleuchtung innen) => Ablagepaket (12 Ablagefächer) => 8-fach ALU Sommer/Winter (neu) => Radio Concert => Klimatronic

                                                  Ps. Laitoitko omaasi rullakeinut!!! Noin remonttitaitoisena et tutkinut koneen rakennetta jo ennakkoon ennen ostoa. Et laittanut tuohon omaan linkkiisi kuvia mitkä osat oli kuluneet omasta projektistasi.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Kyllä luin tuon linkittämäni ilmoituksen, samat yläkerran osat siihen on uusittu kun muihinkin nokkavammaisiin, moottori on kuitenkin muilta sisäosiltaan näköjään pysynyt nipussa. Paljonkohan tuossa lienee oikeat kilometrit.

                                                    Minun autovalinnastani löytyy tältä foorumilta paljon juttua jos jaksaa etsiä, ei vaan ollut muilla merkeillä tarjota sen parempaa käyttötarkoitukseeni. Rullakeinuja ei ole autossani vieläkään, hyvin on toiminut remontin jälkeen, kulumat ei ollutkaan tosin noin pahat kun ylläolevissa kuvissa.

                                                    Tuossa kuvassa sattuneessa vauriossa on ilmeisesti päästetty paininvivun kuluma niin pahaksi että on katkennut, laakereiden kanssa tuolla ei liene mitään tekemistä. Sen mitä itse tiedän moottoreista niin eikö öljy imetä öljypohjasta öljypumpun läpi josta suodattimelle ja siitä sitten laakereille. En väitä etteikö irronneista metallihiukkasista olisi haittaa mutta sitävartenhan siellä on suodatin joka estää niiden pääsyn laakeripinnoille.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Volvon V70 suorasta D5 koneesta löytyy rullakeinut heti alkuperäisenä. Nokka-akselit ovat keskenään samalla tapaa hammasratasvälitteisiä kuten audi V6 dieselissä.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Audi-center Tampereen hinta operaatiolle 4500 eur, sis. samat kuin tämä:
                                                        http://www.49101037.delphi05.de/uplo...nriemen_01.pdf
                                                        (2.999.99 eur)

                                                        Eli nokka-akselien vaihto+jakopäähuolto kaikkinensa töineen ja osineen merkkiliikkeen takuulla ja ammattitaidolla. Kai tuon saisi jossain muualla tehtyä hyvästikin alle neljään tonniin Suomessakin.
                                                        Tuota ihmettelin, että pitääkö aina kaikki nokkakoneiston osat vaihtaa "kun kerran avataan". Taitaa jakopäähuollossa päteä sama periaate. Samalla periaatteella kaverilla, joka menee valittaan ilmavaivoja, peräpään tähystyksen yhteydessä operoidaan varmuuden vuoksi myös kivekset.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Minulla on AKE-koneinen A6 menossa pian remmihuoltoon. Kilometrejä on jo takana 205tkm. Ölyntäyttöaukosta näkyvissä kahdessa nokassa ei ole vielä edes mitattavaa kulumauraa, mutta hieman epäilyttää se, että auto on ruvennut ajoittain osakaasulla ja myös kaasun höllättäessä vähän naputtamaan. Ääni on hieman voimakkaampi kuin mielestäni aiemmin ja kuullostaa siltä että se on "yhden venttiilin" tekemää ääntä, ei normaalia nokivasarankolinaa.

                                                          Ajattelin käyttää oikean puolen venttiilikopan kannen irti ja tsekata nokkien kunnon ennen remmihuoltoa. Jos pyydän sen huollossa avaamaan ja katsomaan niin on tietty selvää että kaikki on syytä uusia merkkiliikkeen tuttuun tapaan...

                                                          Onko venttiilinkannen irroittamisessa mitään erityishuomioitavaa? Tiivisteet saanee vain merkkitiskiltä? Minulla ei ole tuosta AKE-koneesta räjäytyskuvaa ETKA:ssa, onko linkkivinkkejä netin räjäytyskuviin?

                                                          Kyseinen oikea venttiilikansi sotkee hieman diisseliä ja/tai öljyä päälleen. Mielestäni sitä tihkuu hieman ruiskusuuttimien juuresta ja kannen takapään tiivisteestä. Tiivisteiden vaihdossa ei liene sen ihmeempää huomioitavaa?

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Tulipahan tuossa mieleen etta tietaisiko joku (tai saisi ETKA:sta kaivettua) milloin V6 tdi Passatin nokalle on saatu paremmin konstruktoidut moottorit? Moiseen vaihtamista seuraavaksi kun voisi harkita.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Tuosta linkistä 262 000 km ajetun AKN:n pahimmat nokat. Kuvat kertokoon puolestaan.

                                                              Nyt on vaihdettu akselit, hydr.nostimet ja keivuvivut + muut hilppeet. Hintaa tuli n. 3000 € ;>
                                                              Viimeksi muokannut peiponen; 27.1.2012, 20:09.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X