Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 bensapumpun rele rikki?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Mittaa tuleeko releelle jännitettä. Jos tulee, niin mittaa, että lähteekö releeltä jännite eteenpäin. Jos lähtee, niin mittaa vastusmittauksena relesokkelin lähdön ja tankin päältä pumpun liittimen väli.

    Comment


      #32
      Cargardin johtoja liikuteltu ja pumppu heräs henkiin. P*rkeleen jälkiasenteiset p*skat.

      Comment


        #33
        Eipä tainnut olla edellisessäkään se vika. Tarkemman tutkimuksen perusteella tultiin kaverin kanssa siihen lopputulokseen, että releen syöttö on katkennut jostain syystä. Kaikki releen johdot mitattiin ja todettiin ehjiksi, vastukset käytännössä nollaa. Mihin se vihreä kiskolta tuleva johto menee ennen relettä? Sen varressa se ongelma on luultavasti ollut. Cargardista ei edes löydetty sellaisia johtoja, jotka tuon pumpun olisivat voineet pysäyttää. Startti on kuitenkin koko ajan pyörinyt normaalisti ja virrat menneet päälle. Avaimen kuvakin poistuu mittarista jonkun sekunnin jälkeen. Häykyttimen malli on 950s VAG. Nyt toimii taas normaalisti ja saapa nähdä uusiiko tuo vika vai ei. Täytyy jo valmiiksi rakentaa semmonen syöttöjohto sulakkeelle, että kusisen paikan tullen saa nopeasti käymään. Sitten kun semmonen on, vika ei varmaan ilmaannu koskaan.

        Edit:
        Ei tässä tuu oikein mitään muuta mieleen, kuin kontaktihäiriö releen nastoissa. Ne oli vähän hapettuneen näköiset, mutta niin hemmetin tiukassa se oli, että luulis muutaman irroituksen korjanneen sen asian. Releen kontaktejakin tuli vähän raavittua, mutta ei se heti senkään jälkeen lähtenyt toimimaan. Virrat on kokoajan tullut normaalisti mittaristoon, niin ei se häly niitäkään oo voinut katkaista. Mystistä... Ostan kuitenkin uuden releen ja vaihtelen sen varoiksi. Ei 15v vanha rele enää ihan uusikaan ole.
        Viimeksi muokannut JM; 28.2.2016, 17:40.

        Comment


        • #34
          Jos on epäillys johtoviasta, niin tuosta voisi koittaa mitata jännitehäviön kuormitettuna. Eli vaikka ensin releen tulevan ja tankin päässä pumpun plussan väliltä ja pumppu pyörimässä kuormana. Jännitehäviö ehjällä piirillä on luultavasti alle 0,3V. Viallinen johto tai liitos luultavasti näkyy selkeänä jännitehäviönä ja häviö luultavasti vielä vaihtelee.

          Jos vikaa ei löydy ja arpoa haluaa, niin releen vaihtaisin ensimmäisenä. Muut viat kannattaa sitten jo ajaa esille.

          Ja yleisenä huomiona, että yleensä vikaantuu kaikki jälkikäteen asennettu herkimmin. Hälyttimen tarkistit, mutta jos pumppu oli myös jokin yleismalli, niin sen liitokset ja pumpun toimivuus muutenkin on hyvä koittaa melko alkuvaiheessa tarkistaa. Jos on johtovika, niin sellainenkin yleensä aiheutuu jälkikäteen asennettujen laitteiden asennuksen yhteydessä ja sillä perusteella voi hakea vikapaikalle suuntia, jos johtovian suuntaan alkaa vikadiagnoosi osoittamaan.

          EDIT: Lisään minäkin, kun tuli tekstiä lisää. Releen mittaa muutamassa minuutissa, kun on vika päällä. Kuori jos on auki, niin nastoilta voi hyvin mitata jännitehäviön kärkien välillä, kun kärkien pitäisi olla kiinni, eli vaikka starttauksen aikana. Tai jos relee vetää sekunniksi virtojen päälle kytkemisen jälkeen, niin mittaa silloin.

          Comment


            #35
            Jatketaan ketjua. Potilas -97 A4 quattro ack moottorilla. Oireina seuraavanlaisia. Kojelaudan alla muutama päivä sitten kuului virrat kytkiessä räplätystä mutta käynnistyi normaalisti. Samoin seuraavana aamuna. Töistä lähtiessä taas räplätystä mutta ei käynnisty. Räplätys paikallistui bensapumpun releeseen. Räpsyy myös jos pumpulta irroittaa liittimen. Räpsyy kun sytytysvirran kytkee. Silloin kun vielä käynnistyi räplätys loppui koneen herättyä. Nyt ääni kuuluu sytytys virran ollessa kytkettynä. Sähköä juttelevan foorumitoverin kanssa on tsättäilty pitkin päivää ja kokeiltu irrottaa lambdojen pistokkeet josko siellä olisi jotain oikosta. Ei vaikutusta. Auto käynnistyi kerran halvaantumisen jälkeen, seuraavalla yrityksellä ei. Vikakoodeja en valitettavasti ole päässyt lukemaan vaikka niistähän sitä pitäisi aloittaa. Kaveri sanoi tutkivansa kytkentäkaavioita jahka taloremontiltaan joutaa. Niin, ja niiden reletaulun alareunassa olevien automaattisulakkeiden vai mitä lienevät, paikkoja vaihdoin keskenään. 443 937 105 A.

            Comment


              #36
              Päivitystä edelliseen. Sulakkeen 32 irroittaminen lopettaa räplätyksen ja bensapumpun pyörimisen releen räpinän tahdissa. Sama tapahtuu myös kaasuläpän pistokkeen irroittaessa.

              Comment


                #37
                Tämän mukaan se on ECU:n sulake.
                Selvisikö, Japi, sitten vika?

                Comment


                  #38
                  Juu, selvisi. Ecussa oli jotain komponentteja kuollut. Sen tarkemmin en tiedä. Paikallinen seppä http://www.in-tek.fi tutki ja korjasi ecun.

                  Comment


                  • #39
                    Elikkäs omasta b5 löytyy rele numerolla 208. Lähes kaikki myytävät releet on 372 numerolla. Varaosa tiskillä sano että ei käy 372 tuon 208 tilalle ja sanoi ettei löydy tälläistä 208. Miten on käykö osat päikseen?

                    Comment


                    • #40
                      Käy se 372 numerolla oleva rele sinne 208 tilalle, 372 kestää vaan huomattavasti isompaa kuoramaa 12V 40/30A

                      Comment

                      Working...
                      X