Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4:sta öljypumppu rikki (?) - mittarissa 62tkm

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4:sta öljypumppu rikki (?) - mittarissa 62tkm

    Rupesi tuo oma nelkku vilkuttamaan maantieajossa punaista öljymerkkivaloa viime viikolla. No, pysäytin auton ja tsekkasin öljytikun - öljyn määrä ihan ok. Käynnistin auton uudelleen eikä merkkivalo enää syttynyt edes matkanopeudessa (n. 110).

    Tuo merkkivalo syttyi kuitenkin muutaman päivän päästä uudelleen ja tein samat temput. Ja taas "häiritsevä" merkkivalo hävisi. Tuossa välissä tuli ajettua kuitenkin muutama sata kilometriä ilman mitään ongelmia.

    No, päätin sitten käydä Lappeenrannan Bernerillä näyttämässä autoa. Tulivat siihen tulokseen että öljypumppu on sökö(!) tai ei ainakaan toimi ihan täysillä!

    Ihmetyttää että miten tuon ikäisestä (-03) ja noin vähän ajetusta (62tkm) autosta voi mennä öljypumppu??? Mielestäni en ole ajotyyliltäni mikään siviilivatanen. Ajoni koostuvat pitkälti matka-ajosta tuolla, ah niin ihanasti, liikennöidyllä kuutostiellä :)

    Tietenkin autosta on vielä mennyt takuu umpeen vasta äskettäin joten takuuseen ei kuulemma ole mitään mahdollisuuksia saada....

  • #2
    Harmin paikka.
    Tuleepi sulla eteen tiukka vääntö rempan hoidosta. Just ton VAG-organisaation tyypillisen kommentin "takuuseen ei mahiksia" takia kypsyttää koko organisaation asenne hoitaa ihan selvää valmistusviallisen tuotteen ongelmia.

    Olet kuitenkin vahvoilla noin vähän ajetulla ja etenkin jos huollot tehty ajallaan (merkkihuollossa). 1.8t:n öljypumppuongelma ei ole kovinkaan harvinainen tuolla jenkkien suunnalla, muita merkkejä unohtamatta. Ilmeiseti ajavat enempi ruuhkissa ja nuukuttaan mineraaliöljyt yleisesti käytössä.
    No, tuote ei silti ihan vastaa käyttötarkoitustaan ja tuo öljypaineen tutkiminen on ohjeistettu ihan huolto-organisaation tsb-ohjeella. Useimmissa noissa vieläpä takuutyönumeroineen :)

    Erimerkkien TSB-ohjeisiin oli linkki jokin aika sitten tällä foorumilla. Tässä löytyy A4/B6 lista:
    http://www.alldata.com/TSB/05/03054165.html

    Comment


      #3
      Ettei olisi taas arvaamiseen perustuva diagnoosi? Kunnon mittari tilapäisesti öljynpaineanturin tilalle ja näet totuuden. Luultavasti kuitenkin vaan anturi temppuilee.

      Comment


      • #4
        Ettei olisi taas arvaamiseen perustuva diagnoosi? Kunnon mittari tilapäisesti öljynpaineanturin tilalle ja näet totuuden. Luultavasti kuitenkin vaan anturi temppuilee.
        porkkis on taas oikeilla jäljillä. VAG-organisaation tapaan tuntuu vaan kuuluvan vaihtaa arvailun perusteella helvetillisen kalliita osia asiakkaan piikkiin, vaikka vika olisikin täysin muualla.

        Comment


        • #5
          ^^ Totta. Eivät tiedä mitään ja mielellään uusisivat mahdollisimman paljon kalliita osakokonaisuuksia, mielenkiintoa vian selvittämiseen ei ole.

          Tämä taasen voi olla yhtä kaukaa haettu kuin Japani on Saksasta, mutta mulla oli aikoinaan corollassa (1.6 '89) sitä vikaa että öljyvalo syttyi tyhjäkäynnillä ja tuo vika korjaantui vaihtamalla öljykello.

          Comment


          • #6
            Reipas vuosi sitten itseltäni meni öljynpaineanturi ja vilkutti silloin tällöin. Tänään meni pumppu... Mikään ei koneessa rasksuttanut eikä kolissut, ei mitään merkkiä siitä että joku olisi vialla. varoitusvalo paloi, pysäytin auton, katsoin että on öljyä ja sitä oli. Auto käyntiin ja nostimet ei naputtanut ja valokin oli sammunut. Ajoin noin 40km valo palamaan, pysäytin auton, öljyä oli ja nostimet ei raksuta, eli painettakin pitäisi olla silloin, öljynlämmöt ja kaikki ok. Jatkoin ajamista kun tulin siihen tulokseen että motonetin paineanturi on antautunut jonka vuosi sitten vaihdoin. Hetken päästä nirskunnan saattelemana auto sammuu eikä pyöri startista. Helmee on.
            Tässä kiukus päissäni olen tuumaillut että olisikohan jokin kanava mennyt tukkoon, koska kanteen asti öljyä tuli mutta kaikille laakereille ei ilmeisesti. Perkele.

            Comment


            • #7
              Huh, eilen auto oli vilauttanut öljynpainevaloa ja tänään korjaamo mittasi paineet, jotka olivat tyhjäkäynnillä alarajassa. Kierroksilla paineet ovat normaalit. Aikaisemmin olen huomannut että jos auto on tyhjäkäynnillä niin alkaa nostaja naputtamaan. Nyt menee öljypumppu vaihtoon. Aika outoa, luin eilen tätä juttua kun avopuoliso soitti ja sanoi että, oli öljynpaine hälyttänyt.

              Comment


              • #8
                No, aika vähissä omilla taidoilla/välineillä on mahdollisuuksia tutkia tuota asiaa tarkemmin joten täytyy uskoa tuota Bernerin diagnoosia. Berner (tai todnäk maahantuoja) lupasi korvata pumpun mutta työstä joutuu sitten jotain maksamaan itse.

                Joten ihan tyylikkäästi meni tämä case heidän toimeestaan vaikka autosta takuu loppui jo muutama kk sitten.

                phy73: aika ironista, toivottavasti sun osalta järjestyy korjaus/korvaus tyydyttävästi! :/

                Comment


                • #9
                  onneksi kierroksilla paineet ok ja ei toivottavasti ole tullut laakerivaurioita.

                  Ihan mielenkiinnosta niin mitä öljyä on moottorissa ?

                  Comment


                  • #10
                    Kokemuksia myös täällä asiasta.

                    Matelin keväällä kaupungissa pitkää suoraa tietä n.40-50km/h vauhdilla lähes tyhjäkäynnillä ja kuuluu summerin kaksi varoitusääntä ja moottoriöljyn merkkivalo vilahtaa kaksi kertaa. Ajoin heti tien sivuun ja sammutin auton. Moottorriöljyä oli ylärajaan kuten kuuluukin olla, olin vaihtanut n. 3tkm sitten täysisynteettiset öljyt ja alkuperäisen suodattimen. Öljyä Audi ei ole kuluttanut eikä muutenkaan vikaa ilmaissut. Hetken ihmettelin ja lähdin ajamaan kotiin päin. Kaikki toimii kuten ennnen eikä tuo varoitusta ääntä/merkkiä uusiutunut.

                    VAG-COM:lla sai jotain tietoa irti tuollojn. Vikakoodeja ei löytynyt, mutta Group 1:stä löytyy: Oil Pr.2 <min, kun kierroksia nostaa n.1400-1500rmp:ään viesti muuttuu Oil Pr. OK. Ajattelin selvittää asiaa ja varasin merkkihuollosta ajan. Öljynpaineet mitattiin lämpimästä koneesta ja kaikki oli ohjearvojen mukaan, tarkkoja arvoja en muista kun lappua ei ole käsillä. Nyt kesän mittaan tuo samainen merkkivalo on muutaman kerran vilahtanut ja ajattelin vaihdattaan öljynpaineanturit koska huollon mukaan satunnainen merkkivalon syttyminen johtuu viallisesta anturista. Jos oikein ymmärsin tuolla on kaksi erillistä anturia, toinen alapaineelle kannessa ja toinen joka valvoo ylipainetta. Olenko oikeassa?

                    Onko totta että tuo öljypumppu on 1.8T koneen heikkolenkki? Vaikka tässä tapauksessa öljypumppu varmastikkin toimii niin varatoimenpiteenä tuo vaihtoa kannattaisi harkita. Mikä on tuon pumpun vaihtokustannus?

                    Comment


                    • #11
                      Pörhöllä pumppu 220Eur ja tarvikkeessa alle puoleen hintaan. Tarvikepumppu tulee Koivuselta ja on Febi Bilstein merkkinen, eli tod.näk sama kuin alkuperäinen. Työt n.280eur. Vaatii nosturin, koska joutuu alakelkan irroittamaan ja pyörät suuntaamaan. Öljynä oli Mobil SyntS 5w-40 täyssynteettinen. Pitää tutkia pumppua kunhan saavat sen vaihdettua. Kone käy todella sievästi ja en usko että olisi mitään vaurioita tullut, koska painetta oli kuitenkin tyhjäkäynnilläkin, vaikkakin suositusten alarajoilla.

                      Comment


                      • #12
                        Vika korjaantui pumpun vaihdolla, onneksi. Pakko kehaista Rovaniemen Pörhön palvelua tässä asiassa.

                        Comment


                        • #13
                          Hyvä, että selvisit helpolla.

                          Comment


                          • #14
                            Onko muilla kokemuksia öljypumppujen hajoamisista ja onko ko. vikaa saatu ehkäpä vielä edes osittain takuun piikkiin korjattua ? Itselläni auto jätti välille viikonloppuna ja oma diagnoosi on öljypumpun täydellinen hajoaminen.

                            Huomenna saan tarkempaa tietoa viasta ja kustannuksista. Autoni on vm 2002 ja mittarissa 76tkm. Ei luulisi säännöllisesti merkkihuolletussa uudehkossa ja vähän ajetussa vehkeessä tulevan tuollaisia vikoja?!

                            Comment


                            • #15
                              Jatketaampas tuota omaa kommenttiani nyt kun tilanne on vähän auennut... Aiemmin viestiketjussa tuli jo tuo "perkele", niin voinen itsekin saman todeta.

                              Viikko sitten viikonloppuna jätti tosiaan auto tien päälle öljynpainevalon säestämänä ja heikolla käynnillä. Auto hinauksella huoltoon ja diagnoosiin. Nyt kone on saatu uudelleen käyntiin ja öljyn paineetkin ilmeisesti löytyivät MUTTA kone kävi kuin diesel. Öljypumpun sihti oli kuulemma ollut jäässä, pumppu imassut ilmaa, yläkerta jäänyt ilman voitelua ja joissain laakereissa oli sitten jälkiä kuivakäynnistä....perkele!

                              Kuvat vahingoista on laitettu maahantuojalle heidän arviotaan varten mutta kohtalaisen pahalta kuulostaa huoltomiehen kommentti että kone menee varmaan vaihtoon (>5000e+työt) eikä hän millään tavalla ottanut kantaa siihen että kuka viulut maksaa. Onko kellään kokemuksia tai tuntemuksia miten kannattaa käyttäytyä tiskillä jatkossa? Autoni on merkkihuollettu, ei lastutettu, 76tkm ajettu ja heinäkuussa -02 valmistettu (->vm.2003) 1.8T multitronic.

                              Olosuhteista vielä sen verran kun auto välille jäi, että ulkona oli pakkasta 25 astetta, koneessa oli 27tkm vanhat longlifet (huoltovälinäyttö näytti 1600km seuraavaan huoltoon, jolle aikakin oli jo varattu) ja matkaa takana 50km ennen öljyvalon syttymistä.

                              Kokemuksia? Neuvoja? Sympatiaa?

                              Comment


                                #16
                                Kone vaihtoon? Jopas on herkkiä koneita sitten..

                                Comment


                                • #17
                                  No se kuulosti siltä, että tulee varmasti kuntoon kun koko kone vaihdettaisiin. Nyt saattaa kertyä tunteja kun tutkitaan että mitkä kaikki osat otti siipeensä. Merkkiliikkeessähän tuntitaksa liikkuu siinä 75 euron tienoilla, joten.......

                                  Mitenkäs se on tuon "takuun" laita kun sehän on virallisesti päättynyt mutta toisaalta voisi olettaa että huollettu, öljyä sisältävä kone kestää reilun 25 asteen pakkasessa ajelun varsinkin nuilla kilometreillä vielä? Voisiko vedota suunnitteluvikaan (liian optimistinen öljynvaihtoväli)?

                                  Edellisellä 200tkm ajetulla ooppelilla sitä ajeltiin 38 asteen pakkasessa ihan helposti ja myydessä siitä sai tuon moottorin verran vielä rahaakin. Ja sehän ei tietysti tähän topicin mukaiseen tarinaan kuulu mutta hirvittää tuo tuleva huoltolasku joten sekoilu sallittaneen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Terolle kommenttina: Toivottavasti tehdas tai merkkiliike osallistuu kustannuksiin, koneen hajoaminen noilla kilsoilla ei ole hyvää mainosta. Jos kuitenkin näyttää että koko kakku kaatuu omaan syliin, niin Audi-osaamista löytyy Oulun seudulta muualtakin - voit kysyä toista diagnoosia esim. H&J Vepsäläiseltä tai Jäälin Autosäädöstä. Ja jos näyttää että koneesta ei oikeasti enää kalua saa ja omaan piikkiin menee, niin vaihtokoneita saa myös muita kuin virallisten merkkiliikkeitten kanavien kautta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pidän tässä nyt tätä otsaketta hengissä... :)

                                      Miksei suomalaisilla / eurooppalaisilla foorumeilla puhuta tästä:

                                      "Audi has also experienced problems with oil sludge build-up in the 1.8T four-cylinder. Sludge build-up, which manufacturers say is caused by the use of improper engine oil and poor adherence to recommended oil change intervals, could lead to damage of the engine's internal parts. Audi issued technical service bulletins on this problem and has extended the warranty to eight years with unlimited mileage on the 1.8T engine for all Audi A4s built between 1997 and 2004. The extended warranty is transferable. Owners who have experienced engine damage and paid for repairs can request reimbursement for those repairs provided they can prove the appropriate oil was used and changed at the intervals recommended in the owner's manual."

                                      Lähde: http://www.canadiandriver.com/roadtest/96-01a4.htm

                                      Lisäksi löysin volkkaripalstoilta älyttömästi juttua samasta aiheesta. Sain myös printattua volkkarin takaisinkutsun (Volkswagen Americanos) 1.8T -koneille 1996-2004.

                                      Edelleen tässä odotan, että mitenkähän tuolle omalle kärrylle käy. Mikäli edellämainittu lainaus pätee myös euroopassa/suomessa, niin eipä tässä pitäisi olla enää mitään käsiteltävää...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Audi of America:lla on erilainen takuukäytäntö kuin euroopassa eikä vertailu käy yks yhteen. Joka tapauksessa jos auto on merkkiliikkeen huoltama niin olet aika vahvoilla. Veikkaan että saat moottorin tehtaan piikkiin, työn ehkä joudut maksaan itse.

                                        Asiaan vaikuttaa suuresti mistä auto on ostettu. Jos olet ensimmäinen omistaja niin maahantuoja on osittain virhevastuussa ja homman luulis etenevän sujuvasti.

                                        Onnea matkaan...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tietysti tilanne on se, että olen toinen omistaja... :(

                                          Mutta tässäpä surffitulosta. Ompahan nyt jotain millä keskustella, jos menee väännöksi:







                                          Edit: Ei jostain syystä näy nuo kuvat vissiin muuten kuin klikkaamalla oikeanpuoleista hiiren nappia + "Näytä kuva"

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä kyrsii

                                            Joo ei takuuta. Perkele.

                                            Miten VOI olla totta että 76000km ajetusta vuosimallin 2003 merkkihuolletusta LAATUAUTOsta vaihdetaan moottori siihen tahtiin kun normaaliauton kanssa aletaan kohta miettimään että pitäisiköhän ehkä jakohihna vaihtaa tässä kohtapuoliin!? Teknistä etumatkaa? Just.

                                            Maahantuojan takuuedustajan kommentti tosiaan tänään, kun sain tämän korkea-arvoisen kaverin kanssa jutella, oli että nämä nykyajan pätkivät lohkolämmityspistorasiat moottoria lämmittäessään ja sitten kylmetessään syklittäin aiheuttavat koneen sisälle kondensiovettä joka nyt minun tapauksessa on sitten päässyt jäätymään ja tukkimaan öljypumpun sihdin. Kun kone sitten kunnolla lämpenee niin kondensiovesi haihtuu pois. Noh...tämähän ei tietysti ole mikään auton suunnitteluvika, eikä ylioptimististen öljynvaihtovälien lupausten syytä vaan pihien isännöitsijöiden jotka tuolla tavalla valtoimenaan pätkivät nyt lohkolämmittimen sähköä. Yritin kyllä tähän mainita ettei meidän taloyhtiössä eikä työpaikalla lohkolämmitinrasia pätki ja työmatkaa autolla tulee päivittäin yli 30km suuntaansa joten moottori ehtii kyllä lämmetä. Tänä iloisena lauantai-iltana kun sihti sitten tukkeentui, niin autolla oli ajettu jo 50km ja lämmöt oli ihan normaalit. Enkä kyllä ole kuullut mistään että lohkolämmitintä ei saa käyttää talvikeleillä kun se rikkoo moottorin!!

                                            No tuo lämmitysteoria sikseen. Kyllä siinä tavallaan ideaakin on, mutta... Miksi tänne pohjolaan myydään longlife-huolloilla autoja jos öljyt eivät kertakaikkiaan kestä näissä oloissa? Miksei ohjekirjassa ole mainintaa että vaihdappas vaikka talveksi nyt kuitenkin öljyt kun kuitenkin lämmität sitä ja ajelet pakkasissa. Tästä on varoitettu joka paikassa että se on hulluutta ajaa yli 15tkm ja vieläpä jopa yli 20tkm samoilla öljyillä. Olen insinööri ja työskentelen ajoneuvoelektroniikan parissa joten olen pitänyt näitä ajattelijoita lähinnä "vanhanaikaisina". Ajattelin että öljyt ovat kehittyneet, eikä niitä nykyään tarvitse vaihtaa niin useasti. Lisäksi nykyautojen käyttämä älykäs anturointi ja auton diagnostiikka pitävät huolen öljyn soveliaasta koostumuksesta normaaliajoon (kisavehkeet ja muuten viritetyt on tietysti oma asiansa). Minun mielestäni vakio peli PITÄÄ kestää mikäli valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti autoa huolletaan. Näinhän se on luvannut. Tai ainakin valmistajan imago on ollut sellainen että heidän sanaansa voi luottaa.

                                            Toinen lukunsa keskustelusta oli se kun olen kuulemma toiminut ajattelemattomasti ja mennyt käyttämään konetta vaikka punainen öljyvalo palaa. Miten ihmeessä sillä samalla sekunnilla sammutat muka auton kun jotain ihme piippailuja alkaa kuulua!? Saatat olla esim. ohittamassa, moottoritiellä vasemmalla kaistalla jne. Noh, öljykannu oli vilahtanut jo edellisellä viikolla sammuen kuitenkin virtojen pois käytön ja öljymäärän tarkistuksen jälkeen. Tiesin siis että mitä valo merkitsee (se saattaa olla vika öljynpaineessa tai sitten ei). Tällä kuukauden parhaana lauantai-iltana valo siis jälleen syttyi. Sitten se sammui kun pysäytin ja sammutin auton (ajona rullaus seuraavalle levikkeelle ehkä n.200 metriä). Tarkistin öljyt, ne olivat lähes alarajassa joten lisäsin hieman. Autoon virrat päälle ja kappas ei virhevaloa. Jatkoin matkaa kunnes valo syttyi hetken päästä uudestaan. Silloin ajattelin että jotain mahtaa olla oikeasti vialla ja kurvasin 500m päässä olevan shellin pihaan. Soitin vakuutusyhtiöön ja tilasin hinausauton. Omasta mielestäni toimin ihan siis niin hyvin ja oikein kuin vain voi. Tietysti jossitella voi, että olisin soittanut hinausauton heti kun ensimmäinen öljykannu vilahti ruudussa ja olisin jatkanut matkaa sitten jollain muulla välineellä. Mutta eipä käynyt mielessä että tämä alle puolen kilometrin pääasiassa rullauksesta koostunut matka maksaakin sitten öljykannuvalon kanssa tuhansia euroja.

                                            Mutta tosiaan... Senttiäkään, ei jenin jeniä, tullut maahantuoja vastaan tässä asiassa. Takuu on ummessa, rikoit autosi tahallaan kun et sitä heti sammuttanut ja se on vain voi voi. Amerikan Audi on eri puulaaki kuin euroopan Audi AG, joten ei sikäläiset takuut merkitse mitään. Niissä on kuulemma erit moottoritkin. Eikös moottorit kuitenkin valmisteta täällä ihan euroopassa ja tarkemmin vielä unkarissa? Olisivatko jopa moottorit kuitenkin vielä samanlaisia ameriikan serkulla ja pohjolan poikasella? Ainakin öljytilavuuksiltaan ja öljynkierrollisilta rakenteiltaan? Noh.. tästäpä minulla ei ole tietoa enkä viitsinyt alkaa niistä jauhamaan.

                                            Lopputulemana kun sormet alkaa väsähtää voi vain todeta, että ei vain VOI käsittää... Edellisellä reilusti yli 200tkm ajetulla OOPPELILLA ajeltiin ihan rauhassa pakkaset ja helteet. Pidettiin lohkolämmityksessä ja välillä saatettiin sahata käyntiin pakkasilla ilmankin. Nyt on ajossa varmaan kohta 400tkm ajettu -86 FOORDI, jonka kone kyllä käy ja kukkuu ihan iloisesti vaikka sen historian aikana on saatettu kanssa tehdä vaikka ja mitä.

                                            Kuulostaa varmasti kliseiseltä mutta tää ei jää tähän. Huomenna otetaan astetta arvokkaampi herra luurin päähän ja tätä jatketaan vaikka Prof. Dr. Martin Winterkornille asti Saksaan. "Mahdollisen" valmistusvirheen myöntäminen ja koneen korvaaminen ei isolle yritykselle ole kulu eikä mikään mutta 4 vuotta unelmiensa autoa varten säästäneelle kaverille se on tyrmäyslyönti.

                                            Toivottavasti tämä juttu nyt ei täältä eksy mihinkään ihme kiertokirjeeksi pyörimään koska Audi on mielestäni hyvä (lue: paras) auto ajaa ja markkinoiden ehdottomasti parhaimmalla ulkonäöllä ja mukavuudella varustettu auto enkä mitään muuta osaa edes halutakkaan kun jo epätoivon hetkellä vaihtoakin ajattelin. Sitä maalaisjärkeä vain pitää osata käyttää ja öljyt vaihtaa vaikka ohjekirja lupaisi mitä. Ainakin jos kovemmilla pakkasilla joutuu ajamaan.

                                            Olkoon tästä nyt sitten jotain opetusta jollekkin siis. Harmi kun opetus minun kohdallani näyttää olevan kestämättömän kallis....

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuntuu aika kornilta vedota pätkivään lämpötolppaan & lohkolämppäriin. Kyseinen öljysihdin jäätymisilmiö ei ole aivan outo keskieuroopassakaan ja täällä ei ole ensimmäistäkään pätkivää lämpötolppaa saatikka lohkista...

                                              Syynä lienee ajallisesti liian pitkä öljynvaihtoväli, moottoriin kertyy yksinkertaisesti liikaa kosteutta joka poistuu vain öljynvaihdolla. Pahimmassa tapauksessa samoilla öljyillä ajetaan melkein 2 talvea.

                                              Saksalaista on suht vaikea saada myöntämään valmistusvirhe mutta toki voi yrittää, edelleen onnea matkaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Edellinen moottoriöljynvaihto on tehty varmastikkin jotakuinkin vuosi sitten (ml. 49tkm). Ostin auton toukokuussa ja olen ajanut sillä 22tkm eli reilut 30tkm olisi vuositahti. Tässä minun tapauksessani ei siis tuo aika ole määräävänä tekijänä vaan kilometrit. Ajotietokonehan fiksusti ilmoittaa kyllä tosiaan seuraavan huoltoajankohdan sekä kilometreinä että vuorokausina.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyl itsellä on ainakin tuskaa saada ajettua edes 10tkm samoilla öljyillä, heti kun öljy alkaa olla tikussa tummempaa, niin alkaa odottelu et tulis 10tkm täyteen että saa vaihtaa (ku olen ajatellut, että en useammin vaihda).

                                                  Mikä on pienin sallittu öljynpaine kuumalla moottorilla tyhjäkäynnillä? Kuuluuko Oil Pr.2 <min näkyä vag-comilla lainkaan, vai pitääkö olla aina Oil Pr. OK kun motti käy?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mites nää kuluttajansuoja ihmiset näihin suhtautuu. Tuo auto on niin uusi ja vähän ajettu, että eikö niissä toteudu näitä "odotusehtoja" jotka velvoittaa vielä takuuajan jälkeenkin. Vai oletko ostanut yksityiseltä henkilöltä tuon?
                                                    Itse olen hiukan kummissani tuollaisesta asenteesta noin tuoreen auton kohdalla. Pitäisihän organisaatiossa ymmärtää, että siinä takuuvarmasti menetetään hyvä asiakas automerkiltä lopullisesti.
                                                    Saattavat muutamat korealaiset merkit saada paljon kauppaa näillä 5 v takuumeinigeillä....

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Auto on ostettu Veholta eli olen toinen omistaja. Se hankaloittaa tätä hommaa kun virallisesti maahantuojan vastuu katkeaa siinä vaiheessa kun auto vaihdetaan. "Aikaisemman myyntiportaan virhevastuu päättyy, kun kuluttaja myy auton eteenpäin" (lähde: Suomen autolehti 1/2006).

                                                      Eli kuluttajaneuvoja ja maahantuoja ovatkin nyt sitä mieltä että voin valittaa asiasta ainoastaan myyjäliikkeelle eli Veholle. Mutta jotenkin tuntuu kummalta valittaa auton suunnitteluviasta 22tkm ajon jälkeen täysin "syyttömälle" taholle. Vaikka ei kait se muu auta kuin käydä sekin episodi tässä vielä läpi jos valmistajan kautta ei ala mitään vastaantuloa tulemaan. Se on kyllä viimeinen keino, koska pitää tässä jokin järki pitää vielä mukana. Ei ole mitään mitä Veho olisi voinut tehdä toisin eikä mitään mitä minä olisin voinut tehdä toisin. Silti auto makaa ajokelvottomana merkkiliikkeen pihalla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Näinhän se on. Mutta se pääperiaate kai kaikessa kaupassa on tuo MYYJÄN vastuu asiakkaaseen päin. Oletan, että Vehon kanssa päädytte sitten loppuviimitteeks johonkin järkiratkaisuun.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tänään sain vihdoin autoni takaisin huollosta.

                                                          Auton ajokuntoon saanti tuli kustantamaan reilut 4000 euroa. Tähän myyjäliike eli Veho osallistui siten että minulle jäi maksettavaksi 2400 euroa. Maahantuoja on edelleen kovin vaitonainen kun rahasta pitäisi puhua. Käytännössä en ole saanut heihin yhteyttä kuin yhden kerran ja silloin tuli tuo lohkolämppäritarina minkä kirjoitin jo aiemmin... Ja sehän ei minulle riitä.

                                                          Viikko sitten laitoin saksaan postia Suomen maahantuojan asenteesta ja sieltä tuli ystävällinen ja nopea vastaus, jossa aiottiin ottaa asiasta selvää. Jäädään innolla odottamaan mitä tuleman pitää.

                                                          Annan maahantuojalle lomani ajaksi (reilu viikko) aikaa antaa oman "tarjouksensa" korjauskuluihin osallistumisesta. Mikäli sitä ei kuulu, niin aion jättää asian kuluttajavalituslautakunnan selvitettäväksi.

                                                          Mielenkiintoisia tarinoita löytyy muuten KVL:n arkistoista: http://tinyurl.com/eryxu

                                                          Tällaista väliaikatietoa tosiaan tällä kertaa. Tavoitteeni on saada vielä maahantuoja mukaan maksuhommaan, koska edelleenkään kolme vuotta vanha, virittämätön, 75tkm ajettu auto ei saa joutua tällaiseen remonttiin. Puhutaan kuitenkin aika isoista korjauskuluista kohtuullisen hintavassa autossa...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Suunnilleen puoli voittoa lienee jo saavutettu.

                                                            Tsemppiä vaan jatkotaisteluun.

                                                            Autoon tuli ilmeisesti ihan vaihtokone?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X