Soitin merkkihuoltoon, niin mun autosta oli tekemättä juuri tuo kampanja, missä takaluukusta vaihdetaan jokin letku. Täytyy nyt käydä ensin teettämässä se ja jos ei se auta, niin katsoa sitten tota suutinhommaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Pissapoika vuotaa tyhjiin - Audi A6
Collapse
X
-
Pissapoika vuotaa (3.0TDI -05)
Kyseessä -05 mallin sedan A6 3.0 TDI. Pissapoika vuotaa suurimman osan nesteistä pois kun täytetään 4L kanisterista, jäljelle jää hieman yli merkkivalon verran nestettä. Pumppu tuntuu toimivan ok. Kysymys olisi, onko näillä säiliöillä tapana halkeilla ja minkälainen homma on vaihtaa? Lisäksi toi apukuskin puoleinen suutin ei roiski yhtikäs mitään.Viimeksi muokannut Kiivi; 10.12.2016, 11:40.
Comment
-
4F A6:ssa on kaskiosainen säiliö jonka välissä on yhdysputki. Jos ei valu ihan tyhjäksi asti niin vika voi olla tuossa yhdysputkessa. Jos vuotaa tuosta yhdysletkusta, niin lätäkkö tulee yleensä renkaan takapuolelle (valuu sisälokaria pitkin kuskin oven kulmaan).
Toinen vuotokohta on sitten se pumpun liitos tankiin. Tuolloin tosin vuotaa yleensä lähes tyhjäksi asti. Yleensä tuolloin lätäkkö syntyy pyörän etupuoleelle tai auton alle (vähän riippuen miten pohjamuovi tuon valuman johtaa).
Aina on toki mahdollista että säiliö on hajonnut jostain muualtakin, mutta ei tuo näissä ainakaan mikään yleinen epidemia ole.
Edit. Ja tosiaan vielä yksi mahdollisuus on ne lasinpesurit. Neki voi vuotaessaan lapota systeemin tyhjäksi. Silloin pitäsi lammikon olla vielä lähempänä keulaa.Viimeksi muokannut elexter; 12.12.2016, 10:03.
Comment
-
Aivan samaan tapaan vuosi omasta A6 4F:stä lähes tyhjäksi ja lammikko tuli kuskinpuolen eturenkaan etupuolelle.
Syy oli aika selvä. Puskurin irroituksessa on liitin jonka o-rengas oli pettänyt. Uusi marmorilta n.1€ luokkaa ja taas pysyy vesi säiliössä.
On muuten hankalaan paikkaan tuo liitos laitettu, juuri pääsee liittimeen käsiksi puskurin ja pellin välistä kun puskuria raottaa. Mielestäni sisälokarin puolelta ei liittimeen päässyt.
Comment
-
Omassa vuotaa juurikin kuskin etuoven ja lokarin väliin lätäkön, hieman yli merkkivalon verran jää nestettä jäljelle täytössä. Ehkä vika voisi olla sitten tässä yhdysletkussa, täytyypä sitten edellisten kommenttien perusteella miettiä tuota puskurin irroitusta jos sisälokarin puoleltakaan kyseinen työ ei onnistu. Joskus aikoinaan tuli ranskan ihmeeseen vaihdettua pumppu sisälokarin kautta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti... Mitä kautta C5 Avantin takalasinpesurin letkut menee?Viimeksi muokannut ADHWAU; 29.1.2017, 22:49.
Comment
-
-
Kuvassa näkyy taustalla työkalupakin teline ja oikeassa yläkulmassa 12V pistorasian kehys. Liitos on siis suunnilleen työkalupakin yläpuolella. Vasemmasta takanurkasta letku kääntyy ylös ja menee pilaria pitkin kattoverhoilun taakse. Takaluukkuun se kulkee vasemmanpuoleisen haitarikumin kautta.
Kun löydät liitoksen, niin kerro kuinka tätä lausetta voisi selventää: "Letkuliitos työkalupakin yläpuolelta oli auki. Vähän 12V pistorasiasta perään päin."
Comment
-
Kuva liitoksesta
Liitteenä on kuvat työkalupakin yläpuolella olevasta liitoksesta.
Ensimmäisen kuvan alareunassa näkyy työkaluhyllyn kiinnityspultti. Kännykkä oli kuvaa otettaessa selällään työkalupakkihyllyllä eli kuva on otettu taivasta kohti. Pissapojan letku on tuo musta kurkkuputki.
Toisen kuvan oikeassa yläreunassa näkyy 12 V pistorasia ja taustalla on työkaluhyllyn teline.
Comment
-
Tässä pari päivää yrittänyt autoa palasiksi räjäyttämättä paikantaa mistä on letku irti:
Kyseessä A6 C5 Avant ja oletus, että xenonin pesurin letku kuskin etupyörän tienoolta irti. Liitin on normaalia pissapojan linjaa paksummassa kumiletkussa kiinni ja liitin muistuttaa erehdyttävästi partikkelia 8D0955875. Lienee liitetty huonosti/unohtunut liittää jakopääremontin yhteydessä. Jos ei kohtuullisella vaivalla paikannu/saa kiinni, menen ensiviikolla reklamoimaan liikkeeseen.
Comment
-
Kuva on kyllä tuttu, mutta siitä ei nimenomaan ole apua, kun se ei kerro MISSÄ se irronneen kohdan jatko autossa menee tai pitäisi mennä... Purkamatta puskuria on siis sekä peilin että kameran kanssa yritetty lotota liittimen sijaintia, mikä lienee simppelissä paikassa, mutta kun ei visuaalisesti löydy, niin ei löydy... Toki tässä on sekin mahdollisuus että autossa ei ole enää alkuperäisiä reittejä pitkin vedot, koska on viitteitä keulan kolaroinnista, ja sehän entisestään helpottaa tilannetta :D
Comment
-
Kuskinpuoleisen umpion kun irrottaa niin pitäis näkyä. Puskurin irrotuskin on umpioiden irrotuksen jälkeen noin 5min homma jos ei siitä välistä yletä. Toinen vaihtoehto on irrottaa pohjapanssari ja/tai sisälokasuoja mutta ite lähtisin umpion irrotuksella.
Comment
-
Tuli vaihdettua Allroadin pissapojan moottori. Otin pois ohjaustehostimen nestesäiliön suojamuovin, umpion takakannen ja ulomman kiinnityssangan sekä vilkkupolttimon. Sitten sinne mahtui kädellä nostamaan vanhan pumpun ylös säiliöstä.
Olin luullut, että säiliö vuotaa pinnankorkeusanturin läpiviennistä, enkä koko kesänä ollut käyttänyt pissapoikaa. Nyt sadekauden alettua huomasin, ettei pissapoika toimi. Olisikohan säiliön vuoto ollut kuitenkin pissapojan moottorin läpi?
Avantin pumpun toimintaperiaatteesta sen verran, että moottorin pyörimissuunnasta riippuen se pumppaa vettä eteen tai taakse. Pyörimissuunta käännetään napaisuutta vaihtamalla. Pumpussa on myös takaiskuventtiili. Takapään letku vuotaa tyhjäksi, mutta tuulilasin letku jää täyteen.
PS Alkuperäinen pumppu on VDO/Siemens/Continental esimerkiksi numerolla 1K6 955 651. VDO-teksti löytyy ainakin 2000-luvun alun pumpun päältä sähköliittimen vierestä. Ensivilkaisulla tarvikkeen saattaa tunnistaa esimerkiksi sinisestä takaiskuventtiilistä. Muunkin värisiä venttiileitä noissa tarvikkeissa on.
Comment
Comment