Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

90:n jarrujen painevaraaja vetelee viimeisiään

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    90:n jarrujen painevaraaja vetelee viimeisiään

    Taitaa olla kohta pommin vaihto edessä. Mistäs porukka on noita hommaillut? Onko netissä jotain edullista paikkaa? Kenties jollain forumilaisella hyväkuntoista myytävänä? Netistä kun selaa niin löytyy paljonkin 100/200 pommeja mut 80/90 ei oikein.

    #2
    Mistäs lähtien typ89:ssä on pommi ollut? Ei tietääkseni ainakaan tehtaalta lähtiessä... :) Mikä on ongelmana?

    Comment


      #3
      Kyyllä 20v:ssä on, kuin myös ässässä.

      Comment


        #4
        Taitaa niitä olla muissakin kuin 20v:ssä. Ainakin ETKAn mukaan. Tiedä sitten koko totuutta.

        Ongelma on, että jarrupoljin on melkosen jäykkä. Olen tehnyt ohjeiden mukaan kokeita ja päätynyt siihen tulokseen, että pommi on menossa vaihtoon.

        Comment


          #5
          Tavallisesti viallisen pommin kanssa jarrua painettaessa tuntuu polkimessa paineiskut.

          Comment


            #6
            Tavallisesti viallisen pommin kanssa jarrua painettaessa tuntuu polkimessa paineiskut.[/url]
            Ei tunnu paineiskut.

            Nyt alkoi eilen sellainen homma, että käynnistyksen jälkeen syttyy välillä abs-valo ja jää palamaan. Se on kyllä sammunut kun on painanut abs-kytkintä kaksi kertaa. Kun auto on käynnissä paikallaan ja polkee jarrua n.15 kertaa nopeasti, alkaa (!) vilkkumaan. Se lopettaa vilkkumisen kyllä muutaman sekunnin kuluttua. Sitten olen kokeillut: käynnissä ratti ääriasentoon 20 sekunnin ajaks ja polkee toistuvasti jarrua. Tällöin (!) alkaa myös vilkkumaan ja sammuu hetken kuluttua. Sammuksissa poljin on melko kova ja sitä kun polkee hetken ja laittaa auton käyntiin, alkaa taas (!) vilkkumaan. Olen myös koittanut tuota kovasta vauhdista hätäjarrutusta ja absit toimii...

            Niin ja tosiaan kun auton laittaa käyntiin niin normaalisti kuuluu kerran se jurnutus -ääni. Mikä lie siellä lähteekin käyntiin. Mutta eilen ja tänään sitä on kuulunut myös ajon aikana, välillä usemman kerran peräkkäin.

            Olisiko viisailla vinkkejä?

            Comment


              #7
              Paineiskut ei välttämättä tunnu tai niitä voi olla vaikea huomata, vaikka pommi olisi vikaantunut.

              Tee pommitesti:

              1. Sammuta kone.
              2. Polje jarrua, jos poljin tuntuu kovalta heti tai muutaman polkaisun jälkeen, niin pommi tod. näk. vikaantunut. Voimissaan olevalla pommilla pitäisi pystyä tekemään 20+ tehostettua jarrutusta koneen ollessa sammuksissa.

              Comment


                #8
                Eioo pommissa vikaa jos kestää noinkin paljon nopeaa pumppailua.

                Comment


                • #9
                  Ja abs-valo tuskin oireilee pommin takia. Jos se "jurnutus" kuuluu välillä ajonkin aikana, jossain kulmassa alkaa olla pyörintänopeusanturi vainaa.

                  Comment


                    #10
                    Tykki:

                    Oisko vinkkejä miten lähteä etsimään viallista anturia?

                    Porkkis:

                    Silti noista testeistä jää sellainen maku et pommi ois rikki. Voisiko joku muu aiheuttaa tuon polkimen kovuuden?

                    Comment


                      #11
                      No siis pommista vähenee typet ajan kanssa, normaalia. Se voi myös hajota siten että takaisku pettää ja vuotaa ajan kanssa pumpulle päin pommin tyhjäksi. Vielä kolmas mahdollisuus on että tehostin vuotaa (erit. harvinaista).
                      Jos poljin on kova pidemmän pysähdyksen jälkeen, mutta huutomerkit katoaa melko nopeasti -> kovaa ajoa.
                      Mikäli ajossa kova tai huutomerkkejä puskee pitää asialle tehdä jotain.

                      Comment


                        #12
                        No sitten siitä on varmasti ne typet hävinny. Takaisku ei varmaankaan ole pettänyt kun hydraulinestesäiliössä on sama pinnankorkeus aina.

                        Voikos se "jurnutus" tulla jostain muusta kuin viallisesta pyörintänopeusanturista?

                        Comment

                        Working...
                        X