Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Letkulämmitin 1000W ja pumppu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja itaplok Näytä viesti
    Tietääkö joku mikä virtaussuunta noissa kulmamallisissa TT-thermoissa on? Pitenee lämmitin asentaa virtaussuunnan mukaisesti? Ajatuksena on laittaa tuonne akkukaukaloon lämmitin ja kulmamallisella voisi onnistua mutka "suoraan" ..
    Taitaa olla nuo kulmamalliset sivusta sisään ja päästä ulos. Tähän lienee syynä ilmataskun muodostumisen minimointi. http://www.tt-thermo.fi/ löytyy etusivulta lämmittimien asennusohje.

    Onhan tuo TT-THERMO 1000KLD aika kookas mutta silti ajattelin sen itse asentaa öljynlauhduttimelle tulevaan paluuletkuun kun joku on siihen aikoinaan Defankin asentanut. Myös Calixin tarjoama letkulämmitin asentuu tuohon kohtaan 1.8T:ssä. http://www.calix.se/files/2f3e06c7dd...68.pdf/M38.pdf
    Attached Files

    Comment


    • Noi defalaiset releet taitaa vaan toimia väärään suuntaan. Eli 12VDC jännitteellä voit ohajata erillisiä 230VAC laitteita päälle tarpeen mukaan. Noi Defan releet on siis tarkoitettu siihen, että defan älypalikalla voi jatkuvassa latauksessa olevan auton asettaa lämpenemään kellon mukaan.

      Itse ajattelin toteuttaa tuon tunnistuksen arduinolla ja defan laturilla. Kun akkujännite on yli määritetyn tason ja autossa ei ole kone käynnissä päättelee arduino, että auto on roikassa kiinni. Sisäpuhallin sitten kytkeytyy päälle kun veden lämpötila ylittää esiasetetun arvon (tai ohajataan etänä päälle).

      Toki laturilla laturia voi ihan suoraan käyttä releen ohjaukseen, mutta tällöin se kallis laturi ei lataa akkua. Eli laturin kanssa pitäisi melkein olla joku jännitevahti.

      Yksi vaihtoehto olis tietysti rakentaa kosketukseton jännitteenhavitsin, jollon ei tarvitse 230VAC johtoja pätkiä. Itse kuoppasin pienen testailun jälkeen tuon idean, kun tuo on vähän työläs säätää sopivalle herkkyydelle.

      Comment


        Eikö tuohon puhallinhommaan voisi käyttää webaston/eberin tms miniajastinta tai kauko-ohjattavaa relettä? Miksi se 230V pitää olla kuvassa mukana?

        Yhden napin painaminen tai ajastimen käyttö tuntuisi yksinkertaisemmalta kuin edellä esitetyt vaihtoehdot.

        Comment


          Onks tossa puhaltimen käytössä jotain speciaalia mitä ei saa aikaan sisähaara+sisälämmitin yhdistelmällä?

          Comment


          • Saa webaston ominaisuuden, eli akun tyhjäksi ;)

            Comment


              Eikö se sisätilojen lämmitys jää muutenkin vähän tiukalle, jos vettä on lämmittämässä 1000-1500W vastus, jolla pitäisi moottorikin saada lämpenemään...? Pelkkä 1000W sisälämppärikin on vähän siinä ja siinä kovemmilla pakkasilla.

              Comment


              • Kai siinä puhaltimen yhdistämisessä 230VAC letkulämppärin toimintaan on se idea, että kun neste kuitenkin lämmitetään ja se sisälämppärin kennon läpi kiertää niin miksi sillä ei lämmittäisi myös kajuuttaa sen sijaan että posottaisi lisäks vielä 1000 wattista sisätilanlämppäriä päällä. Minikellot ja kauko-ohjaimet on hyvii mut parempi ois jos toi setti ei vaatis erillisii napinpaineluita tai ajastamisia vaan ajastukset menis kaikki samalla 230V kellolla. Voihan tohon settiin lisätä myös akkulaturin ni ei puhallin vedä patterii tyhjäks :D

                Onhan noita GSM releitä olemassa joihin tyrkätään vaa simmikortti sisään ja sit voi ohjailla kännykkäsovelluksella tai tietsikalla laitteita päälle, sekä 230V että 12V laitteita.
                Viimeksi muokannut tomppa1968; 30.1.2015, 09:01.

                Comment


                  Niin, mutta onko siinä kajuutan lämmityksessä järkeä, jos ei edes ikkunoista jäät sula kun pakkasta on -10C?

                  Comment


                  • Oisko siun järjestelmässä jotain vikaa sitten?
                    Mie testasin -20C pakkasessa. A4 1.9TDI , 1500W letkulämppäri 2 tuntii päällä ja auton oma sisäpuhallin komennettu pyörimään pienellä teholla. Akkulaturi toiminnassa. Moottorin lämpö noin 45 eli kohta startin jälkeen alkaa jo lämpömittari nousta ja kajuutassa reilusti plussan puolella. Ikkunat sulana.

                    Comment


                      Ei toi mun 1900W Defa Termini 2 puolella teholla (1150W) kovin kummoisesti pakkasella ikkunoita sulattele. Varmaan kyllä pelkän tuulilasin sulattais jos sen siihen kääntäis puhaltamaan.

                      Comment


                        Kannattaa laskea hiukan sulakkeiden kestoakin. 1900W sisälämmitin ja 1500W lämppäri konehuoneessa ei vielä riko 16A nallia mutta 10A sulake on paukkunut ajat sitten.

                        Comment


                          Pointti oli se, että monella on varmaan tarkoituksena saada moottori lämpimämmäksi, kuin Defan vehkeillä. Sisätilojen lämmittämiseen menee kuitenkin sen verran watteja, että loppujen lopuksi sekä moottori että sisätilat lämpenee huonommin, kuin vaikka Defan letku- tai lohkolämppärillä ja erillisellä sisälämppärillä. Ainakin äkkiä laskettuna 500W+1900W on vähän enemmän kuin 1500W saati 1000W.

                          Comment


                            Tuo Termini 2 puolella teholla + 1000W TT-Thermo mikä mulla on: Virta = (1150W + 1000W) / 230V = 9,35A :) Eli on huomioitu että tuota tehokkaampaa settiä ei luotettavasti 10A nallin taakse saa. Olishan se synkkää jos tuollaisen 1500W:n ostais eikä sulakkeet kestäis lämmittelyjä sisälämppärin kanssa.

                            Comment


                            • Itsellä siis tuossa järjestelmässä on tarkoitus, että normaalisti pihalla huudatetaan webastoa, mutta parkkihallissa vesi lämmitetään sähköllä kellollisesta tolpasta. Alkuun tolpasta lämmitetään vain vettä ja vasta lämmityksen lopussa kytketään sisäpuhallus päälle, jotta kabiinissa on mukavan lämin valmiiksi. Sisäpuhallinta en tuohon ajatellut asennella polvia kolhimaan.

                              Eihän tuo 1000W nyt koko parkkihallia lämmitä, mutta kyllä pari tuntia tuolla veden lämmittää jo sellaiselle tasolle, että siitä saa sisällekkin hieman alkulämpöä.

                              Comment


                                Tuli tänään aherrettua lämmitin paikalleen. Onhan toi aika suuri mötikkä verrattuna vanhaan Defaan. Letkujen jatkokset tein LVI-osastolta löytyneillä 16mm jatkoilla. Lämmittimen tuenta alumiinistä, pitää vielä katsoa jos tuota vahvistaisi vielä vähän alakautta. Sen verran painava tuo TT-Thermo on.

                                edit: nollakelissä reilu tunti lämmitystä = jäähdytysneste 49c
                                Attached Files
                                Viimeksi muokannut andre_; 2.2.2015, 09:04. Perustelu: ilmausohje lisätty

                                Comment


                                  4F sijoitus

                                  onnistuinkohan nyt?

                                  Eli ohessa 4F Allroadin lämmittimen sijoitus.

                                  Ilmausruuvilta putki irti - letkulla puhaltimen ali - lämppäriltä kaukalon etureunaa pitkin takaisin. Ilmausruuvin saa ilmausta varten kohotettua korkeammalle.

                                  Motonetin 16mmkulmilla ja 19->16 suppareilla rakennettu.

                                  Verraten tuohon linkattuun Mersufoorumin lämpötilamittaukseen vastaavasti eli 2h ja n. 40-49astetta(kelistä riippuen).
                                  Attached Files

                                  Comment


                                    Aika hyvin kyllä pelaa takuu tuolla TT-Thermolla. Olivat käyneet katsomassa minun Youtube-videon jossa se pumppu vinkuu, ja tuli viesti että ääni ei ole normaali. Sain uuden lämmittimen tilalle. Tuskinpa kiinalaiset tekisivät näin :) Ja ensimmäinen kerta yleensäkään että takuuasioissa myyjä ottaa oma-aloitteisesti yhteyttä, eikä toisinpäin. :)

                                    Comment


                                      Puskaradio paras radio :)

                                      Comment


                                      • Hienoa toimintaa tt-thermolta. Tämä palsta ja sen puskaradio on senverran merkittävä että suhteet kannattaa pitää kunnossa ja hyvä niin.

                                        Comment


                                        • Onkohan tuo 4F allroad kuinka samankaltainen mitä tämä normaali A6 C6? Voisitko vielä hieman tarkentaa miten asensit?

                                          Comment


                                          • 2,0 tdi:ssa lienee jäähdytysjärjestelmän letkujen sijoitus erilainen ja ainakin tilaa konehuoneessa enemmän.
                                            Tuo Sepen esittämä asennustapa lienee ainoa minkä voi toteuttaa yläkautta ja ilman nosturia. Ja tuonne kaukaloon tuskin mahtuu asentamaan sitä 1500 watin kulmamallista lämmitintä.
                                            Viimeksi muokannut Rapula; 5.2.2015, 14:22.

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja ekto Näytä viesti
                                              Onkohan tuo 4F allroad kuinka samankaltainen mitä tämä normaali A6 C6? Voisitko vielä hieman tarkentaa miten asensit?
                                              Ei kun vertaamaan tuohon kuvaan minkä laitoin näyttääkö autosi samalta - uusi omistaja oon minäkin, niin en eroja osaa sanoa.

                                              Valitettavasti en tuon selvemmin osaa kertoa, kuin paluuletku ilmausruuvilta poikki - letku puhaltimen ali lämppärille vesiventtiilin viereen - ja etukautta takaisin ilmausruuville. Kysy mitä kohtaa et ymmärrä tai kuvasta ei käy ilmi.

                                              Comment


                                                Laitoin lämmittimelle alakiinnikkeen jos vaikka Tahkolla tulee autolle yllättäviä sivuttaisia geevoimia, niin ei heilu ja kolise tuo lämmitin. AVJ 1.8T 5-vaihteisella laatikolla oli varustettuna tuollaisella korvakkeella mihin laitoin alatuen kiinni, hyvä tulee kun ite tekee.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  Onko kukaan asentanut 1500w thermoa kolmelitraisen B8:n kylkeen? Kaipa siellä tilaa löytyy sen verran..

                                                  Comment


                                                  • Apinoin oman 1000w TT thermon asennuksen Andrelta, tuossa asennuspaikassa on joutavaa tilaa ja lämmittimen saa varmasti optimaaliseen asentoon. Itse ripustin lämmittimen tulipeltiin kiinnitetystä latanpätkästä.

                                                    Sisätilanlämmitin jäi vielä asentamatta, kun nahkapenkillisten autojen jälkeen ei kangaspenkit ole ollenkaan ikävät pakkasellakaan.

                                                    Comment


                                                    • Itse asentelin 1000W TT Thermon D2 S8:ssa webaston eteen puskurin sisään. Vähän alkoi jo siinä nurkassa olemaan ahdasta, mutta kyllä lopulta nuoruuden tertrisharjoittelu tuotti tulosta.

                                                      Kuvassa valon alapuolinen lista on paikoillaan hahmottamassa puskirn ja valon sijaintia. Pieni siivu piti hioa pois puskurinpalkista, jotta puskuri mahtui takaisin paikoilleen.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • A8 D2 4.2 laitoin 1500w lämmitimen kaasuläpän taakse kuskin puolelle, 45´kulmassa, ohjamoon tulevan letkun valin.
                                                        A8 D3 4.2, sama lämmitin, paikkana kaasuläpän takana alhalla, ohjaustankon yläpuolella, paluletkun välissa vaakaasennossa.
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut mulk; 29.10.2015, 06:07.

                                                        Comment


                                                        • Andre on laittanut ulompaan letkuun kun Calixin ohje käskee laittamaan sisempään. Liekkö merkitystä?

                                                          Comment


                                                            Kyllä mä yhden illan pyörittelin asennusohjetta ja Audin kaavioita ja mielestäni laitoin oikeaan letkuun. En niinkään pelkästään tehnyt tuon sanallisen ohjeen mukaan. Defan ohjeessa - mistä tuo minun aiempi lämmitin on, käsketään asentaamaan lämmitin jäähdytysnesteen paluuletkuun (1.9tdi). Näin tein itsekkin kun tuo ilmeisesti on ihan yleinen tapa noissa lämmitinasennuksissa.

                                                            Comment


                                                              Kylläpä se 1500w Defan liitännällä nippanappa mahtuu B8 3.0tdi kylkeen. Aluksi näytti todella ahtaalle ja hankalalle, mutta menikin ihan mukavasti.
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X