Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Virilastu paikallaan vai ei?

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Virilastu paikallaan vai ei?

    Ostaessani auton(A6 1,8t) siinä mainostettiin olevan 215 hepoa lastulla. Verratessani sitä edelliseen Volvo T4:eeni, Audi tuntui laiskemmalta, mutta ajattelin sen johtuvan painoerosta. Myöhemmin hankin BSR:n cat-back putken ja meno tuntui selkeästi paranevan lähelle teenelkkua. Auton mukana oli paperit joiden mukaan autoon oli asennettu Königillä 215hp-kit, soitin sinne ja heidän tietokantansa mukaan näin oli. Yllätys oli se että kyseiseen kittiin kuului myös putkisto jota ei autossa enää jostain syystä ollut. Nyt kiinnostaisi tietää onko lastukaan oikea. Onko lastu jotenkin helposti nähtävissä ja tarkistettavissa? Ymmärtääkseni se on siinä mustassa laatikossa kuskin puolella pyyhkijöiden edessä, mutta missä siellä ja uskaltaako sitä mennä itse availemaan?

  • #2
    Loggaa ahdot Vag-comilla, vakiossa muistaakseni 0.7-0.8 ahtoja (korjatkaa jos väsyneet aivoni puhuu ruskeita) ja lastutetussa yleensä 1.0 - 1.3.

    Comment


    • #3
      Eipä taida -99:ssä vielä olla systeemissä mappia. Asiahan näkyy selvimmin tarkistamalla onko autossa kaasuvaijeri. Jos ei ole, loggaa täyskaasuvetoa kanavalta 115.

      Jos taas löytyy vaijeri, on siis mitattava ahtopainemittarilla.

      150hv taitaa vakiona ahtaa 0.6:n luokkaa, lastutettuna (lastumerkistä riippuen) Kallen mainitsemia lukemia.

      Comment


      • #4
        Ei löytynyt kaasuvaijeria, jos sitä nyt hätäisesti oikeasta paikasta hain elikkä se ennen imusarjaa oleva "möltti" (paisuntasäiliön edessä). Lastua ei siis pysty paikantaan tyyliin "kansi A auki ja siinähän se, päällä lukee Abt"?
        Sen verran vihreä olen tämän konsernin autojen kanssa että kysyn mikä tämä Vag-com on tai sen verran arvaan että sillä luetaan auton tietoja, vikakoodit yms. Mutta onko tuota saatavilla kotikäyttöön vai vaatiiko se aina merkkihuollossa käyntiä?

        Comment


        • #5
          Kyllähän aina voit kattoa ecun sisään, monesti noi lastut vaan taitaa olla huonosti merkittyjä jolloin tarvitsee kokenutta silmää. Pienellä tuurilla siellä lukee "Abt"

          Vag-comista on paljon puhuttu foorumilla, searchilla löytynee vaikka mitä mutta lyhyesti: vag-com on kolmannen osapuolen tekemä diagnostiikka softa ja kaapeli, www.ross-tech.com. Saatavissa kotikäyttöön, foorumin käyttäjistä löytyy varmaan useampia joten joku voi ehkä jopa auttaa :)

          Comment


          • #6
            No niin, auto kävi huollossa ja ahdot tarkastettiin. Ja niinkuin epäilinkin vakioahdot sieltä löytyi. Pitänee alkaa soitella kuluttaja-asiamiehelle, miten jatkossa toimia, kun auto myytiin mulle muka lastutettuna. Huono puoli mun kannalta on se että kauppakirjassa ei ole mainintaa lastusta, aikoinaan myynti-ilmoituksessa oli ja sitähän ei löydy enää mistään...

            Comment


            • #7
              Nyt kun asiaa on selvitetty perinpohjin autoliikkeen ja Königin kanssa missä lastu on asennettu, niin kävikin ilmi että lastu on mahdollisesti sittenkin paikallaan, mutta jotenkin mahdollisesti esim. huollossa saatu pois päältä. Königin mukaan lastulle pitäisi tehdä huollossa jotkin "perussäädöt" ja sitten se alkaisi taas toimia. Onko kellekään tullut vastaavaa vastaan? Ja mitä ihmettä on nuo jotkin perussäädöt?

              Comment


              • #8
                ABT:n valikoimassa ei tietääkseni ole kuin fyysisesti vaihdettavia lastuja, siis OBD-portin kautta flässäystä vanhalle piirille ei ABT:n toimesta tehdä. Tällöin moottorinohjauspoksista löytyy ABT:n piiri ja piirin päällä merkintä/tarra, näin ainakin itsellä on. Tuollasta fyysisesti vaihdettua piiriä ei huollossa pystytä disabloimaan. Joitakin flässäämällä tehtyjä, esim. Revon ja APR:n virityssoftia pystyy jopa käyttäjä itse hallitsemaan (SPS1-lisälaite, vakionopeussäädin) mutta ohjelma lukitaan yleensä niin että huollon toimesta softan päälle ei pysty vahingossa kirjoittamaan.

                Tuossa sen 215hp ABT:n lastun datasheet jos Audisi on AEB moottorilla: http://80.81.7.110/Downloads/Datenbl...18_215_AEB.pdf

                Comment


                • #9
                  Tuollasta fyysisesti vaihdettua piiriä ei huollossa pystytä disabloimaan
                  Eli MTM lastuakaan ei merkkihuollossa pystytä "kämmäämään"?
                  Rolle?

                  Comment


                  • #10
                    ^näin uskoisin.

                    Comment


                    • #11
                      Tuossa sen 215hp ABT:n lastun datasheet jos Audisi on AEB moottorilla: http://80.81.7.110/Downloads/Datenbl...18_215_AEB.pdf
                      Tuosta vielä...kumpi on raadin mielestä parempi käytännössä HV:t ja väännöt?Vaikka nyt esimerkkinä 215Hv/285Nm
                      tai 190Hv/310Nm

                      Comment


                      • #12
                        Itsellä on ABT lastu ja nyt kun uusi vastaava on asennettu tilalle, oli alussa vakiopaineet puolen päivän verran.

                        Siinä sitten annoin vähän happea päivän aikana (pitkiä vetoja) niin vähitellen ahdot nousi ylös lastulle tyypillisiin lukemiin.

                        Sama ilmiö oli myös kun VW-autolla irrotettiin/kiinnitettiin boksi, niin ahdot oli vakiot, ennen kuin auto meni König:lle. Eli jollain säädöllä ne ahdot voi jäädä vakioksi.

                        Comment


                          #13
                          T-Power:

                          Minusta 190hv/310...vääntö on se mikä sen "voimantunteen" ainakin normaalissa liikenneajossa tuo.

                          Comment


                          • #14
                            Se on varmaankin laiton voimantunne... mut toisaaltaan, moni laiton juttu saattaa toisinaan tuntua hyvälle.

                            mitähän mieltä vakuutusyhtiöt ovat moisesta voimantunteesta...?!

                            Comment


                              #15
                              Ensinnäkin tuon "voimantunteen" voi hankkia ihan laillisesti koska on olemassa vino pino autoja joista tuon verran irtoaa jo vakiona..ja toiseksi muutoskatsastu ei edes Suomen antiikkisella tieliikennelailla ole mikään "mahdoton tehtävä"!

                              Kyse on pelkästään siitä tahdotaanko se tehdä vaiko ei?

                              Ja onhan sekin tunnettua että osa ihmisistä saa ihmeellisiä kiksejä siitä että rikotaan tietoisesti lakia..

                              Comment


                                #16
                                Hiukan OT: laitoin tänään vag comin 1.kertaa kiinni. Mulla ei ollut tietoa mikä lastu autossa on (kokeiltiin tuossa paria eri Motronicin laatikkoa jossa oli eri lastuja). Diagnostiikka ilmoitti että MTM 264 ps.

                                Voiko lastun polttaja laittaa sinne vain "huvikseen" tämmöisen tunnistuskoodin vai mistä vag com lukaisee tuon tiedon?

                                Comment


                                  #17
                                  Hauska yksityiskohta?!

                                  Eikös lastujen pitänyt olla "täysin huomaamattomia" mm huollossa?

                                  Jos ja kun em pitää paikkaansa niin silloinhan ne eivät olekaan huomaamattomia?!

                                  No, eihän sillä sinänsä merkitystä ole, mutta tulipa vaan mieleen kun useimmiten on puhuttu että ei niitä huolto huomaa..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mitäs sillä sitten on väliä huomaako huolto vm 92 auton lastun vai ei?

                                    Riippuu pajasta, MTM laittaa tuonne tunnisteensa. Tuskin kukaan muu sinne käy mitään räpeltämässä vaikka aika helppoa olisikin ihan millä vaan editorilla jos tietää paikan. Ei ole edes checksum-alueella.

                                    Comment


                                      #19
                                      Juu, mulle siitä ei ollut kuin plussaa. Huomaamattomia taitavat olla vain nuo uudet, flashatut softat. Jos silläkään nyt on muuta pointtia kuin esim. takuut.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei sillä varsinaisesti S2:ssa mitään väliä olekaan..ihan silleen yleisesti vaan ajattelin kun kuitenkin ainakin jotkut jälleenmyyjät ovat jossain vaiheessa käyttäneet jonkinmoisena epävirallisena myyntivalttina sitä että "älä ole huolissasi takuista..lastu ei voi millään huomata.." ja jos se nyt kuitenkin on esim VAG-Com:lla löydettävissä niin melkoinen ristiriita noihin puheisiin.

                                        Mutta itseasiassahan se olisi suorastaan hyvä asia että lastuvalmistajat laittaisivat sen tunnisteensa sinne..kenties sillä voisi säästyä joiltain ongelmilta huolloissa kun siellä yritetään päivittää softaa tietämättä mitä tosiasiassa edes päivitetään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sinä se olet Virtanen kyllä ajattelevainen mies. Ei voi muuta sanoa.

                                          Comment


                                            #22
                                            No mitäpä jos sinä Repo sitten hiukan ammentaisit pohjattomasta ammattitaidostasi murusia tännekin päin ja kertoisin näkyykö se lastu vai ei..ja kun joissain tapauksissa siis näkyy niin miksi..ja miksi taas joissain tapauksissa ei näy?
                                            Ja edelleen kun allalla toimit niin miksi alalle tuntuu olevan tyypillistä vähän joka tapauksessa asiakkaan kusettaminen, harhauttaminen tai ainakin osan asioista "unohtaminen"/kertomatta jättäminen?

                                            Ihan vaan mielenkiinnosta ajattelin..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Editoidaan vain ECU koodia siitä kohdasta, jossa merkintä on.

                                              ECU:n ohjelmakoodin tyyppi/versiohyväksyntäkohtaan voidaan esimerkiksi laittaa auton rekisterinumero: VIR - 1 - Fully B-vitaminized.

                                              Comment


                                              • #24
                                                mitäs jos kärki kyselisit niitä lastu juttuja sitten kun olet oikeasti ostamassa ja jätä spekuleeraaminen mahdollisten säännösten vastaisuuksista niille joita asia koskee / välittää.

                                                Ja sitten muille; mitä sillä tarkoitetaan että "näkyykölastuhuollossa" tms keskustelu on lähtenyt vähän sivuraiteelle, minä käsitän tämän siten että, kaikki auton normaalit turvaohjelmat ja tehtaan itse diagnostiikat vika diagnoosit ja vika koodit toimivat vaikka siellä olisi taffel:in tekemä lastu, näin ei ole aina ollut, tai ainakin näin olen antanut itselleni kertoa, koskee aikaa jolloin itsellä ei ole ollut ajolupaa, joten ei ole autojen kanssa silloin puuhasteltu.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Miten olen kusettanut ja ketä?

                                                  Muistanet, että intternetissä mustamaalaaminen voi johtaa rosikseen asti. (vrt. Lehtovaara).

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Reilu 10 vuotta sitten MTM editoi tosiaan tuota info koodia, kun vanhoihin S4:iin ja S2:iin noita ohjelmia rustailivat. Tuolloin ihmiset ymmärsivät, että viritetty auto on viritetty auto, eikä valittaneet interwebin keskustelupasltoilla (joita ei kyllä valitettavasti ollut olemassa) miten laittomia virityspajat puoliväkisin heidän autoistaan tekevät.

                                                    Kaikki lastut näkee VAG testereillä, jos osaa katsoa. Maksimi ahtopaineet, ruiskutus/suihkutusmäärät sytysennakot ovat erilaisia vakioautoon verrattuna. Suoraan infoteksissä tuota ei enää mainosteta, eikä tuo ohjelmamuutos ilmene ilman koeajoa, mutta Lehtonen Motorsportin laskua lainatakseni

                                                    "takuu moottorin ja voimansiirron osalta menetetään kun autoa viritetään"
                                                    "viritetty auto on muutoskatsastettava, jotta se on tieliikennelaillinen"

                                                    Edit: kerrotko Kärki nyt ihan suoraan, missä alan toiminnassa olet joutunut kusetuksen tai huijauksen uhriksi, ennenkuin mustamaalaat kaikki alalla työskentelevät? Joku näitäkin tarinoita lukeva voi oikeasti luulla, että keskustelupalstojen signaalikohinasuhde on voitollinen signaalin suhteen, vaikka tämä pääsääntöisesti onkin vahvaa ja epätasaista vaaleanpunaista kohinaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuntuu rönsyilevän tää keskustelu =) Käväisin tänään huollossa keskustelemassa asiasta, ja en tiedä ymmärrettiinkö me toisiamme töiden vastaanotossa. Ainakin ne piti mahdollisena että auto on alkanut käyttää vakio-ohjelmaa. Sain ainakin ensi viikoksi ajan näyttämään autoa huoltajalle joka ymmärtäisi enemmän tämmösestä high techistä. Yks asia mua vielä askarruttaa. Kun huollossa tehtiin ahtopaineiden tarkastus, niin tulokseksi saatiin: 1580MBAR(ohjearvo 1500-1600MBAR/3000RPM) noin luki papereissa. Olen ymmärtänyt että vakioahto olisi 0,6bar. Mitä tuo 1580mbar on sitten? 1,58bar? Nyt en kyllä ihan käsitä missä mennään.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        1,58 bar = 1580 mbar on siis tässä tapauksessa absoluuttinen ilmanpaine. Ahtopaine yleensä annetaan ylipaineena, siis paine yli vallitsevan ilmanpaineen. Tässä tapauksessa noin 1,6 - (vallitseva ilmanpaine eli noin) 1 baria. Jäljelle jää noin 0,6 bar. Siis tyypillinen vakion koneen ahtopaine.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kyllä on jääny lastu johonkin välille. 0,5-0,6bar on vakiokoneen arvo, jos moottoriohjaus menee jostain syytä ns. vikatilaan ahtopaine liikkuu 0,3bar tietämissä, siis selvästi tuo mitatun alle. Mitään "vakio-ohjelmaa" se ei kyllä ota käyttöön jos siellä virilastu olisi paikallaan.

                                                          Tuo 215hp ABT:n lastun kuuluu ahtaa lähelle 1,4-1,5bar jos kaikki on kunnossa, rupee noilla ahdoilla vakioahdin olemaa rajoillaan mutta kestää järkevällä käytöllä. Mulla on tuo miedompi 193hp lastu putkistolla ja ahtopaine liikkuu hieman tuon alle.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nyt auto on käynyt huollossa, missä tehtiin perussäädöt uusiksi ja just tulin dynolta, mistä saatiin lukemiksi 204,9Hp/5152rpm ja 332Nm/3231rpm elikkä lastu on ja tuntuu toimivan =)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X