Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 S6 ranetussaneeraus

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Puristuspainemittauksen tulokset tämän ketjun viestissä #1075

    .

    En laskenut tahteja, kieputin starttia suurin piirtein saman verran joka mukia mitatessa jos sitä tarkoitat.

    Comment


    • Ohivuototesti on huomattavasti luotettavampi kuni puristuspainetesti, sekä monikäyttöisempi. Tuosta vaikka halpisversio, sen voi sitten myydä eteenpäin.

      http://www.ebay.co.uk/itm/Motamec-En...item43c42a4b41

      Comment


      • Tarpeeksi kun kieputtaa, niin nousee ne paineet vuotavalla venttiililläkin. Jos puristuspainemittauksella lähtee venttiilivuotoja metsästämään, niin ainakin itse suosisin kolmen puristustahdin mittaustapaa. Sillä jää paineet ehkä vähän maksimista, mutta eroja tulee herkemmin vuototapauksissa..

        Comment


          Kiitos Jussille vinkistä. Lähti tuolla hinnalla saman tein tilaukseen.

          Comment


          • Lainataanpa vähän topiccia.

            Asennettiin Webasto, A6 4B C5 4.2.
            Aivan helvetillinen homma, luulot lähti pois jo ekan 5 tunnin aikana, korelaiseen katumaasturiin asennus menee leikiten, mutta ei tähän.

            Moottoriin menevän letkun irroitus oli jo ihan tarpeeksi tuskallista varsinkin, kun irroitusvaiheessa sen sokka hukkui teille tietymättömille.
            Polkupyörän pinnasta rakenneltiin uusi.
            http://www.partscats.info/audi/en/?i...ent_id=1116035
            http://www.kpematop.com/S6/V8-5VEngine.pdf sivut 16&17

            Tankin pillin asennus oli kanssa epätoivoa herättävä, päättäväiset otteet ja sovellukset saattivat pillin pohjalle.

            Polttimen asennus sumuvaloa viistäen, taisi jäädä 5mm välimatkaa, äänenvaimennin jätettiin pois palovakuutuksen puuttuessa, X mallin kovaa putkea käyttäen pakoputkelle pohjapanssariin 60mm reikä, nestepuolella orkkisletkujen lyhyyttä paikattiin reilun metrin puuilon letkulla ja kahdella 90* kulmalla.
            Töötit ja alipaineakku nippareille "sinne jonnekin", varaosa 4B0261125B olisi ollut tarpeen (pakoputki + peltinen läpivienti orkkispaikkaan pohjapanssarissa).
            Saatikka muut osat http://www.partscats.info/audi/en/?i...ent_id=1116060

            Lämppärin puhaltimen piuhat vietiin sulakerasian taakse sulake nro. 25 piuhaan, webaston sisätilanpuhallinreleen käämille menevästä + piuhasta (Thermo Top C tehonkesto 0,5A, D1 pinni ottaa 0,2A) vedettiin johto lämmityslaitteen ohjaimen D1 nastaan, jenkkiversio puuttuvaan pinniin oli 0,5W vastuksen jalan katkaisu ja juottaminen piuhan nokkaan, D1 liitin kasaan ja paikalleen.

            Konehuoneessa sähkösarjan sulakkeet + rele on siinä paisuntasäiliön ja johtosarjan välissä, siisti paikka, maa sekä jännitepiuha piti jatkaa.

            Kahden päivän taistelun jälkeen, pelaa hienosti.
            P.S. Tuon volkspagen linkin takaa löytyvä SSP on vallan erilaiseen koneeseen, samasta paikasta löytyy myös näihin hihnakoneisiin oikeat dokkarit.
            Kiitoksia, linkki korjattu.
            Viimeksi muokannut Juniku; 26.12.2014, 00:36.

            Comment


              Mulla oli vanhemman mallin webasto jossa on oma polttoainesäiliö, bensalinjojen vedon sai tehtyä helposti kierrättämällä bensanpainesäätimeltä lähtevän paluuletkun webaston kautta. Vesiletkujen haaroitus siellä koneen ja rintapellin välissä onkin sitten toinen juttu, se vaatii kyllä aika paljon luonteen lujuutta.

              P.S. Tuon volkspagen linkin takaa löytyvä SSP on vallan erilaiseen koneeseen, samasta paikasta löytyy myös näihin hihnakoneisiin oikeat dokkarit.

              Comment


                Eilen tai toissapäivänä huomasin ensimmäisen kerran jonkun kolauksen tulevan vasemman etupyörän suunnalta aina kun ajaa esim. jostain parkkipaikan rotvallista ylös tai alas, jotain siellä on irti tai rikki. Mittaristossa palaa vikavaloja enemmän kuin joulukuusessa valoja ja konekaan ei ole itsekseen alkanut käymään kunnolla tyhjäkäyntiä. Huomenna on vielä ajoa mutta sitten saa mennä talliin siksi aikaa että tulee ehjänä pihalle.

                Kävin äsken laittamassa plussan akun lataukseen ja otan sen ajoon. Ihan hyvä toki muutenkin sitä ulkoiluttaa välillä kun pari kuukautta jo seissyt samoilla sijoillaan pihan perällä. Se nyt ainakin toimii ja toimii vaan vuodesta toiseen, itse asiassa seitsemättä vuotta putkeen lähti viime kuussa minun omistuksessani. Ei yksikään muu auto milloinkaan ole noin pitkään pysynyt.

                Comment


                  Mittailin nyt sitten niitä ohivuotoja. Koko homma on minulle uutta joten hiukan apua voisin kaivata tulosten tulkitsemisessa. Tulokset olivat kaikissa sylintereissä tuon ebayn parhaan mittarin mukaan 5-21% haarukassa. Voiko ne edes olla noin matalia, useasta sylinteristä mittasin alle 10% ohivuotoja. Olen ollut siinä uskossa että normaali vuotamaton sylinteri näyttäisi noin 20% lukemia? Olisko vaan halvan mittarin vääristämä tulos. Nollasin joka sylinterin välissä mittarin näyttämään nollaa.

                  Joka tapauksessa korkeimman lukeman mittasin juuri siitä 1. sylinteristä joka alakierroksilla ei aina syty. Viereisten sylinterien tulpanrei'istä puhaltaa ulos, mitään ei kämmenselällä tunne mutta kun laittoin käden tulppakaivon päälle niin suhina muuttuu. Eikö se silloin puolla vuotavan venttiilin teoriaa?

                  Comment


                  • Alle 10% olis kyllä toivottava tulos ohivuodolle. 20% alkaa olemaan jo vähän liikaa. Millasella paineella mittasit nuo ohivuodot?

                    Mittasithan muuten puristuspaineet läppä auki eli kaasu pohjassa?

                    Comment


                      Kompuran säätimen pudotin 6 kiloon, ohivuotomittarin ensimmäisessä kellossa oli vähän yli 1 bar siinä vaiheessa kun ohivuotoprosentin mittari näytti nollaa.

                      Comment


                      • Pistähän linkkiä millanen mittari sulla on. Noissahan siis pitää se ekan mittarin mukaan ruuvata paineet tappiin ja vasta sitten voi lukea todellisen tuloksen siitä tokasta mittarista. Eli siis jos ohivuotoa olis 0% niin niiden viisareiden pitäs nousta samassa tahdissa kun ruuvaat lisää painetta sinne.

                        Comment


                          Hyvin pitkälle tuon näköinen kuin viestin #1262 linkin takaa löytyy.

                          Tein mukana tulleen ohjeen mukaan niin että kiersin mittarin painesäädintä vastapäivään niin paljon kuin saa jolloin molemmat viisarit ovat levossa asteikon alkupäässä. Sitten käänsin samaa säädintä myötäpäivään niin paljon että oikeanpuoleinen viisari näytti nollaa siellä asteikon toisessa päässä. Sitten painemittarilta lähtevä letku kiinni sylinterissä olevaan letkuun jolloin alkaa suhina kuulumaan ja asteikolta luetaan ohivuotoprosentti.

                          Comment


                            Ei jaksa. Laitoin tulpat ja puolat takas paikoilleen kun en saanut mitään selkeää esiin ohivuotomittauksella. Mietin jo puolan johdotuksiakin, mutta kaikilla tietämilläni tavoilla mitaten ei johdoissakaan ollut mitään häikkää. Vaihdoin eilen öljyt ja sen öljymäärän/lämpötilan anturin samalla. Ajoin tallista ulos enkä aio tehdä koneelle enää yhtään mitään kesken ajokauden. Ensi kesänä sitten jos ei sitä ennen ole vikaa ajettu esiin.

                            Akku pitää vielä vaihtaa ja valojen korkeussäädön anturointia hieman tutkia/modata. Nyt säätö on madallusten jälkeen aivan rajoilla ja riittävän dynaaminen kiihdytys (tai jarrutus) sytyttää vikavalon kun kori hiukan niiaa johonkin suuntaan. Etupäässä vasemmalla kolahtaa joku kun ajaa esim. parkkipaikan kynnykseltä ylös tai alas, eihän niitä alustan osia tallissa käsipelin saa millään liikuteltua niin että näkisi mikä siellä klappaa, silmämääräisesti ei näkynyt mitään rikkinäisiä niveliä. Selviää sitten seuraavalla katsastuksella joskus keväällä, ehkä.

                            Jotenkin on taas melkoinen taisteluväsymys koko vessan kanssa.

                            Comment


                            • Kyllä tukivarsien pallonivelien väljyys (kuten myös raidetangon pää) selviää ihan helposti kun vaan tunkkaa auton ylös, ottaa pyörästä kiinni ja alkaa heilutella pyörää edestakaisin.
                              Itse aina pyydän vaimon heiluttelemaan ja itse laittaa käden niveleen tunnustelemaan.

                              Ylätukivarsista näkee väljyyden tosin ihan silmälläkin, kun itse heiluttelee.

                              Comment


                                Ei välttämättä. Kallistuksenvakaaja laittaa hantiin, ja voi olla että jos välystä on vain ylä-alasuunnassa, sitä ei löydä. On nimittäin jokunen kerta tullut noita etsittyä, ja lopulta se on löytynyt kun on ottanut koko tukivarren käteen.

                                Comment


                                • Hmm... Mun mielestä jos pallonivel on väljä, niin se on väljä, eikä siinä ole pysty tai sivuttaissuuntaista välystä erikseen, vaan molempia.
                                  Mutta voi olla, että kaikki ei löydy noin.

                                  Tähän saakka on vielä löytynyt kaikki mitkä on pientä kolinaa pitänyt.
                                  Transporterin kallistuksen vakaajan runkopuslien välys ei löytynyt, kunnes sain vinkin.
                                  Se ei tosin ollu kolinaa, vaan kuminaa.

                                  Comment


                                  • 216 tkm ajettu AQH näytti ohivuotoja 5-8% joka pytylle.

                                    Comment


                                      Juuri vähän aikaa sitten vaihdoin omaan ässään pari tukivartta joiden pallonivelissä oli pystyvälystä, mutta ei sivuttaista.

                                      Comment


                                      • Pallonivelien ongelma on se että kun se pyörä on ulosjoustossa ja se pallonivel kääntyneenä lähelle maksimia niin siitä voi poistua se välys sillä hetkellä. Katsastuksessa kun ne pääsee heiluttelemaan autoa pyörät maassa niin löytyy ne välyksetkin helpommin.

                                        Comment


                                        • Kolisiko Mikko tuollainen ajossa missä oli pystyvälystä?

                                          Comment


                                            Sen vähän mitä ehdin ajamaan, niin ei yhtään. Eli ostin auton, ajoin tallille ja otin koneen pois :)

                                            Comment


                                            • Okei, ehkä toi pystyvälys tulee ensin ja sen jälkeen alkaa kolina, jolloin välystä on jo enemmän.
                                              Jos kuuluu kolina, niin sen lähteen kyllä tukivarsista löytää.

                                              Comment


                                                Tuohan se ongelma on että korista ylös tunkattuna kaikki on niin pinkeänä ettei käsin heilu mihinkään, jos toisella tunkilla kevittää nilkasta ylöspäin niin asia ei juuri muutu. Ylätukivarret on vaihdettu hiljakkoin uusiin, muistin just että autotallin varastokaapissa on muuten uudet alatukivarretkin odottamassa inspiraatiota.

                                                Comment


                                                  Jos kuuluu kolina, niin sen lähteen kyllä tukivarsista löytää.
                                                  Löytää jos on monttu tai nelipilarinostin. Kuten muut tuossa kertoivatkin, korista nostamalla varsinkin alimmaiset varret jäävät sellaiseen jännitykseen ettei sieltä välyksiä löydä purkamatta. Ylävarret ja raidepäät pystyy kyllä kokeilemaan.

                                                  Comment


                                                  • Hö, kyllä mä olen löytänyt ja helpostikin vielä.
                                                    Toki ne on aina jo kolissut, eipä sitä ilman kolinaa tule tutkittuakaan.

                                                    Comment


                                                    • Ei jaksa. Laitoin tulpat ja puolat takas paikoilleen kun en saanut mitään selkeää esiin ohivuotomittauksella.
                                                      Olen ollut siinä uskossa että normaali vuotamaton sylinteri näyttäisi noin 20% lukemia? Olisko vaan halvan mittarin vääristämä tulos. Nollasin joka sylinterin välissä mittarin näyttämään nollaa.

                                                      Joka tapauksessa korkeimman lukeman mittasin juuri siitä 1. sylinteristä joka alakierroksilla ei aina syty. Viereisten sylinterien tulpanrei'istä puhaltaa ulos, mitään ei kämmenselällä tunne mutta kun laittoin käden tulppakaivon päälle niin suhina muuttuu. Eikö se silloin puolla vuotavan venttiilin teoriaa?
                                                      Ohivuotomittari teki tehtävänsä.
                                                      Mittailin joskus 350tkm ajetusta Volvon B6254 koneesta ~25% ohivuodot joka sylinteristä, vastaavasta kolmilitraisesta 450tkm ajetusta 40%, kun mäntää tipautti 20mm yläkuolokohtasta laski ohivuoto 20% kohdalle.

                                                      Jos ykkösen venttiili vuotaa ja naapurisylinterissä on venttiili auki, niin tulpanreiästähän se ilma silloin tulee läpi. se sama suhina pitäisi kuulua sekä tuntea myös imusarjassa / pakoputken päässä (kokeiles tulpat muissa paikallaan), tulihan mittarin mukana manuaalit?

                                                      Comment


                                                        Laitoin tämän pari viikkoa sitten pois liikennekäytöstä ja ajelin tuolla A6:lla. No se nyt haettiin tänään seuraavaan pihaan ja piti taas ottaa tämä ajoon. Pari viikkoa pakkasessa ulkona oli vetänyt akun aivan tyhjäksi. Onnesta oli uusi valmiina latingissa, sai siitä sen verran apuvirtaa että sai ajettua talliin vaihtamaan uuden akun paikalle.

                                                        On muuten koko lailla perseestä. 100Ah akku painaa jo jotain, se on auton sivusuunnassa aivan auton keskilinjalla niin että miltään puolelta ei ylety kuin ihan kädet suorana ja suoraan ylöspäin se ei tietenkään mahdu tulemaan pois paikaltaan vaan pitää vielä hiukan nitkuttaa. Tuommoinen parinkymmenen kilon taakka suorien käsien päässä alkaa jo kampeamaan kun vyön kohdalta on mies 90 asteen mutkalla. Sai sen vaihdettua mutta melkein tuli hiki.

                                                        Samalla kiukulla otin asiakseni sitten jalostaa valojen korkeussäätöä niin että saa senkin toimimaan. Tutkin sen verran niitä anturitankoja että ~25mm pitäisi saada tangon kiinnityspistettä siirrettyä että osuisi säätöalueen keskelle kun on pyörät maassa. Autoa on madallettu noin -60mm ässän vakiokorkeudesta joka on korkeusäädön mielestä liikaa, toisin sanoen anturien arvot menevät jostain raja-arvosta yli vaikka auto täysin vaaterissa olisikin. Tämä taas aiheuttaa sen että lamput kääntyvät näyttämään aivan varpaisiin eikä pimeään aikaan näe mitään. Vaihtoehtona olisi toki tunkata alustaa sentti tai pari ylöspäin mutta sittenhän alkaa jo huimaamaan. Päädyin ajatukseen tehdä lyhyemmät customtangot tai porata alkuperäisiin reiät 25mm alkuperäisen pisteen alapuolelle ja laittaa siitä kiinni.

                                                        Koneen käyntihäiriöt saa nyt odottaa ensi kesää. En tee kesken ajokauden enää yhtään remonttia joka ei tule samana päivänä valmiiksi. Öljypohjan anturin vaihdoin jo taannoin öljynvaihdon yhteydessä. Keltainen öljykannun "sensor" valo jäi sitä myöten pois. Kovaa ajoa vaan kun kelitkin kerran viimein on sitä mallia.

                                                        Comment


                                                        • Tuo valojen modaaminen kuulosti siltä että olet tehny sinne umpioiden sisälle jotkut kustomi tangot?

                                                          Ainaki b5 on se ajovalojen korkeusäädön säädin kiinni kuskinpuolen alatukivarressa, siitä tangosta kun tekee lyhyemmän niin auton omat säädöt ei mene ihan vituiksi. Eli auton omat raja arvot alkaa toimimaan niinkuin nahkahousu on sen suunnitellut toimivan.

                                                          Comment


                                                            Eiköhän kyse ole anturien tangoista. On beevitosessa myös taka-akselilla anturi, miten muuten se osaisi säätyä oikein?

                                                            Comment


                                                            • Onpa sitä hakattu paljon päätä seinään.

                                                              No, jos :
                                                              -puristuspaineet on tasaiset
                                                              -ohivuoto on tasainen
                                                              -suihkusuuttimien tuotto on tasainen
                                                              -sumukuvio on tasainen (tästä en lukenut?)
                                                              -sytytyksen osia on vaihdettu ristiin rastiin vian siirtymättä (kokeilitko myös isommalla / pienemmällä kärkivälillä, isompi voisi auttaa myös)

                                                              niin onko katsottu imusarjaan ? muuttuvapituuksisen imusarjan läppien liike ok ?
                                                              Tuleeko huohotuskaasut tai joku muu ulkoinen ilmalähde (alipainelähtö) juuri tähän 1zyl kohdalle ?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X